Startsituatie
Deze Fiat Doblo is tijdens het rijden uitgevallen en wil daarna niet meer starten, de motor draait wel rondt alleen wil hij niet aanslaan. De auto is bij het autobedrijf gebracht welke niet verder kwamen met de diagnose. Wij gaan diagnose stellen waarom deze fiat niet meer wil starten na het uitvallen.
Start diagnose
We hebben de Fiat binnen geduwd en hebben hem als eerste uitgelezen, er staan een paar foutcodes in. Deze duiden erop dat er wat sensoren kortsluiting maken, in het 5V circuit wat verstoord wordt. Hierop hebben we als eerste de sensor gemeten op de inlaat spruitstuk, daar duiden de meeste fouten op. De voedingen, massa en signalen zijn allemaal goed. Hieronder is de voeding en massa van de sensor te zien.
Hierna hebben we de raildruk bekeken via onze testkast of dat deze in orde is, deze klopt verder gewoon en haalt zijn drukken. Dus de brandstoftoevoer is aanwezig. Wel is het brandstoffilter erg vettig en een beetje nat, wij raden aan deze te vervangen.
Daarna zijn we de aansturing van de injectoren gaan meten, hierbij zagen we dat de injectoren niet worden aangestuurd. Zo af en toe hebben ze een aansturing, dan hoor je ook even dat hij wil aanslaan. Het signaal van de eerste 2 injectoren is hieronder in de afbeelding te zien, deze hebben heel af en toe maar de aansturing.
Vervolgens zijn we gaan meten of dat het op de ECU zelf ook maar af en toe wordt aangestuurd. We hebben ons meetapparatuur aangesloten en ook hier worden de injectoren maar af en toe aangestuurd. Het signaal wat we gemeten hebben op de ECU is hieronder te zien.
Hieruit kunnen we concluderen dat het in de ECU fout gaat, de ECU zelf is defect. Maar eerst gaan we nog meten of de voedingen en massa goed zijn op de ECU. Er zitten meerdere voedingen en massa’s, deze hebben we allemaal gemeten. En dat is allemaal in orde, een van de voedingen en massa’s is hieronder te zien.
.
Dus de ECU is defect en deze zal vervangen moeten worden om het startprobleem op te lossen. Zodra de ECU vervangen is zullen de andere fouten ook weer weg zijn. We hebben echter nog geen duidelijke oorzaak voor de defecte ECU.
Na vervanging ECU begon de startmotor te haperen. We konden de motor niet aan laten slaan aangezien deze bijna niet rondging. Er was een defecte startmotor. Na deze vervangen te hebben dachten we dat de problemen wel over zouden zijn, helaas was dat niet het geval. De motor sloeg na al deze zaken vervangen te hebben aan maar we hebben hem snel weer uitgezet. Hij liep stationair maar er kwamen geluiden uit het motorblok die allesbehalve gezond waren. Om te kunnen zeggen waar het vandaan kwam hebben we de carterpan gedemonteerd waarbij we stukken zuiger in de carterpan vonden. Hier is grote motorschade aanwezig, waarschijnlijk een gevolg van de kapotte ECU. De klant heeft besloten de auto niet meer te maken en heeft hem opgehaald.