Startsituatie

Een leuke Amerikaan deze keer. Voor de eigenaar van deze pick-up was het al jaren een droom om een soortgelijke auto te bezitten. Door recente gebeurtenissen dacht hij het is nu of nooit en ik doe het gewoon. De auto die hij heeft aangeschaft is een nette auto om te zien, de motor is gereviseerd en hij heeft hem al 2 maanden waarbij de auto het goed heeft gedaan. Alleen heeft er zich sinds kort een probleem ontwikkeld wat maar niet weg wil. De auto heeft de klacht dat als de motor 1 minuut draait, de linker cilinderbank uitvalt. De auto draait zowel op gas als op benzine, op beide brandstoffen doet de klacht zich voor. Binnen de minuut waarin de auto goed draait doet hij het ook perfect, er is niets op aan te merken. Om de klacht op te lossen is er bij de auto al de bougie vervangen van de 5de cilinder, de cilinder met de fouten, en is ook al de bobine gewisseld voor een nieuw exemplaar. Daarnaast is ook de uitlaat losgemaakt om te kijken of er een verstopte katalysator onder zit. Ook dit is niet het geval.

 

De auto heeft voordat deze eigenaar hem kocht een motorrevisie gehad. Latere informatie van de vorige eigenaar gaf ons ook de kennis dat hij al eerder bij een gasbedrijf heeft gestaan voor problemen met het gas systeem. Maar deze problemen heeft ook de vorige eigenaar nooit gehad. De reden dat hij bij een gasbedrijf heeft gestaan was omdat de motor wat ruw liep na de revisie. Dit was na het afstellen van het gassysteem opgelost.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. Er zaten meerdere foutcodes in, maar in het motorregelapparaat maar 2 codes. Een code was dat de readinesstest nog niet voltooid was, hiervoor moet de auto eerst wat langer rijden dus dit is een logische code waarna we ook niet verder hoeven te kijken. De andere foutcode was dat er een cilinder een bobine storing had. Dit was cilinder 5, de voorste cilinder aan de bestuurderskant.

 

Als de auto dan een minuut heeft gelopen valt heel deze bank ook uit. Doordat de uitlaat nu nog loshangt aan die kant is perfect te horen wanneer de hele bank uitvalt. We zijn begonnen met meten. Om te beginnen zijn we de bobines gaan meten aan die bank. We hebben de auto niet eerst laten lopen om de klacht te verifiëren omdat we juist dat verschil willen meten wat de auto doet als hij nog op 2 banken loopt en als de bank uitvalt. Als we de auto eerst laten draaien om de klacht te verifiëren, moeten we hem eerst weer laten afkoelen om het opnieuw te kunnen meten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bobines zijn hier gemeten als de bank al uitstaat. Het blijkt dus dat de bobines aangestuurd blijven als de bank is uitgevallen. Iets wat opvallend is aangezien het op zowel gas als benzine aan de hand is.

 

De volgende stap die we gezet hebben is de aansturing van de injectoren gaan meten, de bobines blijven namelijk aangestuurd en vonken ook. We hebben daarom ook de auto op benzine laten lopen. Om dit zo goed mogelijk te testen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier hebben we op kanaal a en b (blauwe en rode lijn) de voorste injector van de rechter cilinderrij gemeten, op kanaal C en D de voorste cilinder van de linker bank. Te zien is dat de injector niet aan 0V gehouden kan worden. Het lijkt erop dat er een massa punt niet goed is of er iets misgaat in de ECU.

 

We zien op de afbeelding dat de ECU de injector niet aan massa kan houden en dus open kan houden. Het lijkt een elektronisch probleem te zijn, of een ECU die stuk is of een probleem in de bekabeling. We zijn daarom begonnen de kabelboom na te gaan lopen, dit hebben we gedaan omdat de kabelboom in erg slechte staat is. We konden niet direct iets vinden en hebben daarom de ECU gedemonteerd voor controle, ook hier was niets mis mee. Tijdens het opbouwen viel ons oog op een massapunt wat boven de motor zit. De bout hiervan zat helemaal los dus een goede massa kon dit nooit maken. Dit hebben we schoongemaakt en weer aangedraaid, hierna dachten we dat het probleem opgelost was. Dit was helaas niet het geval.

 

Hierna zijn we verdergegaan met de gas-ecu’s deze zitten er 2 in, 1 voor elke bank. En ook de bekabeling van de injectoren loopt hier doorheen zodat de gasinjectoren in kunnen spuiten als normaal de normale injectoren dit moeten doen. Omdat het makkelijk was deze even om te wisselen zijn we de banken gaan ruilen. Hiermee verplaatste ook het probleem zich per bank. Daarom hebben we de gas-ECU die de problemen gaf opengemaakt.

 

ECU reparatie

We hebben de ECU opengemaakt en zijn de printplaat gaan repareren, we hebben de condensator verwijderd en zijn de printplaat schoon gaan maken. Nadat de printplaat helemaal schoon was konden we zien dat de banen op de printplaat helemaal in orde zijn. We hebben de condensator vervangen voor een nieuw exemplaar en zijn de ECU gaan testen. De condensator werkte goed alleen zat er een te groot spanningsverlies op de transistor die boven de condensator zit. Deze is waarschijnlijk aangetast door de elektrolyt. Deze hebben we ook vervangen waarna alles in orde was. De auto deed het hierna weer zoals hij het moet doen.  

Ford F-150: Van V8 naar 4 in lijn

Te zien is dat de elektrolyt uit de condensator op de printplaat is gelopen. Deze kan hierdoor zijn spanning niet vasthouden en zorgt voor de problemen.

De kabelboom en het loszittende massapunt op het schutbord. Hier is nog wel wat werk te doen om het netjes te krijgen.