Startsituatie

Deze Ford Fiesta gaat al een tijdje mee. De auto heeft inmiddels 230 duizend kilometer gereden en waaraan de huidige eigenaar de afgelopen jaren ook mee heeft geholpen. In al deze kilometers, in ieder geval bij de huidige eigenaar, heeft de auto het altijd probleemloos gedaan. De Fiesta staat dan ook bekend als een fijne en betrouwbare auto die je voor weinig geld kunt kopen en rijden. Deze auto heeft alleen een vervelend probleem ontwikkeld, de klacht van de klant is dat tijdens het rijden het dashboard af en toe uitvalt (de toerenteller en snelheidsmeter) en daarbij alle lampjes gingen branden. Het bedrijf is begonnen met de auto uit te lezen en haalde een hele waslijst aan foutcodes naar voren. In deze foutcodes stond onder andere dat er een krukassensor stuk was, omdat ze ergens moeten beginnen hebben ze deze vervangen voor een nieuw exemplaar. Hierna bleven de klachten van de lampjes op het dashboard terugkomen. Daarom zijn wij ingeschakeld voor de diagnose.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met het verifiëren van de klacht. Daarbij bleek dat de klacht nog altijd aanwezig was. Hij kwam niet direct tevoorschijn maar naar even gereden te hebben kwam hij tevoorschijn. We hebben een aantal vragen gesteld. Zo wilde we weten of de klacht zich bij bepaalde tempraturen voordeed?


Dit was niet het geval. De klacht deed zich te pas en te onpas voor, de buitentemperatuur maakte niets uit. Ook niet of het geregend had of niet, of dat er andere invloeden van buitenaf waren. De autotemperatuur maakte ook niet uit. Soms ging de storing bij wegrijden direct in de auto en andere keren ging hij pas na een lange rit in storing. Naast de lampjes die gingen branden en het uitvallen van de toerenteller en snelheidsmeter ging ook de kilometerstand naar streepjes in plaats van een kilometerstand en ging deze knipperen.  

 

Daarnaast wilde we weten hoe lang de klacht al aanwezig was in de auto?
Dit was nu al een aantal maanden zo, het begon heel af en toe maar komt nu steeds vaker voor.

We zijn begonnen de auto uit te lezen. De motorcomputer konden we niet uitlezen maar de andere systemen waren wel uit te lezen. Er zaten verschillende communicatiefoutcodes in. Daarom zijn we op de CAN-bus metingen gaan doen. Gemeten aan de CAN-bus bleek dat de CAN-H onderbroken was en de CAN-L deze taak overnam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is hoe CAN-bus in de praktijk vaak werkt, als een van de twee lijnen uitvallen dan gaat de andere lijn de taak overnemen van 2 lijnen, dit werkt als volgt: Op de CAN-bus wordt een bericht verzonden, dit is een digitaal bericht geschreven met 0-en en 1-en. Als de bus in rust is wordt er een 1 geschreven, dit is gemeten op beide bussen vaak 2,5V. Als er een 1 geschreven wordt, de recessieve bit, dan is er 0V verschil tussen beide bussen, zowel CAN-H als CAN-L zit op 2,5V. Op het moment dat er een 0 geschreven wordt, een dominanten bit, dan moet er 2V verschil zijn tussen beide bussen. In de praktijk gemeten op de bus houdt dit in dat er 1,5V gemeten wordt op CAN-L en 3,5V op CAN-H. Op het moment dat er een onderbreking is op een van de 2 lijnen en er geen CAN-signaal gemaakt kan worden op een van de 2 lijnen gaat de ander deze functie overnemen. Waar normaal de CAN-L beweegt tussen 1,5-2,5V gaat hij nu bewegen tussen 0V en +/- 3V. Hij gaat dus op een lijn proberen het dominanten en recessieve bit te schrijven. Dit lukt in de praktijk vaak ook heel goed, meestal schrijft een auto wel een foutcode maar merk je aan de werking weinig. Het gaat pas mis als hij veel moet communiceren, doordat dit langer duurt kan hij niet snel genoeg de informatie verwerken en geeft hij merkbare fouten voor de bestuurder. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat zaken als het instrumentenpaneel uit gaat vallen.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals hierboven weergegeven is te zien dat de CAN-H onderbroken is. Waar dit door werd veroorzaakt was voor ons onduidelijk.

