Fiat Ducato: Camper met lekstroom

Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de accu leeg wordt getrokken. Dit is allemaal een beetje op vakantie begonnen. In eerste instantie begon het ermee dat de fietslift niet werkt. Daarna waren er wat problemen met de koelkast op 12V er zou eerst een stop signaal te horen zijn maar nu niet meer.

 

De startaccu heeft problemen gehad met koude en warme motor. Na wat keren zijn opgestart, dynamo en accu te zijn getest waren er opnieuw problemen. Hierna is de accu opnieuw getest en was er een cel kapot. De accu is vervangen en nadat de auto een nacht aan de 230V stond was er weer geen start mogelijk. Na de accu kort te hebben geladen sloeg de auto meteen aan. Het kan ook zo zijn dat de rem niet goed ingedrukt is geweest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Start diagnose
We hebben de auto binnen gezet en hebben als eerste de accu opgeladen, om onze metingen te doen moet de accu opgeladen zijn. Hierna hebben we ons meetapparatuur aangesloten om te kijken hoeveel ampère lekstroom deze bus heeft. We meten de eerste keren 0.6A lekstroom, dit is veel te veel en we zoeken waar het vanaf komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lekstroom

We pakken een lekstroom storing altijd aan in een paar stappen. Het is belangrijk om wat informatie over de auto te hebben en de juiste stappen te nemen om het snel en efficiënt aan te kunnen pakken. Begin nooit met het openen van deuren of het verwijderen van componenten, een lekstroom kan zomaar oplossen als jij de spanning er even helemaal afhaalt of juist doormiddel van een booster erop zet.

 

Stap 1: Vraag de klant of hij recent iets heeft vervangen aan de auto, of er iets veranderd is of dat er schade is geweest aan de auto.

Stap 2: Sluit de stroomtang aan en meet of er spraken is van lekstroom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3: Test de accu

Stap 4 (in het geval van lekstroom): Ga na over welke zekering je een spanning kunt meten. Een spanningsval over een zekering betekent dat er stroom loopt over het circuit.

Stap 5: bekijk wat er allemaal achter de zekering zit. Ga de componenten na die erachter zitten en ga componenten lostrekken totdat de lekstroom weggaat, let op begin achteraan en niet vooraan.

 

De auto is volledig aangepast aangezien het een camper is. Campers beginnen hun leven als een normale bus waarna er elders een opbouw wordt gemaakt. Hierbij wordt ook de originele kabelboom aangepast vaak zien we hier ook de problemen in ontstaan.

 

We zijn gaan meten op welke zekering het misgaat. We zien dat het misgaat op een zekering van de radio. Hierop blijft het circuit actief. We zijn gaan kijken wat er origineel op dit circuit zit. Dit is alleen de radio, als we de radio echter loskoppelen blijft de lekstroom actief. Waarschijnlijk is er iets bijgebouwd op dit circuit. We hebben na wat metingen gezien dat dit de achteruitrijcamera is, en dan vooral het beeldscherm. Deze staat zo aangesloten dat de geschakelde en constante voeding hetzelfde is. Nadat we deze goed hebben aangesloten is de lekstroom weg. De ruststroom is nu 20 mA. Dit is ruim binnen de marge van 40 mA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We kunnen verder geen problemen vinden. De lekstroom is ruim binnen de marges en zelfs na alles op 230V aangesloten te hebben en hierna weer los te hebben gehaald werkt alles perfect.