Start situatie

De auto in kwestie heeft al langere tijd twee problemen. Vorig jaar oktober heeft de auto onderhoud gehad. Tijdens het onderhoud zijn er ook banden vervangen en is de auto uitgelijnd. Na het onderhoud begonnen 2 problemen zich te ontwikkelen. Het eerste probleem was dat de auto een trilling had vanaf de 90 km/h tot … km/h. Dit probleem is zich steeds verder gaan ontwikkelen en lijkt ook steeds erger te worden. Om dit probleem op te lossen heeft de vaste garage al verschillende zaken vervangen, veranderd en gecontroleerd. Helaas heeft al het geleverde werk nog niet voor een oplossing gezorgd. 

 

Daarnaast heeft de auto nog een ander probleem, als de auto met koude motor gestart wordt dan zit er een trilling in de motor. Het probleem zit als volgt: Als de motor koud gestart wordt loopt de auto heel kort even goed, daarna gaat de auto meteen slechter lopen. Dit slechter lopen vertaald zich in een auto die niet strak op 6 cilinders loopt, hij moet zijn best doen om de motor aan te houden. Nadat hij dit even kort heeft gedaan gaat de motor daarna weer strak op 6 cilinders lopen. Er is dan verder niets aan de auto te merken.

 

De klant is inmiddels, door al het diagnose werk van de huidige garage al enkele duizenden euro's verder. Het is met al dit geld alleen nog niet opgelost. De klant is bij ons terecht gekomen omdat er weer was voorgesteld een paar duizend euro aan onderdelen op de auto te gaan schroeven om te proberen of dit de klacht zou gaan verhelpen. Zaak is dus om een goede diagnose te gaan stellen zodat het in een keer opgelost is. 

 

Start diagnose

Tijdens het ophalen van de auto hebben we eerst een stuk over de snelweg gereden met de klant. Zodat de klant kon laten voelen wat voor trilling hij voelde op de snelweg. De trilling was duidelijk merkbaar. Nu weten wij dat we over dezelfde trilling praten. De reden dat we dit doen is omdat je dan zeker weet dat je het over dezelfde trilling praat, anders zou het kunnen zijn dat je een andere trilling aan het zoeken bent dan dat de klant bedoeld.

 

Omdat de auto ’s ochtends met koude motor het tweede probleem heeft hebben we de auto een nacht laten staan om in de ochtend dit kunnen testen. Tijdens deze test hebben we de Autel tester aangesloten met de meetwaardenblokken aan, daarnaast is er met de oscilloscoop de bobines en de injectoren gemeten. Toen alles klaar stond om te meten is de auto gestart om te zien of de klacht zich nu voordeed. Tijdens de koude start bij ons deed de klacht zich niet voor. De auto liep meteen strak op 6 cilinders en ook was er geen trilling voelbaar. Nu was het de nacht voor de meting ook geen koude nacht, dit kan ertoe hebben geleid dat de storing zich niet voordeed.

 

Omdat de problemen met de motor zich niet voordeden zijn we begonnen met de trilling in het onderstel. Om te beginnen hebben we de auto omhoog gezet en zijn we alle spelingen gaan controleren. Dit was al door het vorige bedrijf gedaan, maar controle is altijd beter als aannemen dus deze hebben wij dit opnieuw gedaan. Voor was alles in orde, iets wat wij al verwachten omdat je anders de trilling vooral in het stuur zou voelen. Maar je voelt hem vooral bij je voeten tijdens het rijden, dit betekent meestal dat het vanachter komt. Bij de controle achter viel ons oog meteen op de differentieel rubbers. De achterste was compleet versleten, deze was ook al ingescheurd, zie afbeelding 2. De voorste waren wat versleten maar kunnen de trilling niet veroorzaken. Het achterste rubber kan dat wel. Doordat het rubber versleten is kan het differentieel meer bewegen. Als deze kan bewegen kan hij kleine trillingen uit het onderstel vergroten en doorzetten naar het voertuig. Uit testen met een trilling meter bleek ook dat dit het geval is. Er kwam een trilling binnen op het differentieel maar door het versleten rubber werd deze vergroot overgebracht naar de auto. Dit zorgt dus voor het trillende gevoel met rijden. Dit had door het garagebedrijf opgemerkt moeten worden tijdens het vervangen van het differentieel.


