Startsituatie
De auto is recent aangekocht door de klant, de auto is een import auto uit Duitsland welke ouder is als 15 jaar en gehaald is om als youngtimer te rijden. De auto is nagekeken, waarbij er geen opvallende dingen aan het licht zijn gekomen. De klant is met de auto gaan rijden en heeft daarbij op een bepaald moment zijn lampen aan laten staan. Hierbij heeft hij bij het opstarten de auto verkeerd opgestart. Dit leek in eerste instantie geen gevolgen te hebben gehad maar later bleef de auto lekstroom houden.
Het bedrijf heeft de lekstroom gemeten welke veel te hoog was, hoe hoog exact is ons niet bekend. Ze kwamen erachter dat deze lager werd als de DVD en tv-module los werd gekoppeld. Deze zijn los blijven liggen en de klant is met de auto op vakantie gegaan. Daar kwam de klant erachter dat de accu nu wat langer in orde bleef maar na 2 dagen was hij opnieuw leeg.
Het verleden van de auto is niet helemaal duidelijk, het lijkt er niet op dat de auto een schadeverleden heeft gehad. Mocht dit wel zo zijn is het netjes gerepareerd. Wij gaan aan de gang met de auto om te zien waar de oorzaak zit van de lekstroom.
Start diagnose
Om een goed begin te maken hebben we de auto eerst uitgelezen. We hebben er natuurlijk voor gezorgd dat de accu compleet geladen is bij aanvang en hebben de lader tijdens het uitlezen aan de auto laten zitten. Dit hebben we gedaan omdat de accu zo veel mogelijk vol moet blijven tijdens het meten naar de lekstroom, dan krijg je een zo eerlijk mogelijk beeld.
Tijdens het uitlezen kwamen er meer als 50 foutcodes naar boven toe. Waarschijnlijk zijn er verschillende regelapparaten los gemaakt voor de diagnose en zijn 50 foutcodes niet representatief. Dit komt vooral doordat er na het losmaken niets gewist is. We hebben de foutcodes gewist en er komt op dit moment niets terug.
De stroommeting zoals we deze uitgevoerd hebben.
We zijn hierna begonnen de lekstroom te meten. Dit doen we door met een stroom tang om de massakabel vanaf de accu de stroom te meten. Dit is de beste manier om lekstroom te meten, aangezien je het circuit in orde laat. Als je er een multimeter tussen doet moet je het circuit onderbreken en zou je de lekstroom kunnen oplossen, mocht het bijvoorbeeld over een plakkend relais gaan.
We zien hier het verloop van de stroommeting. Links zie je dat de lekstroom van 3,9A zakt naar 0,9A. De stroom blijft 20 seconden op 0,9 A hangen piekt dan en blijft weer 80 seconden op 3,9A hangen en herhaalt zich weer. Wat ons opviel was dat de piek gepaard ging met een ventilator in een regelapparaat wat op dat moment ook aanging.
Het betreffende regelapparaat is een TV-tuner module welke links achterin gemonteerd zit. Dit is ook het regelapparaat wat het bedrijf al eens verwijderd heeft maar het niet helemaal oploste. We zijn begonnen met een spanningsmeting over de zekeringen. Op het moment dat er een regelapparaat actief blijft, blijft er stroom lopen. Over elke ‘weerstand/verbruiker’ kun je op dat moment een spanningsverschil meten. Bijvoorbeeld een lamp die aanstaat meet je 12V verschil van plus naar min. Maar ook over een zekering meet je een klein spanningsverschil, deze draad in de zekering is namelijk dunner als de normale bekabeling (deze moet namelijk stuk gaan bij een te grote stroom). Deze spanning gaan we per zekering meten. Alles boven de 3 mV wordt gezien als een te grote stroom en zal problemen geven. In de praktijk zie je echter dat de meeste zekeringen 0 mV zijn.
We hebben een zekering gevonden waar 7,6 mV overheen liep, daarnaast hebben we er nog twee gevonden waar 6,2 mV overheen liep.
De zekeringen waren van de TV-tuner, dvd-wisselaar en Bluetooth module. We zijn begonnen met de TV-tuner en dvd-wisselaar. We hebben om te beginnen de DVD-wisselaar losgemaakt. De stroommeting zag er toen als volgt uit.
Zoals je kunt zien is de piek eruit maar de stroom is nog altijd te hoog (3,3A)
Nadat we ook de TV-module los hebben gemaakt meten we de volgende stroom.
De stroom zakt op dat moment van 2,126 A terug naar 0,9A
We hebben de modules opengemaakt en zagen in de dvd-module dat de schuif van de Dvd’s bleef hangen. Dit was ook in lijn met het geluid wat we hoorde wat leek alsof hij constant iets wou verwerken. Er zat geen DVD in dus er klemde iets. We hebben alles losgemaakt en zagen dat er drukschakelaar klem zat door waarschijnlijk een DVD die er iets te hard in is geduwd. We hebben alles losgemaakt en het gehele mechanisme gangbaar gemaakt. Hierna hebben we alles terug gemonteerd en opnieuw gemeten.
Na lang wachten ging hij terug in rust, maar hij blijft te hoog. Ook komt er af en toe nog een piek voorbij. We zijn opnieuw de zekeringen gaan meten en de zekering van de bluetooth module bleef een hoge spanning aanhouden.
We hebben de module opengemaakt en deze was kortgesloten geweest. Er leek water in te hebben gezeten. Nu zit deze module linksachter in de auto aan de onderzijde van de kofferbak, naast de afwatering van het schuifdak. Het komt vaker voor dat deze verstopt zit waardoor het regelapparaat water krijgt. Dit is hier het geval geweest.
De afwatering zag er nieuw uit maar we hebben deze toch gecontroleerd of hij goed doorloopt en nergens lekt. Dit was het geval. Daarnaast hebben we ook met rook getest of de auto nergens anders lekt. Dit was ook in orde. De lekkage is dus al van een eerder moment geweest.
Na het verwijderen van de module meten we deze lekstroom:
In het midden komt de auto helemaal in rust maar daarvoor was hij nog maar 0,0639A nu is hij maar 0,01597A. Dit is ruim in orde.
Oplossing
De oplossing is de bluetooth module te vervangen. Er kan echter ook voor gekozen worden om de bluetooth module weg te laten, het systeem werkt uit die periode nog niet geweldig en geeft vaker problemen. Carplay of Android auto inbouwen is voor de lange termijn vaak een betere optie.