Startsituatie
De auto is recent verkocht door het bedrijf welke de auto gebracht hebben. De klacht is dat hij eens in de zoveel kilometer uitvalt. We hebben hem binnengekregen nadat het bedrijf de lage brandstofdrukpomp al vervangen heeft en een sensor vervangen heeft.
Start diagnose
De klacht die beschreven wordt herkennen we. Het zit in de meeste gevallen in 3 zaken, kabelboom/zekeringkast, ECU en/of de injectoren. We hebben daarom op diverse punten onze apparatuur aangesloten om te zien waar het misgaat. Nu moeten we enkel ‘wachten’ totdat de auto uitvalt.
Na diverse ritten was het eindelijk zover dat de auto uitviel. De auto viel uit doordat de spanning op het brandstofpomprelais wegviel. Dit duidt op een zekeringkast/kabelboom probleem. Deze onderdelen worden samen genoemd aangezien het niet los te vervangen is maar compleet vervangen moet worden. We hebben op de bekende plekken de kabelboom gecontroleerd waar we eigenlijk geen problemen zien, het probleem zit hem daarom in de zekeringkast.
Na wat proberen komen we erachter dat de spanning wegvalt als de zekering bewogen wordt van de voeding naar het brandstofpomprelais. We hebben de zekering verwijderd, het houdertje aan de voedingskant van de zekering is uitgerekt. We hebben van een eerder vervangen zekeringkast een houder eruit gepakt en deze in de huidige zekeringkast gestopt. Hierna kunnen we de zekering bewegen zonder dat de spanning wegvalt. Ons advies is rijden en onze verwachting is dat het hiermee is opgelost, anders moet de kabelboom vervangen worden.
Overige problemen
Er is al eens aan de kabelboom gewerkt zien we.
Ook nagelt de auto wat met koude motor. De verstuivers halen met testen hun laatste trap niet, hij blokkeert op de 3de verstuiver. Deze zal in de toekomst nog eens problemen gaan geven.