Maar er komt ook al een trilling binnen. Na controle van de remschijven bleek dat links achter de remschijf een slinger heeft. Deze slinger zorgt voor onbalans en geeft een trilling door aan het differentieel.                                                                                                                                                                                        

Oplossing trilling probleem

Om het trilling probleem op te lossen moeten de remschijven aan de achterzijde vervangen worden. Deze moeten vervangen worden samen met de remblokken en de indicatoren. Als je de remblokken niet vervangend gaan deze verkeerd inslijten op de nieuwe remschijf waardoor je de nieuwe remschijf ‘kapot’ maakt en de blokken. Daarnaast moeten de differentieel rubbers vervangen worden. Als beide zaken vervangen zijn is de auto trillingvrij.

 

Verdere diagnose slecht lopen bij koude start

Om vast te stellen waarom de auto slecht loopt bij een koude start zijn we bij de basis begonnen. Met een koude start zijn er maar een beperkt aantal signalen nodig om de motor goed te laten lopen. Omdat de motor het, uit informatie van de klant, vooral doet met kouder weer blijven er nog maar een beperkt aantal mogelijkheden over. We zijn daarom begonnen met de echte basis, kijken of de auto goed vonkt en goed inspuit. Omdat ervaring leert dat dit type motor gevoelige injectoren heeft hebben we deze gemeten met de oscilloscoop. De aansturing van de injectoren was in orde, hier was niet te zien dat er een injector langer aan wordt gestuurd omdat deze bijvoorbeeld lastig zijn druk vast houdt. De kans op een lekkende injector wordt dus kleiner, maar omdat deze injectoren bekend staan dat ze na druppelen als hij eigenlijk dicht moet staan hebben we de bougies verwijderd om met een camera de onderzijde van de injectoren te controleren. Als er een van de injectoren nat is aan de onderzijde is de kans groot dat deze injector lekt.

 

Maar voordat we de injectoren gingen controleren wouden we ook even de bobines en bougies nakijken met de oscilloscoop. Een versleten bougie kan ook al vreemde klachten veroorzaken, tijdens de meting (afbeelding 3) zie je dat er in de blauwe lijn rechts een slingering zit. Dit is het overspringen van de vonk. Maar doordat een van de cilinders een versleten bougie had was deze slinger bijna niet aanwezig omdat de vonk niet goed over kon springen. Het was dus duidelijk dat de bougie op de betreffende cilinder versleten was. 


Het verwijderen van de bougies was lastig. Doordat er een vorige keer vet aan de bougies is gesmeerd voor vermoedelijk de montage zijn deze erg vast gaan zitten. Ze hebben er vermoedelijk kopervet aangesmeerd tijdens de laatste montage. Dit kopervet is eigenlijk te dik, en daarnaast kan het slecht tegen warmte. Als kopervet warm wordt worden het allemaal kleine brokjes. Een bougie heeft al fijne draad en als er dan nog extra matriaal tussen komt is het helemaal niet los te krijgen. Door ze voorzichtig los te maken is elke bougie er heel uitgekomen. 
De controle met de camera liet geen sporen van lekkage zien bij de injectoren, wel was duidelijk dat de bougies aan vervanging toe waren. (Zie afbeelding 4) Daarnaast was ook zichtbaar dat de kleppendekselpakking lekt. Deze laat olie achter in het bougie-gat van cilinder 4 en laat ook olie over het uitlaatspruitstuk lekken. Dit kan voor vervelende lucht zorgen. Daarnaast kan dit een bobine kapot maken als het tussen bougie en bobine komt. Het is dus zaak deze pakking mee te vervangen. (Zie afbeelding 5)                                              

 

Oplossing slecht lopen met koude start

Om het slechte lopen met koude start op te lossen moeten de bougies vervangen worden en om schade in de toekomst te voorkomen moet ook de kleppendekselpakking meegenomen worden. Als beide vervangen zijn vermoeden wij dat het probleem verholpen is. We kunnen dit niet met zekerheid zeggen omdat de klacht zich bij ons niet voor heeft gedaan. 

 

Heeft het gewerkt?

Na het vervangen van de bougies liep de auto al meteen een stuk beter! De motor loopte veel soepeler terwijl dit eigenlijk niet eens een klacht was. Wij hadden ook niet opgemerkt dat de motor niet super soepel liep. Het starten ging ook perfect, ook met koude motor, en de klacht deed zich niet meer voor.


Het onderstel was ook weer helemaal rustig na het vervangen van de differentieel rubbers en de nieuwe remschijven. Er zat eerste instantie nog een lichte trilling bij de 120 km/h maar na het uitbalanceren van de wielen was deze ook helemaal weg.

 

De klant rijd immiddels al weer een tijdje rond en kan weer genieten van zijn BMW die trillingsvrij rijd en elke ochtend perfect op 6 cilinders blijft lopen. 

 

BMW F11 530I: Trillingen

Afbeelding 5

Afbeelding 4

Afbeelding 3

Afbeelding 2

Afbeelding 1