Startsituatie

Deze Citroën C5 is uitgevoerd met een automatische versnellingsbak. Dit is alleen niet een standaard automaat zoals we die al jaren kennen, maar deze heeft een versnellingsbak die eigenlijk gelijk is aan een handbak. Op de handbak zit een regelapparaat gemonteerd die de koppeling bediend en de versnellingen inschakelt, dit wordt ook wel een gerobotiseerde handbak genoemd. Bij de auto waren de koppelingsplaten versleten, daarom is afgesproken met de klant dat de garage de koppeling, drukgroep en het vliegwiel gaat vervangen. Dit is een vrij normale reparatie, een koppeling vervangen komt vaker voor bij een garage. Alleen moet er bij een gerobotiseerde handbak de koppeling in een servicestand worden gezet, doe je dit niet kan dit voor problemen gaan zorgen. Bij deze auto is dit helaas vergeten te doen. Hierdoor is bij het monteren van de bak na het vervangen van de platen de motor die het hydraulisch systeem van de schakelrobot op druk brengt te hard gaan draaien met weinig olie. De auto heeft hierdoor een aantal foutcodes gekregen en de koppeling is niet in te leren. Wij zijn gevraagd om diagnose te stellen aan de auto om het probleem op te lossen.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de auto uit te lezen. Er zijn een aantal foutcodes opgeslagen:

 

  • F5FF Storing onverwacht resetten van de BSI
  • P1445 Additiefcircuit De hoeveelheid in het roetfilter ingespoten additief heeft de maximumgrenswaarde overschreden. Het roetfilter moet worden vervangen permanente storing
  • U1218 CAN Intersysteem-netwerk Een van de parameters in een door de BSI verzonden dataframe is ongeldig

 

Deze storingen zijn communicatie storingen die vermoedelijk komen omdat het regelapparaat van de automaatbak niet uit te lezen is. De BSI is de centrale unit en die registreert een fout omdat hij verwacht communicatie te maken met de automaatbak maar dat is niet mogelijk. Vandaar de netwerk fouten.

 

De fout van het roetfilter is een harde fout. Dit is normaal bij deze kilometers en zal ook vervangen moeten worden. Ga het roetfilter niet resetten en dan regeneren de kans dat het mis gaat is veel te groot. Dit hoort bij normaal onderhoud bij deze auto’s en moet ook vervangen worden.

We gaan eerst kijken waarom er geen connectie te maken is met de automaatbak computer. Het probleem was doordat de bak nu niet gecodeerd was de testkast geen weet had welk systeem die moest kiezen om connectie mee te kunnen maken. Na het juiste systeem gekozen te hebben waren er 3 foutcodes. Deze vertelde dat de koppeling niet ingeleerd was, de versnellingsbak niet ingeleerd was en het druklager buiten bereik stond. Omdat dit laatste van invloed kan zijn op de eerste 2 zijn we hier mee begonnen. We waren er eerst niet zeker over dat het druklager ook vervangen is en dachten dat de oude nog aanwezig was. Dit was echter niet het geval. Wel konden we in de live waardes zien dat hij buiten bereik was. Waardoor hij buiten bereik was konden we op dit moment nog niet zeggen. We gaan daarom eerst proberen de basisafstelling te doen,

Hierna zijn we de basisafstellingen gaan doen. Eerst konden we beide niet doen. Door een schrijven van Citroën te lezen kwamen we erachter dat het vaak voorkwam dat de kabels van de schakelklepjes verwisseld werden. Dit was hier ook het geval waardoor het inleren niet mogelijk was, de bak werkt dan andersom. Na het goed monteren van de stekkers kon de bak ingeleerd worden alleen de koppeling afstelling nog niet.

 

Bij metingen zagen we dat de pomp wel werd aangestuurd maar dit had geen effect op de druk in het systeem. We zijn achter de pomp vloeistof gaan geven. Maar na de pomp werd er niets geleverd als we deze aanstuurde. De pomp is dus niet in orde deze beweegt niet. Als we direct spanning op de elektromotor van de pomp zetten dan beweegt deze wel. Het probleem zit hem dus in de computer die stuurt de elektromotor niet aan.

 

Daarnaast lijkt er ook wat aan de hand te zijn met het kleppenblok omdat er nu geen vloeistof in het systeem wordt gehouden. Als je de leiding van het druklager verwijderd dan blijft deze doorlekken.

Er is afgesproken dat het bedrijf het systeem gaat demonteren en wij deze proberen te reviseren.

 

Demontage systeem

Tijdens het demonteren stuitte het autobedrijf op een vastzittende solenoïde klep, dit verklaart het doorlekken en de harde fouten in het systeem als je probeert de 0-stelling te doen. Toen de klep vervangen werd viel hen op dat de klep afweek van de andere kleppen. De nieuwe klep zag er namelijk exact hetzelfde uit als de oude ‘defecte’ klep. Dit loste dus niets op.

 

Reparatie regelunit

We hebben het regelapparaat opengemaakt en zijn deze gaan repareren. De solenoïde klep die de klant gevonden had namelijk blijkt gewoon goed te werken. Hier zit het probleem dus niet en dit moet elders gezocht worden. We zijn begonnen met het controleren van de klepjes, deze werkte allemaal zoals het moest alleen was er wel een bij die er vuil was. Deze hebben we gereinigd doormiddel van een ultrasoon reiniging, hierna werkte deze ook weer zoals het moest. Omdat het ultrasoon bad toch aan moest hebben we de rest ook meteen gereinigd.

