Ford Fiesta: Aankoopkeuring

De auto staat bij ons voor een aankoopkeuring, naast storingen en problemen oplossen voor onze klanten worden we ook steeds vaker gevraagd een aankoopkeuring te doen. Hieronder is te zien hoe we dit aanpakken en wat we vinden bij deze Ford.

 

Beginsituatie

De klant heeft een paar puntjes opgemerkt:

  • Een piepend geluid linksvoor, deze lijkt nu echter wel weg te zijn
  • Koppeling voelt wat vreemd aan
  • Kleine schade (krassen) linksachter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proefrit

De auto rijdt tijdens de proefrit erg goed. De koppeling voelt eerste instantie wat vreemd aan maar pakt wel goed. Ook als we de koppeling testen werkt hij perfect.

Het stuur staat recht in de auto en we horen geen bijgeluiden als we optrekken, remmen of constant rijden.

 

Interieur

Het interieur is algemeen genomen in een goede staat, alle knopjes werken en alle lampjes werken. Ook de led strip boven het dashboardkastje gaat in het donker automatisch aan. Het enige wat direct opvalt is dat de matten set ontbreekt. Dit kan ook zorgen voor het vreemde koppelingsgevoel aangezien je je voet niet lekker neer kunt zetten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Achter in de auto zit er veel water. In de ‘reservewielbak’ de pakkingen van de achterlichten moeten vervangen worden, hierdoor lekt nu water binnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De set van het bandenreparatiemiddel is compleet maar wel over de datum. Deze fles zou vervangen moeten worden.

 

Exterieur

Het exterieur kenmerkt zich door kleine krassen. Het is net of de auto altijd in een wasstraat is gewassen. Op de lak maar ook op de ramen zitten allerlei kleine krasjes. De auto moet nodig gepolijst worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de linker deur zit een klein deukje, ook op het rechter achter scherm zit een deuk. De achter bumper heeft aan beide zijde wat lakschade. Om dit geheel weg te krijgen zal deze gespoten moeten worden. Met een goede poetsbeurt wordt het al vele malen beter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ons advies zou ook zijn om het Ford-logo op de voor en achterkant te vervangen en op de velgen. Dit maakt de auto een stuk netter. Ook moet het linker kentekenplaatlampje met houder en al vervangen worden, deze klemt niet meer vast. Het lampje is ook defect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De voorruit heeft wat vochtschade tussen de lagen van de ruit in. Dit is storend maar hier kan hij wel oud mee worden. Ons advies is dit zo te laten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder de motorkap

Onder de motorkap ziet het er netjes uit. Onderhoudt is goed gedaan en netjes met stickers bijgehouden. Vloeistoffen staan op peil en geen zaken die opvallen. Enkel de olie zouden wij persoonlijk nogmaals vervangen, dit lijkt nu bijna een jaar en 10.000 km geleden. Als dit direct gedaan wordt rij je weer een jaar zorgeloos.

 

Onder de auto

Onder de auto hebben we wel diverse puntjes gevonden. Sommige belangrijker als de ander.

 

Er zit een nieuwe veer en draagarm linksvoor onder de auto, rechts is alles gebruikt. Ons eigen advies is altijd links en rechts tegelijk te vervangen, vooral met veren van belang omdat een auto wel eens raar wil gaan rijden over hobbels als de ene kant nieuwer is dan de andere. Bij deze voelen we niets we zouden het zo dus laten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De as kering linksvoor lijkt wat te zweten, of het is een oude lekkage. We zouden hem reinigen en na 500 km opnieuw controleren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De dorpels links en rechts moeten aan de achterzijde eens goed geschuurd en gespoten worden. Hier begint roest te ontstaan en om erger te voorkomen zouden we het aanpakken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De achterste veren moeten vervangen worden, deze zijn ondergebroken.

Voordat de klant de auto in ontvangst heeft genomen heeft het verkopende garagebedrijf alle puntjes in orde gemaakt. De klant heeft hierdoor een erg nette Fiesta gekocht.