Ford Focus: Vervuiling

Startsituatie

De auto heeft 40.000 km geleden een nieuwe motor gekregen nadat de oude door een defecte distributieriem defect was gegaan. Nu heeft de klant de klacht dat de motor inhoudt, dit is het best merkbaar als de motor warm was. Er stond ook een foutcode in, welke dit exact is weten we helaas niet. 

 

De monteur heeft het idee dat er een slechte bobine in de auto zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door met de auto te rijden. De motor loopt stationair goed. Koud vonden we hem wel wat schokkerig door zijn toeren heengaan als je met hoge belasting optrekt. Dit was het eerste gedeelte warm ook maar na een paar keer gedaan te hebben werd dit minder. Nooit zo dat het helemaal weg was, maar wel minder aanwezig. Ook stonk de auto enorm na er even mee doorgereden te hebben, alles lijkt er voor nu op dat er nooit echt met de auto wordt doorgereden.

 

We hebben de auto uitgelezen en er zitten geen foutcodes in. Wat wel op valt is dat de short en longterm fueltrim enorm afwijkt, de auto staat erg veel in de plus te regelen, dit houdt in dat er een te arm mengsel in de motor zit. Als we tijden van 0 naar 100 vergelijken (wordt natuurlijk gedaan in betere omstandigheden) halen we deze tijden ook helemaal niet. We zien in de live waardes ook de luchtmassawaarde afwijken, deze is veel te laag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarom hebben we de auto binnen gezet en hebben we eerst een compressietest gedaan met de drukverloop set. Hierbij zien we wat er in de motor gebeurt met het drukverloop.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarbij zien we dat de compressie goed is, maar er wel klepvervuiling is. De auto pakt te weinig lucht bij een inlaatslag. Als we later met een camera de motor ingaan zien we ook Wat vuil rondom de kleppen zitten.

 

We hebben hierna de injectoren verwijderd. Deze hebben we getest en zien dat deze enorm vervuild zijn. Deze moeten gereinigd worden. Ons advies is de injectoren reinigen en dan de auto proberen. De inlaat zit nog niet dicht genoeg dat hij zo moet reageren. Houdt er echter wel rekening mee dat de inlaat gereinigd moet worden in de naarbije toekomst. 

 

Na het reinigen van de injectoren rijdt de auto weer perfect, euro 98 tanken en eens in de zoveel kilometer de auto doortrekken is echter wel aan te raden om problemen te voorkomen.