Ford Transit: Bijgeluid

Startsituatie

De bus is binnengekomen nadat de motor gewisseld is. Degene die de motor geplaatst heeft merkt niets aan de auto/motor maar de bestuurder zegt dat hij af en toe niet lekker loopt. Er zitten geen foutcodes in de motor.

Daarnaast brandt het airbag lampje, ESP lampje en de claxon werkt niet. Dit is gebeurd na het wisselen van de motor. Vermoedelijk is de clockspring kapot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door een lange proefrit te maken. De auto lijkt goed te lopen en heeft voldoende vermogen. Wel horen we wat bijgeluiden. Zo trilt de auto enorm op de motor en zit er een hoog rinkelend bijgeluid in. Hij is constant aanwezig maar het best hoor je hem met starten of uitzetten.

 

We zijn begonnen met de clockspring. Als we hem uitlezen zitten er twee foutcodes in:

  • B1932 Bestuurdersairbag, open circuit
  • C1823 Stuurhoeksensor geen signaal

We hebben spanning en massa op de clockspring gemeten. Deze is in orde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De clockspring zelf moet vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn verdergegaan met de motor. We komen erachter dat de trilling van de linker motorsteun af komt (bestuurderskant). Deze motorsteun is slecht en geeft trillingen door. Ons advies is beide steunen te vervangen.

Dit is echter niet het bijgeluid wat we horen. We hebben het idee dat het van de verstuivers afkomt. Daarom zijn we een geluidsmeting gaan doen met tegelijk een meting aan de verstuivers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is de meting op de derde cilinder. Hier komt het geluid vanaf. Om dit weg te hebben moet deze vervangen worden. Wij denken niet dat dit de klacht van de bestuurder is maar eerder de motorsteun, het lastige is dat de bestuurder niet met ons kon rijden.
Wel is inmiddels alles vervangen en rijdt de bus probleemloos rond.