Startsituatie
De auto is bij ons gebracht met de klacht dat na een x aantal minuten het acculampje gaat branden. De dynamo is hierom vervangen en ook de accu is recent vervangen. De dynamo is vervangen door een revisie exemplaar.
Hierna zijn er een aantal controles gegaan maar alles lijkt goed te werken.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen:
P1632:87-2C Slimme dynamo fouten sensor/circuit.
In overleg hebben we eerst de motorsoftware geupdate. Deze was 2 versies ouder dan de laatste softwareversie. Helaas maakte dit niet het verschil.
We hebben daarom eerst de kabelboom visueel gecontroleerd, de kabel van de dynamosensor is op verschillende punten beschadigt waarschijnlijk door erin te prikken om te meten, dit gaat in de toekomstproblemen geven en zal nu netjes gerepareerd moeten worden met bijvoorbeeld een krimpkous. We hebben ook wat stekkers goed gemonteerd zodat de kabelboom minder op spanning staat.
Hierna hebben we gemeten op de dynamosensor, het LIN-bus signaal zowel master als slave zien er perfect uit, ook op het moment dat de storing erin springt. Alles van ECU tot dynamo is kloppend. We hebben dit bij andere merken vaker gehad bij revisie dynamo’s vaak worden er goedkope onderdelen gebruikt die storing geven bij auto’s, ons advies is een goede Denso dynamo monteren, of een ander A-merk.
De kabelboom moet ook netjes verpakt worden, zoals het nu is krijg je er in de toekomstproblemen mee.
Vervolg diagnose
We hebben de auto teruggekregen nadat het bedrijf de dynamo vervangen heeft voor een originele nieuwe dynamo. De dynamo is niet ingeleerd op de auto dus dat zouden we doen echter kunnen we hem niet inleren omdat er fouten inzitten. De fouten die er nu inzitten zijn:
P0670:00-2F Stuurcircuit gloeibougiemodule
P0380:00-2F Circuit A van gloeistift/verwarming.
P1632:87-2C Slimme dynamo fouten sensor/circuit.
P1758:87-2F MAF sensor circuit
We hebben de bekabeling gecontroleerd en zien dat de tiewraps op sommige stukken erg strak zitten en op andere stukken zit hij juist helemaal niet vast op de originele punten. We hebben de kabelboom deels losgemaakt om deze te herstellen.
Na het repareren zijn de fouten van de gloeimodule en MAF sensor weg echter blijft het probleem van de dynamo. Deze kunnen we ook niet inleren. We weten dat de dynamo goed is, dan kan het alleen in de accu zitten. Deze was al gewisseld door het bedrijf dus zijn hier eerste instantie niet naar gaan kijken maar nu hebben we dit toch gecontroleerd. Met een verkeerde of defecte accu blijft de fout ook actief. Er zit een te kleine accu in. Hiermee gaat hij nooit storingvrij worden. We hebben na wat omwegen een goede accu gekregen, en na laden en monteren konden we de dynamo inleren en is daarmee het probleem opgelost.




