Startsituatie

De auto is bij het bedrijf gebracht voor het vervangen van de verstuivers. Deze waren niet goed meer, de auto liep niet. Na het vervangen van de verstuivers loopt de auto maar op sommige momenten erg rauw. Hij kan het goed doen, dan zet je de motor uit en aan en loopt hij wat slechter. Op toeren doet hij het altijd slecht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de accu op te laden aangezien deze helemaal leeg was, vermoedelijk door de startpogingen. Na het laden hebben we de klacht geverifieerd. De auto start prima, slaat goed aan en loopt eerste instantie goed, tot we gas gaan geven. Hoe warmer de auto wordt hoe slechter hij gaat lopen.

 

Uitlezen geeft niet echt foutcodes, er staan er veel in maar bijna allemaal omdat de accu leeg was.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben met de testkast de brandstofdruk gemeten in de pomp tijdens het starten, deze zit op 328 bar, ruim boven de minimale startdruk van 300 bar. Het toerental tijdens starten zit op 350 t/min, dit is ook ruim voldoende, hij moet rond de 250 t/min gemiddeld zitten. Eenmaal lopend blijft de brandstofdruk ook constant. Of hij nu mooi loopt of slecht loopt, de brandstofdruk is gelijk en hangt rond de 300 bar, prima bij stationair.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben hierna de openingsspanning gemeten. Deze werkt perfect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn hierna gaan kijken of we het kloppen kunnen koppelen aan een cilinder. De inspuiting van cilinder 4 ligt gelijk aan het ergste geluid. Cilinder 3 geeft ook herrie bij de inspuiting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oplossing

Cilinder 4 en 3 hebben in ieder geval een slechte verstuiver. Ons advies zou zijn 4 nieuwe aangezien er al twee nieuwe zijn die niet kloppen. Na het plaatsen van 4 nieuwe werkt de auto weer zoals het moet.

Citroen C4: Soms slecht lopen