Ford Kuga: Lege accu

Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de accu leeg wordt getrokken. De auto heeft schade gehad in het verleden, ons is niet duidelijk waar de schade heeft gezeten. De klant heeft al diagnose gesteld en is er achter gekomen als hij de zekeringkast aan de passagierskant losmaakt of de grijze stekker daarnaast de lekstroom zakt naar 700 mA. Dit is nog te hoog maar een stuk beter als de 2,5 A waar hij vanaf kwam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We hebben de auto binnen gezet en hebben als eerste de accu opgeladen, om onze metingen te doen moet de accu opgeladen zijn. Hierna hebben we ons meetapparatuur aangesloten om te kijken hoeveel ampère lekstroom deze bus heeft. We meten de eerste keren 2A lekstroom, dit is veel te veel en we zoeken waar het vanaf komt.

 

Lekstroom

We pakken een lekstroom storing altijd aan in een paar stappen. Het is belangrijk om wat informatie over de auto te hebben en de juiste stappen te nemen om het snel en efficiënt aan te kunnen pakken. Begin nooit met het openen van deuren of het verwijderen van componenten, een lekstroom kan zomaar oplossen als jij de spanning er even helemaal afhaalt of juist doormiddel van een booster erop zet.

 

  • Stap 1: Vraag de klant of hij recent iets heeft vervangen aan de auto, of er iets veranderd is of dat er schade is geweest aan de auto.
  • Stap 2: Sluit de stroomtang aan en meet of er spraken is van lekstroom.
  • Stap 3: Test de accu
  • Stap 4 (in het geval van lekstroom): Ga na over welke zekering je een spanning kunt meten. Een spanningsval over een zekering betekent dat er stroom loopt over het circuit.
  • Stap 5: bekijk wat er allemaal achter de zekering zit. Ga de componenten na die er achter zitten en ga componenten lostrekken totdat de lekstroom weggaat, let op begin achteraan en niet vooraan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zien inderdaad dat als we de zekeringkast en/of grijze stekker daarnaast losmaken de lekstroom zakt.

 

We zijn de zekeringen gaan meten en meten een spanningsverschil bij een zekering. Dit betekent dat er achter deze zekering nog iets actief is. We hebben op de schema’s gekeken en zien dat alleen de radio achter deze zekering zit. Omdat de radio losmaken meer werk is dan de zekering, en we het idee hebben dat dit niet het enige is wat stroom verbruikt, halen we de zekering los. Wanneer we deze zekering lostrekken zakt de lekstroom. Nu hebben we nog 0,7A lekstroom over, dit is dus al een stuk minder dan we hadden. En hetzelfde wat we hebben bij de zekeringkast of grijze stekker los. We hebben de radio opengemaakt en zien dat hier vocht in zit. We hebben de radio gereinigd en teruggezet. De lekstroom blijft 0,7A, te veel maar beter als het was. Maar nog steeds is dit te veel, daarom dat we nog verder moeten zoeken waar de rest in zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn de zekeringen verder gaan nameten en meten een spanning over de zekering van de DC/DC converter. Er blijkt een systeem in de auto te zitten die 12V omzet naar een normaal stopcontact. Dit systeem verbruikt spanning. Als we deze zekering losmaken is de lekstroom bijna 0A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We kunnen het systeem niet loslaten liggen aangezien de auto dan diverse foutcodes heeft. We hebben echter nog niet gevonden waar het misgaat in dit DC/DC systeem.

 

We hebben het traject gevolgd en komen hierbij nog een splitsing tegen van deze draad richting achterklep. Als we de regelmodule van de achterklep losmaken is de lekstroom teruggezakt naar 0V. We hebben de bekabeling die uit de achterklepmodule komt gedemonteerd, dan blijft de lekstroom aanwezig. Als we de aansturing van de module losmaken is hij opgelost. Dit wil zeggen dat het probleem in de module zit. We hebben de module opengemaakt en zien dat hij helemaal groen is uitgeslagen vanbinnen.

 

Er is een defect component op de printplaat. Deze zal vervangen moeten worden. De rest reinigen we en hiermee is het probleem opgelost.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolg diagnose

We zijn opnieuw verdergegaan met de auto. Eenmaal terug bij het bedrijf was het een dag later op nieuw raak, de accu was weer leeg. We zijn op locatie gegaan om een meting te doen en meten daar ter plekke 3,2A lekstroom. Veel te hoog. We hebben de auto op de trailer gezet en zijn terug op de zaak verder gaan meten.

 

De monteur gaf nog aan dat de sensoren voor het automatisch openen van de achterklep wel eens problemen willen geven. Dit hebben we als eerste losgemaakt maar zien direct dat dit geen verschil maakt. Ook als we de achterklep module zekering loshalen zien we geen verschil. Dit geeft aan dat het probleem niet in de module zit die de vorige keer problemen gaf. We zijn verder gaan meten en de lekstroom varieert enorm. Hij is op sommige momenten goed maar beweegt buiten die momenten van 3,5 naar maximaal 8 ampère. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na wat metingen en vragen komen we erachter dat de lekstroom in de parkeermodule zit. Deze zit ook aan de achterzijde. We hebben geprobeerd deze te repareren dit was helaas niet mogelijk. De juiste kunnen we in Nederland ook niet aankomen. We hebben hem besteld vanuit Engeland.

 

Na montage, de auto compleet te hebben opgebouwd en opnieuw getest blijft de auto goed. De auto komt binnen vergelijkbare tijd van andere Kuga’s in rust en blijft ook in rust.