Startsituatie
De BMW is gekocht met schade in Duitsland, de auto zat rechtsvoor in elkaar. Om de schade op te lossen zijn er verschillende zaken vervangen zoals delen van het dashboard aangezien de airbags eruit waren gekomen, ook is de auto gespoten door de schade die hij had en is de koplamp rechtsvoor vervangen. Nadat de auto is opgebouwd blijven er eigenlijk 2 klachten inzitten, de koplamp rechtsvoor werkt niet en ook werkt de stuurbekrachtiging niet.
Wij zijn ingeschakeld voor de diagnose om deze problemen op te lossen en erachter te komen of de auto nog andere foutcodes en/of problemen heeft.
Start diagnose
We zijn begonnen met de reparatie van de schade te beoordelen. Vaak zegt dit al veel over de schade, als het allemaal rommelig is opgebouwd of er zaken aan elkaar ‘geknoopt’ zijn dan gaan we anders naar de storing kijken als bij een auto waarbij alles netjes is opgebouwd. De kans op een menselijke fout is bij het eerste punt vaak veel groter. Bij deze auto konden we dat eigenlijk niet ontdekken, alles leek netjes in elkaar te zitten en er waren ook geen andere zaken wat ons direct opviel. Als we niet beter wisten konden we niet zeggen dat de auto schade heeft gehad. Wel viel ons op dat er een lichtschakelaar inzit met hoogtefunctie, wij hebben echter nog nooit LED-koplampen gezien die in hoogte verstelbaar zijn door een schakelaar. Het vermoeden is er dat dit niet origineel is. Nu kan het zijn dat de schakelaar niet origineel is maar het kan ook zijn dat deze auto eigenlijk geen LED-koplampen heeft. Daarom zijn we gaan controleren met welke opties de auto mee uit de fabriek is gekomen. Hier blijkt dat er origineel LED-koplampen inzaten, hiermee kunnen we concluderen dat de schakelaar op dit moment niet de juiste is.
Hierna zijn we de foutcodes gaan uitlezen. We weten niet of er überhaupt al een keer foutcodes uitgelezen zijn dus het kan best zijn dat de auto helemaal vol staat met codes. Iets wat wel vaker voorkomt als er een ongeluk mee is gebeurd en er veel onderdelen vervangen zijn. Er stonden in totaal 21 foutcodes in, het lijkt erop dat dit nooit gereset is dus we gaan beginnen met alle foutcodes te resetten. Na het resetten gaan we kijken wat er terugkomt. Na het resetten komen er 16 foutcodes terug, het lijkt dus niet het geval te zijn dat de auto nooit gereset is. Het valt op dat er geen communicatie is met de koplamp module rechts en geen communicatie met de stuurbekrachtiging module. Hier gaan we onze zoektocht beginnen wat er daar aan communicatie mist en waarom deze mist.
Koplamp rechtsvoor
We zijn begonnen met de diagnose aan de koplamp rechtsvoor. Deze werkt helemaal niet, geen enkele ‘lamp’ hierin gaat branden. De rede dat lamp tussen haakjes staat komt doordat het Ledlampen zijn. Deze hebben niet een paar losse lampen maar er zitten ongeveer 200 lampjes in die allemaal los van elkaar los aangestuurd worden. Hiermee bepaalt hij de ‘stand’ van de verlichting. De mistlamp rechtsvoor doet het wel. Op de koplamp zijn er 6 draden. Een voeding en een massa. Daarnaast zit de module aangesloten op de CAN-bus, deze zit op de B CAN, dit is een tragere CAN waar alleen comfort systemen opzitten. We zijn hier begonnen met de meting.
De CAN-bus meting op de koplamp rechtsvoor, het beeld op de Bus is zoals het moet zijn. Er is geen spraken van Bus load en ook geen spraken van vreemde of verstrooide berichten. Het lijkt er dus niet op dat het de verkeerde module is voor de auto of de module schade heeft. Het kan nog wel zijn dat de module gewoon stuk is en niet meer meedoet op de bus.
Omdat de CAN-bus in orde is zijn we gaan meten op de LIN-bus. Te zien is dat er 2 slaves op deze LIN-bus zitten. De FRM is de master, deze zendt het vraagbericht en de koplampmodules zijn de slaves zowel links als rechts op een master. Als de master vraagt moet de slave antwoorden. Hieronder is de meting op de LIN-bus te zien.
Hier is 2 keer een aanvraag te zien van de master. Dit is te zien aan het begin van het signaal een lange dominante bit en daarna een paar korte dominante dit herhaalt zich bij het linker en rechter beeld. Alleen bij het linker beeld komt er daarna informatie achteraan en rechts niet. Links hoort bij de linker koplamp en rechts bij de rechter. De rechter koplamp geeft geen feedback.
