Startsituatie
De startsituatie is dat de klant al een aantal maanden last heeft van een slecht lopende auto bij koude start. Op het moment dat de auto koud wordt gestart dan loopt deze kort erg onrustig, als hij dan warmer wordt gaat hij beter lopen tot de auto uiteindelijk perfect loop en er niets meer aan te merken is op de motorloop.
De klant heeft wat research gedaan naar dit probleem en kwam er zo achter dat het waarschijnlijk aan de bougies zou moeten liggen. Deze heeft hij laten vervangen wat geen invloed heeft gehad op het probleem. Hierna heeft hij ook de bobines laten vervangen. Dit heeft ook geen invloed gehad op het probleem.
De laatste tijd lijkt het probleem erger te worden. Zo loopt de auto niet meer kort slechter maar blijft hij dit steeds langer doen. Ook tijdens het rijden lijkt de auto af en toe over te slaan. Dit doet hij +/- de eerste 15 minuten. Hierna gaat de auto goed lopen. Wij zijn ingeschakeld om de oorzaak van het probleem te vinden.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen door te kijken of de auto foutcodes had. In de auto waren veel foutcodes aanwezig. In totaal stonden er 14 foutcodes in. De meeste foutcodes waren al oud, deze waren van ongeveer 30.000 kilometer geleden. Deze mogen dus ook genegeerd worden. Waarschijnlijk is er in het verleden een reparatie gedaan aan de auto waarbij het een en ander los is gehaald. Toen is de auto niet gereset. Dit wordt vaker vergeten na reparaties of tijdens onderhoud. Deze foutcodes hadden ook geen connectie met de klacht van de klant. We hebben deze foutcodes daarom ook allemaal verwijderd. Mocht er dan nog iets mis zitten zal deze snel terugkomen. Dit verwachten wij echter niet.
Er zat een foutcode in die wel betrekking had met de klacht van de klant. Dit was de foutcode:
Deze foutcode wordt vaak veroorzaakt door versleten bobines, versleten bougies of versleten injectors. Ook kan het zijn dat de compressie niet hoog genoeg is. Dat laatste valt al direct af. De compressie is immers hoog genoeg anders kan hij het niet de ene keer wel doen en de andere keer niet. Wel doen wij nog een compressietest om alles zeker te weten, het kan namelijk zijn dat een van de klepstoters niet in orde is waardoor de klep niet bediend wordt, maar dit is niet waarschijnlijk. Een compressietest wees ook uit dat alles goed bleef.
De compressietest, elke cilinder heeft dezelfde compressie.
De bougies en bobines zijn al vervangen, ook hier verwachten wij geen problemen. De bobines zijn vervangen voor de juiste exemplaren en de bougies ook. Dit mag dus niet voor de klachten zorgen. Dan blijven, zou je zeggen, alleen de injectoren nog over. Dit gaan we vaststellen tijdens de proefrit.
Proefrit
Tijdens de proefrit deed de auto het perfect, niet overslaan, niet zwaar lopen en geen andere problemen. Zo kunnen we helaas de klacht niet vaststellen. We gaan daarom de auto even een paar uur laten staan en gaan het dan opnieuw proberen.
Overig opvallende zaken
Wat ons naast de klacht nog opviel was dat de auto een vreemd geluid maakt van onder de motorkap. Net of er iets uit balans draait. Na een controle blijkt dat de trillingdemper van de krukaspoelie versleten is. Hierdoor draait deze uit balans en laat dit de motor wat rommelig draaien, dit lijkt niet van doen met de klantenklacht maar kan wel de foutcode veroorzaken. In theorie zou het zelfs de klacht kunnen veroorzaken. Doordat de motor uit balans is kan hij dit onterecht gaan detecteren als vonkoverslag. Dit wordt namelijk gedetecteerd vanaf de krukassensor. Deze ziet wanneer de motor versnelt of vertraagt als dit niet in de verwachting is met de ontstekingsvolgorde geeft hij dit aan als vonkoverslag. Hier kan hij dus ook op reageren met zijn ontstekingstijdstip of injectietijdstip en de klant kan dit opmerken als onregelmatig lopen, wat in de praktijk dus ook is. Deze moet vervangen worden om goed diagnose te stellen, daarnaast zou hij ook voor problemen in de toekomst kunnen zorgen. Als hij namelijk te veel spelling krijgt of kapotslaat is de kans groot dat ook de distributiekap kapotgeslagen kan worden en daardoor de motor grote schade krijgt. We hebben de poelie vervangen voor een nieuwe en zijn daarna opnieuw met de auto gaan rijden.
Proefrit 2de maal
Bij de 2de proefrit werd het wel duidelijk dat de auto een probleem had. Hij begon wat rommeliger te lopen en ook hikte de auto af en toe. Tijdens de live metingen aan de auto was zichtbaar dat cilinders 1-3-4-5 achterbleven op de rest. Vooral de injector van cilinder 3 gaf problemen en veroorzaakte de hik.
Op de bovenstaande afbeelding is het injector beeld te zien van cilinder 3. Het hopje, vooral zichtbaar op de blauwe lijn zo ver mogelijk rechts, geeft de spelling op de injectornaald weer. De naald blijft stuiteren tijdens sluiten waardoor er onnodig brandstof langs lekt. Dit zorgt voor de hik, de auto krijgt dan te veel brandstof waardoor hij het niet snel genoeg kan verwerken.
Doordat de ruimte op de naald te groot is, is de klacht vooral met koude motor merkbaar. Hoe warmer de motor wordt hoe kleiner die ruimte wordt en hoe kleiner het probleem wordt. Daarom is bij warme motor het probleem bijna niet merkbaar.
Deze klacht is een bekende klacht van BMW’s met deze motorcode. Later is er een modificatie op de injectoren gekomen waardoor vervanging injectoren deze problemen niet meer hebben. Helaas geeft BMW geen coulance op deze onderdelen.
Na het vervangen van de injectoren liep de auto perfect, de klacht was volledig verdwenen. We hebben de ECU ook direct de laatste software gegeven. Er stond nog een vrij oude softwareversie op en deze heeft al meerdere updates gehad inmiddels. Een update brengt een automerk niet voor niets uit dus het is taak om deze altijd up to date te houden, dit kan problemen in de toekomst voorkomen.