Hierna zijn we de motor gaan testen. Ook deze werkte zoals het moest en hier hoeft geen oorzaak gezocht te worden. Als laatste hebben we de regelunit open gemaakt. In de regelunit bleek het een en ander te warm zijn geworden. Vermoedelijk omdat er geen of te weinig olie aanwezig was door het vervangen van het druklager, daardoor is de motor te lang rond blijven draaien met geen of weinig olie omdat hij druk was het systeem op druk te krijgen.  

Er waren 2 eindtrappen eruit gebrand en een van de IC-chips op de printplaat was eruit gebrand. Dit alles hebben we vervangen voor nieuwe onderdelen en hebben de unit weer in elkaar gezet. Hierna moest deze weer goed werken.  

 

Ontluchten

Na montage bleek het ontluchten nog niet zo makkelijk te zijn. Omdat je te maken hebt met een volledig leeg systeem en het ontluchten niet erg makkelijk is gemaakt moet deze helemaal los aangestuurd worden. We hebben een luchtpomp gemonteerd die het systeem vacuüm kan zuigen en hebben met een externe voeding de motor aangestuurd om zo hopelijk het systeem ontlucht te krijgen. We moesten het systeem lang aansturen maar we hebben hem uiteindelijk ontlucht gekregen. Hierna zijn we alles aan gaan sluiten om de auto te testen en de koppeling in te leren. Er bleven alleen 2 foutcodes terugkomen:

 

  • Koppeling 0-punt niet ingeleerd
  • Versnellingsbak niet ingeleerd

 

Als we dan het inleren van de versnellingsbak gingen volgen dan ging het inleren van de versnellingsbak goed, tot we bij het punt aankwamen waarbij de koppeling ingeleerd moest worden dan ging het weer mis.

 

We hebben de auto meegenomen voor verdere diagnose, omdat we dan makkelijker en sneller een diagnose konden doen. Tijdens het diagnose stellen hebben we er eerst een vergelijkbare auto bijgehaald. We zijn eerst een aantal metingen gaan doen met de oscilloscoop en deze gaan vergelijken met ‘onze’ auto. Ook konden we hier wat waardes uithalen, zoals bijvoorbeeld de 0-stand van het druklager. Deze lag bij ‘onze’ auto veel lager als bij de andere auto. Bij ons was dit 16mm en bleef dit ook 16 mm. Bij de andere auto was dit 18 mm, en deze bewoog wel. Omdat we twijfelde aan onze reparatie van het regelapparaat, er bleven immers dezelfde fouten terugkomen, zijn we de unit gaan omwisselen met de auto die we erbij hadden gehaald. Op de andere auto werkte ‘onze’ unit wel zoals het moest. Het probleem zat hem dus niet in de unit maar in de auto zelf.

Het kon 2 dingen zijn, het druklager wat stuk was of de koppeling zat er verkeerd om in. In het eerste geval beweegt het druklager wel maar registreert hij dit niet, en in het tweede geval zit het druklager opgesloten omdat de drukgroep te ver naar buiten zit. We wisten niet wat er aan de hand was, wel wisten we dat de versnellingsbak er af moest om dit te kunnen controleren. Dit is het bedrijf dan ook gaan doen.

 

Nadat de bak weer gemonteerd was zagen we dat het druklager een andere waarde aangaf. Hij kon nu ook bewegen we als we de motor aanstuurde en dit zagen we ook aan de waarde die dan veranderde. Maar nog altijd konden we de koppeling niet inleren. Bij navraag kwamen we erachter dat er een update op de bak moest worden uitgevoerd. Deze konden we helaas niet doen dus de auto moest hiervoor naar een dealer.

 

De dealer had de software update uitgevoerd maar het inleren ging hierna nog altijd niet. Zij gaven aan dat de koppeling verkeerd gemonteerd moest zijn. Dit was echter uit te sluiten aangezien hier rekening mee is gehouden bij de laatste montage. Waar het probleem wel zat kwam naar voren bij het omnummeren van het originele onderdeelnummer naar het universele nummer, er zat een verkeerde set in. Deze wordt door de leverancier weergeven op hun website bij deze auto maar dit blijkt niet te kloppen.

 

Inleren

Nadat de koppeling nu vervangen is met vliegwiel voor de juiste set was inleren geen probleem. De auto rijdt nu weer zoals hij het moet doen. Wel blijft de foutcode van het roetfilter in de auto zitten. Om dit op te lossen moet het roetfilter vervangen worden.

 

Deze problemen hadden verkomen kunnen worden, goed lezen voordat de reparatie gedaan wordt is en wordt alleen maar belangrijker. Daarom adviseren we dit ook aan al onze klanten. Nu kost het geld, wat vervelend is, maar bij elektrische auto's kan dit voor veel meer problemen zorgen en zelfs lichamelijk letsel. Het onderdeel wat verkeerd was kunnen we wel onder de factor pech schuiven. Het was niet erg duidelijk zichtbaar dat het vliegwiel afweek, maar toch was het vliegwiel wat er in zat tijdens de storing een paar milimeter dikker. 

Citroën C5: Schakel perikelen