BMW X5 4.8I: Slechte motorloop

Startsituatie

We hebben de auto binnengekregen met de klacht dat de motor niet goed loopt. Er is al veel aan de auto vervangen maar tot op heden nog geen oplossing geweest voor het slechte lopen. De laatste weken is de auto echter nog slechter gaan lopen. Bijna geen vermogen en rookt ook hevig.

Wat wij zo snel hebben gezien is dat de bougies en bobines vervangen zijn. Ook is de klep van de olieafzuiger vervangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de klacht te verifiëren. En inderdaad bij de eerste start is al merkbaar dat de motor niet goed loopt. Hij loopt wat onrustig. Eenmaal proef gaan rijden merken we opnieuw een slechte motorloop en vooral erg weinig vermogen.

 

We hebben de testkast aangesloten en lezen diverse foutcodes uit:

 

  • 29CC DME: Overslaan meerdere cilinders History
  • 29D1 DME: Overslaan cilinder 5 History
  • 29D4 DME: Overslaan cilinder 8 History
  • 29CE DME: Overslaan cilinder 2 History
  • 2F9E DME: Thermische olieniveausensor History
  • 29E7 DME: Mengseladaptie stationair in tijd Current
  • 29E8 DME: Mengseladaptie 2 stationair in tijd

 

We hebben op de testkast wat live waardes geopend en zijn gaan kijken wat er gebeurt tijdens het rijden. We zien dat alle cilinders op beide banken ontzettend veel overslaan en onrustig lopen. Er lijkt geen regelmaat in te zitten. Ook de Vanos blijft veel regelen wat erop duidt dat de auto het probeert bij te regelen. Ook zien we dat het lucht/brandstofmengsel niet klopt.

We zijn de metingen begonnen door de brandstofdruk te controleren. De brandstofdruk moet rond de 3,5 bar zitten met lopende motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De brandstofdruk is in orde. We hebben hierna de vonk gemeten. Ook deze is helemaal in orde. Hij vonkt goed. Omdat we een goede vonk hebben en goede brandstofdruk gaat ons vermoeden uit naar de injectoren dat deze vervuild zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De injectoren werken goed en zijn niet vervuild. Hier kan het probleem ook niet zitten.

 

We hebben als volgende stap het inlaattraject onder rook gezet. We zien uiteindelijk rook bij de oliedop komen. Dit zou in theorie niet kunnen. Ons eerste vermoeden is dat de overdrukklep in de kleppendeksel stuk is. Echter hadden we gezien dat deze vervangen was aan de bijrijderskant. Daarom was ons vermoeden dat dit ook aan de andere kant gedaan was. Na wat beter onderzocht te hebben kon het eigenlijk niets anders zijn dan die klep. We hebben aan de bestuurderskant alles losgehaald en zien dat deze gescheurd is. De klep zal vervangen moeten worden waarna de auto geen valse lucht meer heeft en waarschijnlijk ook weer goed zal lopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De auto loopt hierna merkbaar beter maar nog altijd niet zoals het moet. Zoals de klant het beschreef liep hij nu weer zo slecht als eerder. We kunnen zien dat in ieder geval de Vanos toe is aan een revisie maar de auto heeft ook wat meer liefde nodig. Hij lekt op diverse plaatsen olie en is technisch niet in een topstaat. Een flinke kostenpost waar de klant ook even goed over na zou moeten denken. Later begrepen we dat de klant de auto heeft verkocht.