Startsituatie
Deze BMW kwam hier nadat deze niet meer wil starten, dit is op de een na andere dag gebeurd. Er is verder niks bekend over de auto of deze schade heeft gehad of dat er iets achteraf is ingebouwd. Wij gaan diagnose stellen waarom de auto niet wil starten.
Start diagnose
We hebben de auto binnen geduwd en zijn begonnen met het uitlezen van de auto, er kwamen 111 foutcodes uit. Dat is heel erg veel, er duiden er heel veel op kortsluiting. Ondertussen horen we vanuit de motorruimte enorm getik, dit getik komt van een relais af. Dus er zal iets misgaan in de aansturing of het relais zelf is defect. We zien ook dat de auto schade heeft gehad, linksvoor is er geen origineel boutje gebruikt in het zijscherm. Ook zit er een nieuw steuntje tussen het scherm dat niet mee gespoten is, wat origineel wel hoort te zijn. Daarnaast past het allemaal niet lekker in elkaar.
We hebben het relais losgehaald en hebben hem aan 12V en massa gelegd om te testen of hij dan ook tikt. Dit is niet het geval, dus dat betekend dat het in de aansturing van het relais zal zitten. We hebben ons meetapparatuur aangesloten op de 12V en de massa van het relais. We zien hieronder het gemeten signaal, de blauwe lijn is 12V en deze is in orde. De rode lijn zou rond de 0V moeten zijn, maar deze is zoals je ziet wisselend.
Hierna zijn we gaan kijken waar de massa door aangestuurd zou moeten worden, deze komt vanuit de ECU. Hierop hebben we ook het signaal gemeten en is hieronder te zien met de blauwe lijn, ook hierop is de massa niet goed. Ook hier zou hij aan de 0V moeten liggen.
Ons vermoeden is dat er ergens een massa niet goed is en aangezien hij op de hoek linksvoor schade heeft gehad zijn we hier gaan zoeken. We zagen dat er een massapunt, waar veel kabels bij elkaar komen een beetje krom staat. Deze is geraakt tijdens de schade, dit is hieronder op de foto te zien.
We hebben dit massapunt gedemonteerd en zien dat de achterkant niet helemaal netjes hersteld is na de schade. We hebben dit massapunt opgeschuurd en goed schoongemaakt en hierna start de auto meteen. We hebben de foutcodes gewist en er blijven er nog maar een paar over. Het probleem bevindt zich dus in het massapunt, ons advies is om deze nog wel te vervangen en netjes te herstellen om problemen in de toekomst te voorkomen. Het massapunt op de auto is natuurlijk in orde maar het verzamelpunt wat op de foto links hieronder te zien is moet vervangen worden. Het werkt nu goed maar het ziet er niet erg netjes uit. Naast dit is de auto in niet netjes, er liggen kabels van het alarm open en bloot. De radiateur zit los, een stukje van de inlaat zit vast met een ijzerdraadje. Het is dus niet uit te sluiten dat op korte termijn zich weer een volgend probleem voordoet.