Nu we dit weten zijn we de voeding en massa gaan meten. Deze waren in orde, ook de overgebleven draad voor de terugkoppeling aan het display hebben we vergeleken met links dit was gelijk. We weten hierdoor dat de koplamp of de module stuk is. Omdat links en rechts uitwisselbaar zijn hebben we de linker module op de rechter koplamp gemonteerd. Dan werkt de koplamp zoals het moet. Dus het probleem zit hem in de module. Deze moet vervangen worden voor een nieuw exemplaar.
Stuurbekrachtiging
Hierna zijn we gaan kijken naar de stuurbekrachtiging. We gaan beginnen bij de module, hierbij herhalen we de metingen zoals we deze gedaan hebben op de koplampmodule rechtsvoor. Er zitten in totaal 5 draden op, 1 grote constante voeding en een grote massa. Daarnaast zitten er ook nog 3 kleinere draden op. 2 FlexRay draden en 1 geschakelde voeding.
We zijn begonnen met het meten van de dikke voeding en de dikke massa. Op de voeding stond netjes 13V (acculader aangesloten). Maar als we van massa tot massa meten hebben we daar 1,5V verlies op. Ergens zit er dus een overgangsweerstand in de massakabel. We zijn de kabel gaan nalopen en deze komt uit op de chassisbalk van de auto, welke hersteld is bij de schade en gespoten is. Ons vermoeden dat het massapunt waarschijnlijk mee gespoten is klopte en na deze los te hebben gemaakt, de verf eraf te hebben gekrabd en de massa kabel weer hebben gemonteerd was het verlies over de massakabel weg.
Helaas waren de storingen nog niet te wissen dus er was nog een probleem aanwezig. We zijn begonnen met het meten van de FlexRay. Deze was erg verstoort maar klopte in de basis wel. De meting is op de volgende pagina te zien. LIN-bus en CAN-bus hebben we tijdens eerdere diagnoses al wel eens besproken, FlexRay is nog niet eerder besproken. FlexRay lijkt in de basis eigenlijk erg op CAN-bus, alleen is het protocol waarin gesproken wordt anders en is de snelheid anders. De snelheid van FlexRay is vele malen hoger. Hierdoor kan het gebruikt worden voor veiligheidssystem en systemen die snel moeten reageren, zoals in ons geval een snelheidsafhankelijke cruisecontrol. Maar het kan ook gebruikt worden voor brake-by-wire of drive-by-wire. Een systeem wat in de toekomst ook nog meekan.
Het FlexRay signaal. Hier is hij alleen nog wat verstoord, dit wordt later hopelijk beter.
De meting over de FlexRay is erg verstoord. Waar het door veroorzaakt wordt is nog onduidelijk.
Hierop volgend zijn we de voeding gaan meten, zodra we de meetkabel achter in de stekker staken meten we daar 12V, alles lijkt dus in orde. Omdat we wilde kijken of dat de ruis op de FlexRay werd veroorzaakt door het stuurhuis zijn we de kabel los gaan maken. Ligt het aan het stuurhuis gaat de FlexRay daarnaast rustiger worden. Toen we de kabel los hadden werd het signaal inderdaad rustiger. Toen we de stekker weer terug wilde steken voelde we dat hij er niet lekker op ging. Nadere controle wees uit dat een van de stekkerpinnen krom was gedrukt, waarschijnlijk bij een eerdere reparatie. Na deze te hebben hersteld kon de stekker er goed op. De FlexRay zag er goed uit zoals hieronder zichtbaar is.
Ook de foutcodes waren nu te wissen. Het probleem met de stuurbekrachtiging is opgelost.
Koelvin
Het laatste probleem wat erin zat was met de koelvin. Deze werkte niet. Dit is ook een regelapparaat op zichzelf dus zijn we de koelvin uit gaan meten op dezelfde manier. Er zitten 3 draden op, een voeding, massa en een schakel/communicatie draad.
Op de massa meten we geen verschil, en op de communicatiedraad geen communicatie. Dit is niet vreemd aangezien er een storing op zit dus het systeem uit zal staan. Als alles in orde is zal er wel communicatie op zijn.
De spanning op het component ontbreekt. Dit komt omdat het zekering blok stuk is. Als deze vervangen is dan zal de ventilator weer werken.
De foto’s van de kapotte ‘zekeringskast’ de zekeringen zitten hierin verwerkt. Deze moet compleet vervangen worden.
Metingen aan de stuurbekrachtigingspomp. We moesten er zeker van zijn dat na het recht maken van de stekker de zekering er niet direct uit zou springen.