BMW F20 116I: Stuur probleem

Startsituatie

Deze auto is binnengekomen met elektrische stuurbekrachtiging problemen. Een bekend probleem bij deze auto’s is dat het stuurhuis eronderuit valt omdat de bouten afbreken. Nadat dit was gebeurd is er eerst een gereviseerd stuurhuis onder gekomen. Deze was echter niet in te leren.

 

Hierop volgend hebben ze de oude weer opgehaald, hier hebben ze een nieuwe riem op gezet en de boutjes vervangen. Deze hebben ze gemonteerd waarna het inleren ook lukte echter kregen ze bij sturen een fout in de auto. De auto is weggebracht naar een specialist deze kwam echter ook niet verder bij het probleem. Hij had het vermoeden dat de FRM kapot was.

De auto is bij ons gebracht voor een diagnose.

 

Start diagnose

Als eerste hebben we geprobeerd wanneer de storing erin springt, als we naar rechts sturen dan is er niks aan de hand. Maar zodra we naar links sturen dan springt meteen de storing stuurkracht verhoogd in.

 

Er staan op het moment dat wij hem voor de eerste keer uitlezen 6 foutcodes in, dit zijn de volgende codes:

 

  • D02C24 Interface EPS (werkelijke kracht tandheugel, 49.0.2): signaal ongeldig
  • D019C3 Interface EPS (werkelijke stuurkracht bestuurder actuator, 49.0.2): signaal ongeldig
  • 4823D2 EPS Motorstandsensor (stuurhoek): hardware defect Intermittent EPS
  • D02C24 Interface EPS (werkelijke kracht tandheugel, 49.0.2): signaal ongeldig
  • D019C3 Interface EPS (werkelijke stuurkracht bestuurder actuator, 49.0.2): signaal ongeldig
  • 4823D2 EPS Motorstandsensor (stuurhoek): hardware defect Permanent EPS






 

 

 

 

 

 






We hebben eerst met de testkast gekeken naar de live waardes, ons viel op dat de stuurhoeksensoren bijzondere waardes hebben. Als we naar rechts draaien lijkt hij vrij goed te kloppen, bij stuurverdraaiing naar links springt de stuurhoek vrijwel direct over de 170 graden. Dit is niet zoals het hoort en dit houden we in gedachten tijdens het vervolg van de diagnose.

Daarna zijn we gaan meten op het stuurhuis, hierbij is opgevallen dat het FlexRay signaal niet klopt. Het FlexRay signaal bestaat ook uit een high en low, maar wij meten beide hetzelfde signaal. Ook ziet het er niet uit als een kloppend FlexRay signaal. Hij is daarnaast enorm gestoord. Het lijkt erop dat hier de oorzaak zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we de spanningen en de massa gemeten op het stuurhuis, deze zijn 12V en 0V. Maar ze zijn niet helemaal netjes, er is best wat ruis te zien. We hebben geprobeerd een losse massa erbij te leggen om te kijken of dit enig verschil geeft. Maar dit heeft geen effect op de signalen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook hebben we wat FlexRay signalen gemeten op de module in de auto, overal is deze verstoord. Ook op de module zijn de FlexRay signalen verstoord, van het stuurhuis, ECU en nog meer. We kunnen de storingen nog niet goed plaatsen waar ze vandaan komen.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Na een aantal keren proberen merken we ook dat er andere computers zijn die foutcodes gaan zetten met betrekking tot communicatieproblemen. Het lijkt erop alsof er een voeding of massa slecht is van de FRM. We zijn alles belast gaan meten waarbij opviel dat er een massa was die af en toe slecht contact maakte. Vooral als deze zwaar belast werd. We hebben deze massa gevolgd en zagen dat het massapunt niet goed vastzat. Nadat we deze vast hebben gemaakt was de massa in orde en hebben we opnieuw de FlexRay gemeten. Deze is hieronder te zien:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het FlexRay signaal gemeten op de bus. Deze is nu in orde.

 

Het communicatiesignaal is in orde maar de storing blijft nog altijd gelijk. Omdat we hebben moeten verhuizen van brug hing de auto nu los met zijn wielen. Als we hem onbelast sturen kunnen we eeuwig blijven sturen zonder fouten, mits we dit rustig doen. De stuurhoeken lopen ook goed mee en de live waarde die hij eerder aan stuurhoek aangaf is geen stuurhoek maar een stuurkoppel signaal. Deze kan maximaal op -170 of +170 nm staan in de BMW-tester. Dit is een fout in de tester. Als we hem nu sturen blijft hij rustig op maximaal 15 nm staan sturen we bruut schiet deze weer richting de 170 nm. Het probleem zit hem in de stuurkoppelsensor.

 

We hebben deze losgemaakt en gereinigd. Wat we zagen is dat er best wat vocht in is gekomen, maar reinigen maakte geen verschil. De stuurkoppelsensor moet vervangen worden. Deze is niet los te bestellen maar eventueel wel uit een ander stuurhuis over te zetten.

 

Nieuw stuurhuis

Uiteindelijk is de keuze gemaakt een nieuw stuurhuis te monteren. Na montage en uitlijning was de auto storingsvrij.