Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de auto storing geeft op het HV-systeem. Gezien het een bekende storing is wil de klant een update laten doen bij ons van zowel software als hardware. Voor de hardware monteren we een nieuwe sensor en stekker voor de niveausensor van het HV-systeem koelwater reservoir. Daarnaast moet er een update gedaan worden op de HBCM2, BCM en accumodule.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start update

We hebben de update compleet uitgevoerd maar niet het gewenste resultaat aangezien de fout er nog altijd inblijft. In overleg met de klant gaan we daarom verdere diagnose stellen aan de auto.

 

Start diagnose

De fouten die in de auto blijven zijn:

  • P1E00-00 Hybrid Powertrain Control Module 2 Requested MIL Illumination
  • P0AA6-00 Hybrid/EV Battery Voltage System Isolation Lost
  • P1FFF-00 System Isolation / Coolant Level Sensor Fault - Hybrid/EV Battery Charging System Disabled

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn begonnen de sensor door te meten. De sensor heeft een netjes signaal en loopt op ook op in waarde als we de niveausensor bewegen.

 

Hierna hebben we de set gemonteerd om de isolatietest in delen te kunnen doen. Hierdoor vervangen we bepaalde componenten om zo uit te sluiten waar het probleem zit. De isolatietest moet boven de 350Kohm zijn. De test met alles origineel is 200 Kohm. Veel te laag. We zijn diverse componenten los gaan maken en krijgen pas een goed resultaat, 900Kohm, als we de accu uitsluiten. Er zit dus een probleem in het accupakket. Als we de drain plug, de plek waar vocht uit komt bij problemen losmaken zien we hier druppels. Het probleem zit hem dus in de accu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben het accupakket losgemaakt en opengemaakt. Hierin zien we een lekke koeling op de cel. Als we de cel doormeten zien we dat daar alles klopt maar alleen de koeling is defect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De koeling kunnen we los vervangen van een voorraad accu die we hebben. Daarom hebben we die overgezet.

 

Hierna hebben we hem opgebouwd waarna de auto na resetten weer goed werkt.

 

Opnieuw problemen

  • De auto is bij ons opnieuw binnengekomen met 3 foutcodes:
  • P1E00-00 Hybrid Powertrain Control Module 2 Requested MIL Illumination
  • P1FFF-00 System Isolation / Coolant Level Sensor Fault - Hybrid/EV Battery Charging System Disabled
  • P04AA5 Isolation loading port.

 

De laatste foutcode lijkt ons de oorzaak, als deze gezet wordt worden de overige twee fouten ook altijd gezet. We hebben de klep die de stekker van de laadpoort gecontroleerd. Deze werkt inderdaad niet goed. Daarom hebben we de klep vervangen.

 

Bij de isolatietest merken we alleen dat deze echt net op het randje gehaald wordt, dit terwijl hij er normaliter ver overheen zit. We hebben dit de vorige keer ook gecheckt toen was hij netjes binnen de waardes. We hebben elk circuit los een isolatietest gegeven alle circuits zijn ruim binnen de marges. Dit geeft aan dat het in de accu mis moet gaan, de kans is dat de defecte accu nog een uitwerking heeft gehad waardoor de weerstand niet meer klopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eenmaal open zien we dat de weerstanden op de computer wat vochtschade heeft.

Waarschijnlijk een gevolg van de eerdere koelvloeistof lekkage. We hebben de computer gerepareerd en alles terug gemonteerd. Om de fout P1E00 te wissen moet de HBCM geflashed worden. Dit hebben gedaan waarna de fouten wegblijven. Ook na een goede proefrit is alles in orde gebleken.

 

Chevrolet Volt: Hybride storing