BMW X6: (In)actieve stuurbekrachtiging

Startsituatie

Deze BMW is bij het autobedrijf gebracht met verschillende lampjes op het dashboard die brandde. Zo brandde het handremlampje geel, gaf hij een melding dat er een 4x4 storing was, het DSC-lampje brandde en het lampje van de stuurbekrachtiging was aan. Om het probleem op te lossen is de stuurkolom al vervangen door een gebruikt exemplaar. Echter toen deze ingeleerd moest worden werd de procedure bij de laatste stap steeds niet voltooit. Waarom deze niet werd voltooit was niet duidelijk.

 

De auto is bij ons gebracht om uit te zoeken waarom de laatste stap niet voltooit kon worden. Aangezien er ook verschillende CAN-bus fouten inzaten twijfelde het bedrijf of er geen regelapparaat stuk was of er ergens een kabelbreuk is. Het verleden van de auto, waarbij deze tot de a-stijl in elkaar heeft gezeten, laat ons ook twijfelen of er niet meer aan de hand kan zijn.  


Start diagnose

Wij zijn begonnen met het uitlezen van de auto, hierbij kwamen veel foutcodes naar boven. Alle foutcodes die erin staan hebben allemaal te maken met of direct te linken aan het DSC-systeem. Het DSC-systeem is het ABS-systeem bij deze auto met hier en daar wat uitbreidingen. Zie de foutcodes hier:

 

  • 004C3C geen signaal DDE
  • 004ECB Shift paddles
  • 00613E AL: perform start up
  • 006424 ICM: interface SZL
  • 006436 ICM Interface DSC
  • 006439 ICM Interface DSC
  • 00644C ICM active steering
  • 006460 ICM SZL
  • 006460 ICM SZL intalisation
  • 006DEC DSC active steering
  • 006EA5 DSC interface ICM
  • 006EC4 DSC steering angle sensor adjustment
  • 00931D FRM analogue witch steering collum
  • 00931E FRM analogue switch
  • 00931F FRM analogue switch
  • 0094BE DSC insignificant SZL Fault
  • 009CAC FRM brake light switch
  • 009CB1 FRM Dimmer potentiometer
  • 009CB6 FRM headlight vertical Aim control
  • 00A55F Instrument cluster
  • 00A92D KAFAS: Camera not calibrated
  • 00AA1C Emergency speaker
  • 00C918 no message wiper operation
  • 00CAA0 Message faulty steering operation
  • 00CF80 Signal from engine management
  • 00D007 ICM Fcan communication fault
  • 00D010 Message error
  • 00D011 Message wheel speeds fault
  • 00D359 No message
  • 00D36C DSC F can no message
  • 00D36D DSC F can no message
  • 00D36E DSC F can no message
  • 00E05B message fault
  • 00E061 message fault

 

De eerste stap die wij gaan doen is de stuurhoeksensor van de auto opnieuw uit te gaan lijnen, wij maakte tijdens het uitlijnen hetzelfde mee. Bij ons geeft hij ook bij de laatste stap een fout. De laatste stap is dat je het stuur van links naar rechts moet blijven bewegen, maar hierna zegt hij dat het programma niet afgerond kan worden.

 

We zijn vervolgens gaan controleren of de stuurhoeksensor het doet en of hij goed functioneert. Hierbij was ons opgevallen dat als je naar links stuurt en rond de 90 graden springt hij ineens naar
-140 graden, kort na dit punt springt hij weer terug naar de normale waardes die hij aan het meten is. Hierdoor kan hij de laatste stap niet afmaken aangezien hij niet het juiste meet. Om dit op te lossen moet de stuurhoeksensor vervangen worden. Dit is een 2-delig stuk. De stuurhoeksensor bestaat uit 2 ledjes met een opname element. In de sleepring zitten allemaal kleine gaatjes waar licht doorheen kan komen. Op het moment dat je het stuur draait ziet het opname element door de gaatjes heen de verlichting schijnen. Zo weet hij welke kant je op stuurt en hoe hard. Hiermee berekent hij waar je nu staat met het stuur. Er zitten ook een paar herkenningspunten op zodat hij exact weet wat de waarde moet zijn. Hier sprint de waarde naartoe bij een bepaalde stuurstand. Het opname element en de berekening daarvan zit in de stuurschakelaar unit. Ons advies is beide tegelijk te vervangen. We hadden er nog een liggen op voorraad waarvan de cruise control niet werkt. Als we deze monteren kunnen we hem wel inleren. Dit hebben we even getest aangezien het autobedrijf aangaf dat de ring nog vrij recent vervangen is. Ook was een van de fouten die we hadden dat de richtingaanwijzer naar rechts het niet deed. Dit zit ook in de stuurschakelaar unit, hij moest dus sowieso vervangen worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het signaal van de stuurhoeksensor, op het vlak links gaat hij kort in storing. Rechts pakt hij zijn normale patroon weer op.

 

Daarnaast hadden we nog wel een CAN-bus fout die ervoor zorgde dat de problemen weer opnieuw begonnen. De stuurschakelaar communiceert de stuurhoek via de CAN-bus met de DSC-unit. Deze CAN-bus heeft af en toe een uitvallende CAN-high lijn. Deze gaat dan terug in rust terwijl er op de CAN-low goed gecommuniceerd wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De CAN-bus gemeten als hij terug in storing gaat. Je ziet dat CAN-high niet stijgt.

 

Op deze bus zit de DSC-unit en de DSC-sensor. Daarnaast zit er nog een stekker waar de kabels samenkomen onder de bijrijdersstoel. Aangezien de sensor hiervoor zit zijn we de stoel gaan demonteren om erbij te kunnen. De stekker was in orde, wel zagen we wat groene aanslag van vocht in de DSC-sensor. We hebben gemeten en zijn de stekker voorzichtig gaan bewegen. Op dat moment hebben we de stekker gereinigd en opnieuw gemonteerd. Hierna bleef het signaal goed ook als we de stekker bewogen. De aanslag lijkt van een oude lekkage te komen. De mat is immers kurkdroog en de auto heeft recent met regen nog buitengestaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het kloppende CAN-bus signaal.

 

Naast deze storingen hebben we een kabel van het stuurhuis, die loopt om de voorzijde van het subframe wat meer ruimte gegeven. Die leek ooit verkeerd te zijn gemonteerd. De onderste kabel is al eens gerepareerd, waarschijnlijk met het ongeluk, maar de bovenste kabel van diverse sensoren en het stuurhuis liep erg strak om het subframe deze heeft nu wat meer ruimte.

 

Oplossing

Om de storing op te lossen moet de stuurhoeksensor, gemonteerd in de schakelunit achter het stuur, vervangen worden. Het advies vanuit BMW is dat dit samen met de DSC-unit vervangen was.