Startsituatie
Deze Citroen C1 komt hier binnen voor diagnose. Het voertuig startte niet maar gaat wel rond. Het is ons onduidelijk of hij onder het rijden uitgevallen is of bij starten niet meer aan wilde slaan.
Er zit een fout in P1604. Hiervoor is de ABS-pomp al losgemaakt maar dit maakt geen verschil.
Start diagnose
We zijn begonnen met het uitlezen van het voertuig. Hier stond de al bekende foutcode in:
P1604 – starten van de motor niet gekenmerkt
Deze fout zegt eigenlijk niet zo veel. Op de citroen portal wordt uitgelegd bij de foutcode dat deze wordt gezet als de auto niet aan de voorwaarden voldoet voor starten. Wat de reden is waarom hij niet aan de voorwaarden wordt voldaan is niet duidelijk.
Bij het controleren van de klacht hoorden we goed dat de motor wel rondging maar dat het niet starten, we hoorden ook geen gestotter wat aan zou kunnen duiden dat het voertuig bijna zou starten.
We zijn bij de basis begonnen. We sluiten de oscilloscoop aan op de injector. Deze geeft een goed beeld waaruit we concluderen dat deze gewoon open gaan.
Hierna zijn de brandstoftoevoer gaan controleren. Allereerst controleren we de brandstofpomp die zich onder de achterbank bevindt. Bij het starten horen we deze draaien, hierdoor weten we dat de pomp het doet. Of hij daadwerkelijk brandstof naar de motor pompt controleren we door de slang bij de brandstof los te nemen en de auto opnieuw te starten. Hier komt brandstof uit, dus kunnen we concluderen dat het niet aan de brandstoftoevoer ligt. Bij het loshalen van de bougies zien we dan ook dat er benzine in de cilinders wordt gespoten als we de auto proberen te starten.
Deze hebben we losgehaald om de compressie te meten en te controleren of de auto een vonk heeft. De auto heeft een goede compressie, maar geen vonk. De volgende stap is dus een krukassignaal meting te gaan doen.
We controleren hierna de krukassensor. Door middel van de krukassensor wordt de vonk van de bobine getimed. Bij een verkeerd beeld of een ontbrekend signaal van deze sensor kunnen er problemen ontstaan bij het vonken van de bougie.
Eigenlijk lijkt alles te kloppen maar de auto geeft geen signaal op de bobines. We hebben daarom de voedingen op de ECU gemeten, deze waren allemaal in orde. De massa’s echter niet. Op twee massa’s hebben we 12V verschil als we hierop meten. Als we deze massa’s in orde maken en dan opnieuw het signaal van de bobines meten krijgen we wel een signaal, echter is deze veel te laag het is een signaal met een hoogte van 1,5v.
Er ligt een eindtrap uit de ECU waardoor de bobines niet goed worden aangestuurd, dit is een gevolg van de ontbrekende massa’s. Echter weten we nog niet waar ze onderbroken zijn. Hiervoor is meer tijd nodig om dit te onderzoeken. Als we dit weten kunnen we het oplossen en daarna de ECU te repareren.
Vervolg
We zijn verdergegaan met het meten van de kabelboom. We vonden de onderbreking in de massakabel bij het massapunt. Hier zat de kabel niet meer vast in het oog van het massapunt.
We hebben er een nieuw oog aan gezet en vastgemaakt. Nu is het alleen nog zaak dat de computer wordt gerepareerd.