BMW S1000RR: Geen vermogen

Startsituatie

De motor is bij de laatste sessie van de dag instructiegeven in noodloop gegaan. De sessies hiervoor heeft de bereider hier geen last van gehad, er moet wel gezegd worden dat er toen erg langzaam gereden werd en de motor niet heeft moeten werken. Pas in de laatste sessie werd er wel vermogen gevraagd waarbij de klacht naar voren kwam. De motor had geen vermogen en kon ook niet in toeren klimmen. De klant heeft de motor toen zelf uitgelezen en kwam tot de conclusie dat de luchttemperatuursensor stuk was. Deze heeft hij vervangen en hierna is hij niet meer getest.

 

Bij de eerste keer dat hij ging rijden (maandag 28-06) kwam hij tot de ontdekking dat de problemen nog niet opgelost waren. De motor bleef inhouden en in noodloop lopen. Daaropvolgend is de motor bij ons terecht gekomen voor diagnose.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de motor uit te lezen. Tijdens het uitlezen kwamen er codes naar voren die terugsloegen op de inlaat sensor, dit is de luchtklep die erin zit die de lucht richting gaskleppen voor vooral de stationair loop regelt. Daarnaast zat er ook een fout in die terugsloeg op de inlaattemperatuur. Deze temperatuur wordt ook niet weergegeven in het dashboard, maar ook de normale temperatuur wordt niet weergegeven. Wel wordt er een DTC (foutcode) melding weergegeven in het display.

 

We zijn de metingen begonnen aan de lucht omloop klep, de inlaatsensor is immers nieuw dus hier verwachten we weinig problemen mee. Het is waarschijnlijk dat de foutcode erin zit omdat de sensor vervangen is en de code niet gewist is. We kunnen niet zien wanneer de code erin is gekomen, wel staat hij er als 2de in. Dat geeft aan dat de eerste code wel later is gezet, daarom beginnen we hier. Deze omloopklep wordt aangestuurd met 12V en moet vooral openen op het moment dat de motor in toeren zakt. We hebben de oscilloscoop aangestuurd en zijn deze door gaan meten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zien dat beide lijnen, de rode en de blauwe lijn over elkaar blijven lopen. Deze moeten echter los van elkaar staan. De ene is een voeding en de andere een signaaldraad die met een duty-cycle aangestuurd wordt. De ECU (motorcomputer) moet de rode lijn schakelen om de klep te laten werken. Dit doet hij echter niet. Je ziet namelijk wel dat hij probeert te schakelen, de voedingslijn gaat constant op en neer. Deze zou helemaal strak moeten zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemeten met de stekker los zien we dat de lijnen wel los van elkaar kunnen bewegen. Hierdoor weten we dat de bekabeling en de ECU in orde zijn.

 

Controle

We gaan de actuator/inlaatsensor vervangen voor een goede welke we op voorraad hebben liggen en hierna gaan we de motor op de testbank zetten om te zien of de motor het goed doet.

Tijdens de test op de testbank bleef de motor vermogen missen. Dit gebeurde echter vooral op topvermogen. Onderin leek de motor het goed te doen. We zijn de actuator opnieuw gaan meten. Deze deed het nu echter wel goed. Het probleem van de actuator is dus opgelost, dit is echter niet de oorzaak van het missen van het motorvermogen. We hebben de motor opnieuw uitgelezen, we hadden voor het testbank bezoek de foutcodes gewist dus kunnen snel zien welke er terugkomen. De motor had opnieuw een fout op zijn inlaatsensor. We zijn deze opnieuw gaan doormeten. We zijn metingen gaan verrichten op de inlaatsensor. Hier kwam echter geen signaal aan.

 

Als we de motor op contact zetten en de storingen wissen dan krijgen we kort een voeding van 12V op de sensor, dit zou eigenlijk niet moeten kunnen aangezien de sensor maar een voeding zou moeten krijgen van 5V. We zijn daarom gaan meten op de ECU, hier meten we echter wel een voeding van 5V. Nu missen we eigenlijk het punt waarop het mis gaat. Dit zou betekenen dat de voeding kabel van de sensor onderbroken is, en de kant die richting de sensor loopt zit ligt aan de 12V. Dit zou natuurlijk bijna onmogelijk zijn dat het op die manier gebeurd.

We zijn daarom gaan controleren of de kabelboom juist aangesloten is. Dit leek eerste instantie het geval te zijn. Er leek niets verkeerd te zitten. Omdat het maar een kort stukje van de kabelboom is zijn we deze gaan controleren. We hebben de buitenmantel van de kabel gehaald zodat de bekabeling ‘bloot’ lag. Toen we dit hadden gedaan zagen we nogal snel de fout. Er is toch een stekker verkeerd gezet. Een van de extra injectoren, die pas op hoge toeren/belasting inschakelen, heeft nu de stekker van de inlaatsensor en andersom. Dit zorgt voor de storing.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier is weergegeven wat er misgaat. De kabel met de tape eraan hoort op de inlaat sensor en de losse kabel moet op de injector. Het zit niet logisch in elkaar maar dit is wel zoals het moet zitten. 

 

Controle

We hebben opnieuw de motor op de testbank gezet nu was al het vermogen aanwezig in de motor. Het probleem is dus gevonden. Echter bleef er een storingslampje branden. In de ECU waren geen foutcodes meer, maar wel in de ABS-computer. De voorste ABS-sensor registreerde geen wielsnelheid meer. Dit hebben we gemeten met de scope en we zagen ook geen signaal voorbijkomen. Daarom hebben we een andere sensor gezocht. We hebben deze nog vervangen voor een gebruikt exemplaar, de nieuwe zat enorm hoog in de prijs. Hierna was dit probleem opgelost en registreerde we weer wielsnelheid. De foutcodes waren hierna allemaal te wissen. De klant gaf aan, toen de motor voor de eerste keer weer in Italië werd getest, dat de motor het perfect doet!