Dodge RAM1500: Hoge spanning

Startsituatie

De auto is binnengebracht met de klacht dat het acculampje aan is en het motorstoringslampje is aan. Daarnaast zijn er ook wat andere klachten waar te nemen. De auto heeft warm eigenlijk geen problemen (op de lampjes na) maar de problemen zijn koud het meest duidelijk aanwezig.

Bij koude motor start de auto goed en slaat ook goed aan, hij geeft direct de lampjes aan in de display. Als je dan eenmaal gaat rijden gebeuren de volgende zaken, in het begin gaat de radio knipperen en valt het scherm hiervan ook uit. Hetzelfde gebeurt bij het instrumentenpaneel. De auto geeft ook ABS-storingen en een storing op zijn stuurbekrachtiging. Hierna valt de stuurbekrachtiging ook uit. Soms kort en soms voor langere tijd. De motor schakelt zichzelf ook wel eens kort uit en hapert. De versnellingsbak schakelt dan ook niet netjes. Als de auto na 10 minuten rijden uit en aan wordt gezet zijn de problemen weg en kun je probleemloos rijden.

Voor dit probleem is de accu al gewisseld, dit lost niets op.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. De auto staat vol met foutcodes, er zitten er 120 in. Als we kijken naar de foutcodes zijn de meeste dat de spanning te hoog is en dat er geen communicatie aanwezig is. 

 

Omdat we in de meeste foutcodes zien we terugkomen dat de auto een te hoge spanning heeft gaan we hier beginnen. De grens om hier een foutcode op te zetten zit op 15,4 volt. We gaan tijdens de proefrit kijken of de auto hierboven komt. Ook kijken we tegelijk hoe de aansturing naar de dynamo is.

 

De dynamo komt meerdere malen boven de 15,4 uit, op zijn top zit hij net boven de 16V. De aansturing gaat ook alle kanten op. Het lijkt erop dat hij probeert de spanning naar beneden te krijgen door de aansturing te veranderen maar dit niet lukt. Als we 10 minuten hebben gereden en hem aan en uit zetten heeft dit geen effect op de spanning wel vallen er op dat moment geen componenten meer uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de dynamo gedemonteerd en laten testen. Tijdens de test bleek de dynamo in orde en moet het probleem elders liggen. De spanningsregeling wordt verzorgd door het instrumentenpaneel, maar deze krijgt zijn input van andere systemen. We zijn het systeem gaan controleren of er een van deze regelingen niet klopt. Na wat controles van de display, de state of health en andere zaken kwamen we uit op een defecte accusensor. Deze zit gemonteerd op de minpool en meet de ingaande stroom en uitgaande stroom en berekend hierdoor de state of charge en state of health van het laadsysteem. Deze sensor moet vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We twijfelen op dit moment nog over het regelapparaat van de versnellingsbak, te lezen in Dodge documentatie is dat deze vaak defect gaan bij soortgelijke problemen en we blijven hier veel communicatiefouten op krijgen. Echter willen we eerst kijken of het op te lossen is met de defecte stroomsensor voordat we echt grote kosten gaan maken als het repareren of vervangen van een TCU.

 

Na vervanging

Na vervanging van de stroomsensor en deze te hebben ingeleerd kunnen we alle foutcodes wissen en zijn we gaan proefrijden. De auto had nog niet gelopen voor deze rit dus we konden dezelfde test omstandigheden creëren als eerder. Alle foutcodes en ook de bijbehorende klachten bleven weg. De auto deed het perfect tijdens deze rit, de laadspanning bleef netjes op 14,4V

Ons advies is om de auto na 500 km even opnieuw uit te lezen. De auto heeft constant 16V op zijn systeem gehad en deze is hier niet op berekend. Ook vinden we de auto niet altijd even strak lopen. Of dit een gevolg is van de hoge spanning kunnen we nu nog niet zeggen. Eerst lijkt het ons slim om kilometers te maken. Dan kunnen we ook zien of er nog gevolgschade is ontstaan.

 

500 km verder

Nadat er eenmaal 500 km met de auto is gereden is deze weer langsgekomen om nog een maal uit te lezen. Er stonden geen foutcodes meer in de auto. De auto liep ook merkbaar beter, eigenlijk hebben we op dit moment op de motorloop niets meer aan te merken. Inmiddels zijn we al vele kilometers verder en doet de auto het perfect. Gelukkig was er geen gevolgschade van de defecte accusensor.