Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat de auto allemaal vreemde meldingen geeft in het instrumentenpaneel, de radio af en toe uitvalt, de teller af en toe uitvalt en nog wat vreemde problemen.
De auto is een geïmporteerde Amerikaanse auto, in 2022 geïmporteerd. Er is recents niets bijzonders gebeurt aan de auto.
Start diagnose
Bij het zien van de auto valt ons al direct op dat hij niet erg netjes is, veel schade rondom en bijvoorbeeld kit bij de achterruit. Bij het starten viel naast de genoemde klantenklacht ook op dat de motor niet erg netjes loopt.
We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. Hij staat vol met foutcodes, de rode draad in deze foutcodes is CAN-bus problemen.
Dit geeft waarschijnlijk aan dat er een regelapparaat defect is of bedrading defect is. Tenminste iets wat in het CAN-bus circuit zit van de K-CAN.
We zijn de auto verder gaan controleren en zien dat de schade rechts voor recent is. De draagarmen zijn ook beschadigt en hier zit nog geen vuil in. We hebben de beschadigde kabelboom rechts voor eerst losgemaakt. Hier zien we een onderbroken kabel van de koplamp. De rest is niets mee aan de hand.
We hebben de kabel gerepareerd.
Dit loste nog niets op. We zijn verdergegaan met de computers in de auto. We gaan deze een voor een losmaken om te zien wanneer het CAN-bus signaal hersteld.
We hebben alle makkelijk toegankelijke regelapparaten losgemaakt maar dit maakt nog geen verschil. Het enige opvallende was een wat verroeste pin van de motorcomputer. Dit is niet de oorzaak maar wel hebben we dit opgelost.
Vervolg
We hebben meer tijd nodig om dit probleem te vinden. Ervaring leert dat dit soort CAN-bus storingen erg kostbaar zijn, tijdswijs, om te vinden. Hier moet de klant zich van bewust zijn. We zitten nu op 4 uur en verwachten dit ook nog eens nodig te gaan hebben voordat we meer kunnen zeggen.
Alle extra informatie over de auto is dan ook erg welkom om dit proces in te korten.
Vervolg diagnose
We zijn de regelapparaten op de K-CAN na gaan lopen. Eerst de regelunits die onder de auto hangen. Hebben we losgekoppeld maar dit maakt geen verschil. Als we de units pakken die in de auto liggen, aan de bestuurderszijde komen we problemen tegen. Als eerste de FRM-unit. Deze heeft ontzettend veel vochtschade en zal gerepareerd moeten worden. Dit is echter niet de oorzaak van de CAN-bus problemen. Wel zorgt dit voor andere fouten.
Deze unit is echter niet het enige wat vochtschade heeft, de gehele auto is vochtig aan de binnenkant. Dit moet bekend zijn geweest aangezien er overal vochtvreters liggen. Als er meer bekend is wat er gebeurd is horen we het graag, we hebben er nu namelijk weer 3 uur inzitten en gezien de hoeveelheid vocht zijn we bang dat dit nog vele uren meer gaan worden. Ook durven we geen garantie te geven op de eventuele reparatie later aangezien de auto aanzienlijk vochtschade heeft.
Uiteindelijk in overleg besloten te stoppen met de auto, de schade is simpelweg te groot en kostbaar om te gaan repareren.