Startsituatie
We hebben van de klant de volgende informatie gekregen:
Mijn bus heeft een elektronische storing die ik niet kan vinden. Ik ben in het bezit van een Citroen Jumpy van 2007. Een Youngtimer dus en interessant om zakelijk te rijden vanwege de lage bijtelling. Evengoed 110pk dus ik rijd niemand in de weg. Het is dus wel een wat oudere bus en het is zelfs nog even een camper geweest! Misschien dat het probleem daaruit voortkomt, want er is bijvoorbeeld ook een dakraam met ventilator ingebouwd. Ik ben zelf gaan zoeken maar helaas niet zo begaan met elektriciteit. Eerst dacht de lokale garage dat het aan de luchtmassameter lag. Die heb ik vervangen maar het probleem bleef. Daarna heb ik de EGR afgeblokt en uit laten schrijven. Helaas zonder gewenst resultaat.
Het probleem is dat soms de turbo soms niet meedoet (elektronisch). Als ik het contact uit en weer aan doe is het verholpen. Dan brandt er wel een ander (airbag) lampje op het dashboard en de boordcomputer geeft dan ook “gordel/airbagstoring” aan maar het vermogen is er dan wel weer.
Aan ons de vraag om te zien wat de oorzaak is.
Start diagnose
We hebben de auto eerst uitgelezen. Er staan de volgende foutcodes in:
We hebben de foutcodes eerst verwijderd om met een schone lei te beginnen en zijn gaan proefrijden. De P0000 foutcode komt direct terug. Dit komt waarschijnlijk door het uitschrijven van de EGR en dit is niet goed gedaan. De auto ziet nog fouten die hij niet kan plaatsten. Wel staat dit los van de klacht van de klant aangezien de fout altijd aanwezig is. De eerste paar ritten waren er geen problemen maar hierna begon de auto vermogen te missen tijdens het rijden. Daarna hebben we hem uit en aangezet en is inderdaad het airbaglampje aan. Dit gebeurt doordat de auto rijsnelheid registreert maar geen communicatie met de motorcomputer. Daarom gaat het storingslampje aan.
We zijn de fouten hierna gaan controleren en zien dat de volgende fouten terugkomen:
We hebben in de software gekeken waarop de auto vermogen in gaat houden. Op de Luchtdebietmeter fout gaat de auto niet inhouden vermoedelijk wordt deze ook gezet doordat er geen originele luchtmassameter inzit, deze fout wordt dan vaker gezet. Voor de P1351 fout gaat de auto wel in noodloop/vermogen missen. Dit komt doordat de auto het gloeibougie gebruikt om de verbrandingstemperatuur omhoog te krijgen voor regeneratie. Als dit niet gedaan wordt gaat de auto vermogen inhouden omdat hij niet aan de milieueisen voldoet. We hebben het gemeten of de gloeibougies allemaal werken.
Op cilinder 1 en 3 hebben we een goed signaal. Cilinder 2 en 4 doen niets. We adviseren daarom om de gloeibougies allemaal te vervangen en de gloeimodule. Bij een defecte gloeibougie gaat bij deze auto’s eigenlijk altijd de module kapot.
Het vervelende is dat de onderdelen bijna niet te vervangen zijn, er is niet bij te komen. Daarnaast moet de EGR goed uitgeschreven worden.
Overige problemen
Het koelsysteem moet gereinigd worden.
De multiriem en zijn rollen zijn aan vervanging toe.
De turbopijp lekt enorm veel olie. Het rechter boutje lijkt te zijn afgebroken of krom te zijn. Dit lijkt de oorzaak.
Uiteindelijk heeft de klant zelf alle puntjes aangepakt en rijdt de auto weer probleemloos rond.