Startsituatie
De auto is hier anderhalf jaar geleden geweest (01-07-2021) met een storing waarbij de auto vier nieuwe verstuivers heeft gekregen. Nu staat de auto bij ons met een klacht waarbij het lijkt alsof de ketting is opgerekt. Deze staat bij ons voor de diagnose/reparatie.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met het opmeten van de ketting, of er inderdaad spraken is van kettingrek.
De ketting is niet opgerekt als we de meting vergelijken met een juiste meting. Het probleem kan dus niet in de ketting zitten. We hebben daarom de auto uitgelezen. Er staat een foutcode in de auto:
Er zitten al 4 nieuwe injectoren in dus dit is wel uit te sluiten. Ons vermoeden is dat de pomp defect is. We hebben een druksensor op het lagedruk gedeelte aangesloten en zijn gaan meten.
De druk op het lagedruk gedeelte is zoals we deze verwachten. Ook het hogedruk gedeelte hebben we gemeten. Deze is wat lager als verwacht. Hij haalt zijn drukken voor starten bijvoorbeeld wel maar het duurt erg lang.
We hebben de drukregelaar losgemaakt en zien hier roestschade inzitten dit is niet wat hoort dus deze moet vervangen worden. Als we het filter open maken kunnen we hier erg veel vocht uit halen. De oorzaak is gevonden, water in de brandstof. Maar daarom willen we ook de injectoren verwijderen om te controleren op verdere schade, de oorzaak waarom hij nu slecht loopt is nog niet gevonden.
Dit blijkt de injector van cilinder 1 te zijn. De punt is opgezwollen doordat er water in heeft gezeten. De injector moet vervangen worden.
Overige werkzaamheden
Ook moet de multiriem vervangen worden. Deze bestaat nu uit 2 delen.