Ford C-max Ecoboost: Slecht lopen

Startsituatie

Deze Ford C-max kwam binnen met het probleem dat de motor niet lekker loopt. Bij deze auto is vorig jaar een nieuwe motor ingebouwd. De motor heeft daarna nog wat problemen gehad. De injectoren zijn getest, de lagedruk pomp is vervangen en ook de hoge drukpomp is vervangen. Dit is gedaan doordat er vermoedelijk brandstof bij de olie komt. Wij zijn een diagnose begonnen om het probleem op te sporen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

Wij zijn deze diagnose gestart met het uitlezen van de auto, hierbij kwamen een aantal fouten naar boven met betrekking tot de brandstofdruk. Zie hieronder de afbeelding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        

 

Omdat we foutcodes hadden over de brandstofdruk zijn we als eerst gaan meten aan de brandstofdruk sensoren. Op deze auto zitten er twee eentje op het lagedruk gedeelte en eentje op het hogedruk gedeelte. Na de metingen gedaan te hebben konden we concluderen dat het niet aan de sensoren ligt want de signaalspanningen zagen er normaal uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Hogedruk sensor)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Lagedruk sensor)

 

Omdat de sensor waardes er goed uitzien gaan we ervan uit dat de brandstofdruk goed is en dat het waarschijnlijk in een van de injectoren zit. We hebben de injectoren gedemonteerd en wilden eerst kijken ofdat er een injector nadruppelde. Dit was niet het geval. Na het controleren van de injectors konden we zien dat de middelste injector wat vervuilt was. We zullen deze daarom eerst in de ultrasoon reiniger doen en daarna kijken ofdat het probleem verhelpt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na het reinigen van de injecteren hebben we de auto weer opnieuw gestart, hierna merkten we meteen dat het probleem nog niet verholpen is. We zijn daarom verder gaan zoeken naar het probleem. Omdat we vermoeden dat het probleem toch ergens mechanisch is, zijn we de brandstofdrukken gaan meten. Eerst zijn we gaan meten net voor de hogedrukpomp dus op het lage druk gedeelte wat van de brandstofpomp afkomt. Hier hadden we een druk van 4 bar dit is een normale waarden. Daarna zijn we gaan meten op de brandstofrail doormiddel van het verwijderen van de sensor en er een verloop stuk op te zetten. Na de meting hadden we een maximale druk van 5,1 bar wat veels te weinig is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(brandstofpomp)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(hogedrukpomp)

 

We hebben daarom de hogedrukpomp verwijdert en hier konden we zien dat er een stuk van de loopnok afgelopen is die de hoge druk pomp bediend. Ook mist de bus die normaal tussen pomp en nokkenas zit. Doordat deze bus mist raakt de nokkenas direct de pomp en slaat alles kapot. Hierdoor kan de hogedrukpomp geen drukopbouw geven. Daarnaast is de hogedrukpomp ook gescheurd (de klep die de nok raakt). Zowel pomp als nokkenas moet worden vervangen.