Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met een aantal storingen in de auto. Je merkt tijdens het rijden dat de auto een melding geeft van storing in het hybride systeem en dat het motorlampje brandt. De storing lijkt verder geen invloed te hebben op het rijgedrag van de auto, hij verbruikt niet meer, rijdt nog altijd elektrisch en heeft hetzelfde vermogen.
De klant, een garagebedrijf, heeft al wat zaken vervangen aan de auto, de HPCM2 en de BECM. Daarnaast is de temperatuursensor en de bekabeling vervangen. Dit had helaas geen effect, de storing bleef erin zitten met exact dezelfde codes.
De auto is bij ons gebracht voor een update van de HPCM2 en de BECM.
Start diagnose
De klant had al wat onderzoek gedaan naar de klacht. Er bleven 2 foutcodes direct terugkomen, dit waren de volgende fouten:
De overige foutcodes die we uitgelezen waren allemaal communicatiefouten. Dit kan ook komen doordat er een hoop stekkers los zijn geweest.
Op de portal van Opel, deze Chevrolet Volt is gelijk aan de Opel Ampera, zijn voor deze foutcodes schrijven te vinden. In deze berichten wordt uitgelegd dat als deze foutcodes vastgesteld worden de auto een update moet krijgen.
We hebben de update uitgevoerd bij de auto. Na het uitvoeren van de update waren van de 10 storingen er 8 verdwenen. De 2 foutcodes die overbleven waren echter de twee die we eerder ook al genoemd hadden, we waren er helaas dus niets mee opgeschoten. We hebben met de klant gebeld en daarmee afgesproken dat we verdere diagnose gaan stellen aan de auto.
De foutcodes die we hebben uitgelezen slaan eigenlijk allemaal terug op de temperatuursensor die in het koelwater reservoir zit. We zijn eerst de sensor na gaan meten we hebben dit met de Oscilloscoop gaan meten. We hadden op contact een goede voeding en een signaal. Hierop volgend zijn we de motor gaan starten en hebben we het temperatuur signaal gemeten.
Het signaal zakt netjes dus de sensor lijkt goed te werken. De fout blijft echter terugkomen.
We zijn met deze informatie verdergegaan, de informatie van de temperatuursensor wordt verwerkt in de motorcomputer. De motorcomputer zet deze informatie door naar alle andere regelapparaten, ook de HPCM2 welke de foutcode zet. Eerste instantie twijfelde we of de ECU stuk was, echter zou het niet logisch zijn dat er dan nog wel een live waarde van de temperatuursensor te zien zou zijn welke ook klopt. Het lijkt softwarematig mis te gaan. De HPCM2 en de BCM zijn al geüpdatet maar we kunnen een schrijven vinden dat ook de ECU geüpdatet moet worden bij deze problemen.
Na het updaten van de ECU waren de problemen opgelost. De auto bleef foutcode vrij en reed perfect. Tegenwoordig zien we het steeds vaker, klachten die op het eerste gezicht lijken op grote problemen, op te lossen zijn met een ‘simpele’ update.