Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met een storing op het Ureum systeem. De NOx sensor is al vernieuwd, ook is het ureum bijgevuld. Dit heeft echter nog niet het probleem opgelost. Nu heeft de klant de melding in beeld dat er nog maar 400 km met de auto te rijden is. Hierna zal hij dan ook niet meer starten.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Tijdens het uitlezen zien we de volgende foutcodes:
De onderste foutcode wordt meestal gezet bij deze auto’s als de auto onterecht een melding krijgt dat het filter vervangen is. Dit wordt nogal eens gedaan door monteurs tijdens hun diagnose maar dit geeft grote problemen in de toekomst. We kunnen dit nog terugzetten wat we na de diagnose/oplossing zullen doen.
De bovenste foutcode lijkt ons ook voort te vloeien uit de diagnose, een die gezet is na het loshalen van onderdelen. De overige twee lijken de problemen te geven.
Na de motorkap te hebben geopend valt ons op dat er een stuk brood onder de motorkap ligt. Dit duidt in de meeste gevallen op ongedierte onder de motorkap, marters nemen stukken eten mee en bewaren deze op plaatsen waar ze vaker komen. We hebben eerst de kabelboom gecontroleerd op schade van ongedierte.
We kunnen gelukkig nergens fouten vinden en ook wordt de CAN-bus niet verstoort als we met de kabelboom bewegen. Dit hebben we gedaan/gemeten omdat de fout er ook inzat en dit best een gevolg kan zijn van marter schade.
\
Hierna hebben we de auto omhoog gezet en hebben we de onderdelen van het ureum systeem gecontroleerd. Te zien was dat de injector ook uitwendig lekt, daarnaast lekt hij ook inwendig door. Deze spuit hierdoor ook niet in. We hebben de injector gereinigd waarna hij weer werkt zoals het moet.
Daarbij zagen we ook dat de uitlaat spierwit is en naar ammoniak stinkt. Het ureum heeft door lopen lekken in de uitlaat.
We hebben ook nog het roetfilter en SCR-filter gecontroleerd op beschadigingen gezien de foutcode. Deze waren netjes in orde.
Testrit
Tijdens de rit zien we dat de druk van de ureum terugloopt naar 0,7 bar. De druk zou rond de 4-5 bar moeten zijn. Doordat de druk terugloopt vernevelt de vloeistof niet de uitlaat in maar drupt deze de uitlaat in. Hierdoor krijg je een slecht werkend Ureum systeem. We lezen kort hierna ook de foutcode:
Gezien het systeem nu gesloten is en nergens lekkages heeft zit het in de pomp zelf. Dit is alleen compleet met unit, tank en vlotter te krijgen. Het onderdeel is de afgelopen maanden erg duur geworden en niet leverbaar, daarom is de keuze gemaakt het systeem tijdelijk uit te schrijven.