Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de valvetronic motor niet ingeleerd kwan worden. Het idee is dat deze of te zwaar gaat of dat de ECU problemen geeft. We hebben onderstaande informatie van de klant gekregen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

De klacht heeft de klant ons laten zien dus daar hoeven we verder niet naar te kijken. We zijn begonnen met meten aan de auto. We hebben er eerst voor gekozen om een uitgebreide V4 meting te doen op de valvetronic motor. Daarbij viel op dat de sensoren hun werk goed doen maar de voedingen problemen geven. De schema’s staan hieronder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder staan de scope beelden van de sensoren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we de voeding en massa van de sensoren gemeten. Hoewel fout weergegeven op de schema’s is de 5V voeding in orde en ook de massa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we de dikke voedingen gemeten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we met de stroomtang gemeten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze gaat ook alle kanten op. De ECU kan geen massa houden, hierdoor houdt hij de spanning niet vast en krijg je dit beeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de motor losgekoppeld en zien nog steeds de fluctuatie op de ECU voeding naar motor. De massa’s los aan de ecu zijn allemaal in orde. Dit laat ons zien dat het zeker in de ECU zit. Deze moet vervangen worden.

Hierna werkt de auto zoals het moet.

BMW X1: Geen valvetronic