 

Zoals hierboven al uitgelegd is, is bij deze auto aan de hand als de auto te veel moest communiceren kreeg hij dit niet voor elkaar en dan werd het te druk op de bus en ging hij foutcodes geven. Omdat het instrumentenpaneel degene is die CAN-Highspeed omzet naar CAN-Lowspeed zijn we deze gaan controleren. Na contact te hebben gehad met een Ford-specialist gaf hij aan dat dit probleem bekend is en zit in het instrumentenpaneel. Deze kan in veel gevallen gerepareerd worden. Daarom hebben we deze meegenomen voor reparatie.

 

Tijdens de reparatie zagen we dat er verschillende slechte contacten waren. Ook was er een condensator lek. Deze hebben we vervangen voor een nieuw exemplaar en hebben we de contacten hersteld. Hierna hebben we hem opnieuw gemonteerd maar de storingen bleven. Ook de meting op de CAN-bus bleef hetzelfde. We hebben die dag terplekken nog een aantal zaken gemeten maar kregen de CAN-bus niet in orde. Daarom hebben we afgesproken de auto op te halen voor een diagnose. Ook bij ons gaat helaas niet alles in een keer goed.

 

Tijdens de diagnose zijn we alle systemen van de auto gaan controleren. We kwamen erachter na een aantal metingen dat de stekker van de motorcomputer veel vocht had. We kwamen erachter dat het vocht ook volledig in de ECU was gelopen en er hierdoor een onderbreking zat. We hebben geprobeerd de ECU te repareren maar dit was helaas niet meer mogelijk. We zijn daarom de ECU gaan vervangen voor een nieuw exemplaar. Na deze vervangen te hebben voor de ECU van de andere Ford moesten we deze gaan om coderen aangezien het eigenlijk niet helemaal het juiste type was.

 

Het om coderen lukte niet, om de een of andere reden accepteerde de auto de aanpassingen niet. Na een aantal pogingen en verschillende manieren van proberen kwamen we erachter dat de auto 2 sleutels nodig had om te coderen. Daarom zijn we een 2de sleutel gaan halen op de sloop. We hebben immers alleen de immobiliser chip nodig. Na dit gehaald te hebben konden we de codering uitvoeren. De auto startte weer een reed zonder alle lampjes aan te laten gaan alleen bleef het motorstoringslampje aan. Dit kwam door een lambdasonde storing. Na deze gewist te hebben en de auto vol te hebben getankt met euro 98 was dit probleem ook opgelost. We hebben opnieuw veel met de auto gereden en de auto blijft in orde. Ook het signaal op de CAN-bus was weer in orde.

 

Toch weer problemen

Gelukkig komt het bij ons niet vaak voor dat de problemen terug blijven komen maar bij deze auto is het een keer gebeurd, dus nu blijft het ook gebeuren. Maar ook dit moest opgelost worden. Een meting aan de CAN-bus gaf meteen weer dat het origineel gemeten CAN-bus bericht gewoon weer te meten was. Er moest er ergens een onderbreking zitten die we over het hoofd zien. We hebben daarom eerst de bekabeling compleet nagelopen. Dit was allemaal in orde. Hierna zijn we de teller klok opnieuw uit elkaar gaan halen. We hebben nu een 2de teller klok gehaald en deze ingeleerd op de auto en ook de juiste kilometerstand er ingezet. Hierna was het probleem nog niet weg, de originele reparatie was dus goed gelukt. Maar ook wij kregen inmiddels vraagtekens bij deze auto, ook bleef de CAN-bus onderbroken.

Uiteindelijk zijn we heel de auto nog eens goed gaan nalopen en kwamen uit bij de stekker van het motorregelapparaat. Deze hadden we de eerste keer wel gereinigd, maar als we deze bewogen als hij gemonteerd was konden we ook het CAN-bericht tussen goed en niet goed laten schakelen. Het probleem zat hem dus in de stekker. Daarom hebben we de stekker verwijderd en zijn we deze gaan vervangen voor een ander exemplaar. Na deze vervangen te hebben is de CAN-bus weer correct en kan er met de auto gereden worden zonder problemen. Wij en de garage hebben veel kilometers gemaakt met de auto, de storing is gelukkig niet terug gekomen.

 

De reden dat het langer duurde als normaal, en de auto ook vaker terugkwam met problemen kwam doordat de auto veel last heeft gehad van vocht. Het leek op sommige momenten wel dat de auto onder water had gestaan. Bijna elk onderdeel had last van vocht gehad of had het nog. Een geode diagnose was daarom lastig te stellen in eerste instantie. Gelukkig is de auto uiteindelijk in orde en kan de klant weer zorgeloos rijden. 

Ford Fiesta: Blijvende problemen