Startsituatie
De BMW is binnengebracht met VANOS-problemen. Diverse reparaties zijn er al uitgevoerd aan de auto en al eerder een soortgelijk probleem. Ook heeft de auto last gehad van een dichtzittende paravaan. Hierdoor is alles onder de paravaan, de zekeringkast en computers, onder water gelopen. Dit is gereinigd en heeft hierna weer probleemloos gewerkt.
De klacht is nu voorgekomen nadat de olie en filter gewisseld zijn. De reden van de wissel was een geluid van de klepstoter. Na het wisselen was het geluid weg maar deed de storing zich voor. Tijdens het wisselen was de monteur opgevallen dat het lipje van de oliefilter afgebroken was. Dit kan de klacht die zich voordoet al veroorzaken. Daarom is het binnenwerk van de oliefilter al vervangen.
Start diagnose
We zijn begonnen de auto uit te lezen, bij binnenrijden bleef de auto net lopen. Als we gas geven komt hij goed op toeren maar stationair doet hij bijna niets. Er staan twee fouten in:
002A82 Digitale motorelektronica (DME),VANOS (variabele nokkenastiming) inlaat
00CDA7 Melding (status achteruitversnelling) fout, ontvanger DME, zender FRM/LM
Met de onderste fout doen we niets, we gaan beginnen met de bovenste foutcode. Dit is een gevolg van het slechte lopen, wat de klacht van de klant is.
We zijn begonnen met een oliedruk meting.
De oliedruk is ontzettend laag, zeg maar gerust niet aanwezig. Het kan zijn dat er inwendig een lekkage zit waardoor de druk niet wordt opgebouwd. We hebben als eerste het filter verwijderd. Dit is al eerder gedaan, maar is ook het enige wat gedaan is waarna de klacht is ontstaan. We zien dat het onderste ringentje wat schade heeft. Deze dicht niet goed meer af in het filter.
Te zien is dat ook in het midden veel olie zit. Normaal zou hier weinig tot geen olie inzitten. We hebben het ringentje vervangen maar dit heeft nog geen effect. Hierop zijn we naar de Vanos ventielen gegaan. Deze zijn erg vuil en degene van de inlaat blijft open staan. Hierdoor kan er ook geen oliedruk worden opgebouwd. We zijn deze met een ultrasoon reiniger gaan reinigen om te kijken wat dit voor effect heeft.
Na reiniging hebben we alles gemonteerd en zijn we opnieuw de oliedruk gaan meten. De oliedruk is nu weer wat hij moet zijn. Deze is weer binnen de norm, niet zo hoog als we ze vaker zien maar wel voldoende. De reden dat hij minder hoog is komt doordat het blok erg vervuild is. Ons advies is dan ook de motorolie opnieuw te wisselen en vooraf wat reiniger in de vorm van ATF toe te voegen.
We zijn gaan rijden met de auto en de fouten komen ook niet meer terug. De auto rijdt zoals je mag verwachten.
Overige problemen
De motor heeft diverse olie en water lekkages ons advies is de motor goed te reinigen en na 500 km te kijken waar en wat er allemaal lekt. In ieder geval is er een waterlekkage bij de koeler van de olie. Deze kunststof aansluiting met slangen moeten vervangen worden.