Startsituatie
De auto heeft de klacht dat hij rond de 100 km/h in noodloop gaat. Verder zijn er geen noemenswaardige problemen met de auto.
Start diagnose
We hebben de bus uitgelezen en er staan diverse foutcodes in:
We hebben eerst gekeken naar de EGR, deze verwachten we dat de problemen geeft en dat de verstuivers een gevolg zijn van het lage brandstofpeil. We hebben de EGR losgemaakt en deze zit inderdaad vast met roet. We hebben deze gereinigd.
Eerste instantie komt het probleem niet terug, later gebeurde dit wel. Het probleem zit dus niet in de EGR. Het lijkt erop dat het probleem in de verstuivers zit aangezien deze fout wel terugkomt.
We hebben eerst de druk gecontroleerd. Deze zakt af en toe weg.
Vervolgens horen we dat hij niet zo lekker loopt dit merkte we tijdens het rijden ook al, de auto heeft weinig vermogen en nagelt. Daarom zijn we gaan kijken naar de live waardes en hier zien we dat verstuiver 2, 3 en 4 allemaal afwijken. Alleen cilinder 1 levert een positieve bijdrage de andere cilinders leveren niet het gewenste vermogen. Daarom is het slim om te weten of de verstuivers nog goed zijn, of dat het probleem ergens anders in zit.
De kabelbomen van deze Fords zijn van mindere kwaliteit en geven vaker problemen, daarom gaan we hier beginnen.We hebben de verstuivers allemaal gemeten, er zit op allen een aansturing. Dus met de aansturing is niks mee aan de hand. De spanning is ook op elke verstuiver even hoog. Met de aansturing naar verstuiver en ECU is niets mis. We merken dat er op cilinder 2 en 4 wel een hogere stroom nodig is om te openen. Dit duidt in de praktijk vaak op slijtage of een vervuilde verstuiver.
We hebben rondgekeken op de Ford server en ford erkend dit probleem. Hun advies is als de auto na 08-2016 gebouwd is, wat deze is, dat de verstuivers vervangen moeten worden.
Na vervangen werkt de auto perfect.