BMW E60 523I: Lampje aan

Startsituatie

De auto is recent aangekocht. Na de verkoop ging de auto in storing. Er zijn diverse ventielen vervangen en de auto heeft groot onderhoud gehad. Hierna waren deze foutcodes opgelost echter kwam er een nieuwe foutcode voor terug. Er kwam een foutcode op de EVAP klep, het tankafzuigsysteem. De klant heeft de auto zelf al meerdere keren uitgelezen en heeft door de uitgelezen foutcodes zelf de klep doorgemeten en de tankdop vervangen. Dit had echter geen effect.

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de diagnose door de auto uit te lezen. Er zijn geen zaken die we kunnen verifiëren dus uitlezen is de eerste stap. Er komen met uitlezen 2 foutcodes naar voren toe:

 

  • 30DC DME: Stikstofoxidesensor, verwarming History
  • 2A19 DME: Tankontluchtingsventiel, aansturing History

 

Over de bovenste foutcode hebben we de klant niet gehoord, de auto is bij ons gebracht voor de onderste. Wij gaan beginnen met de onderste foutcode maar gaan ook kijken naar de sensor. We gaan beginnen met het brandstofafzuigsysteem vol rook te zetten. Dit systeem zuigt de brandstofdampen af die overbodig zijn in de inlaat. Door dit systeem vol rook te zetten kunnen we kijken of er ergens lekkages zijn, als er lekkages zijn zie je hier de rook weglekken. We verwachten een lekkage aangezien er veel zaken vervangen zijn en dingen los zijn geweest waardoor een fout snel gemaakt kan worden.

 

Er was echter nergens een lekkage, daarom gaan we het elektrische systeem nakijken. Om bij de klep te komen moeten er een aantal dingen los zoals de gasklep, luchtfilterhuis en luchtfilterbuis demonteren. Na demontage zijn we gaan kijken wat voor signaal er op de EVAP-klep komt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het signaal wat we verwachten te meten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het signaal wat we meten. Het signaal klopt niet met het verwachten signaal. Het lijkt mis te gaan vanuit de ECU of de bekabeling omdat het signaal niet de spoelwerking heeft die je mag verwachten.

 

Hierop volgend zijn we naar de ECU toe gegaan (motorcomputer) wat voor signaal we daar meten. We zien buiten aan de bekabeling wat vochtschade bij de ECU, hier staan ze ook om bekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De buitenkant van de ECU                              

 

We meten aan de ECU hetzelfde signaal. Het gaat mis in de ECU. We willen deze openmaken voor reparatie. We verwachten hier ook de fout van de stikstofoxidesensor mee op te lossen aangezien deze nu ook een vreemd signaal geeft.

 

Na de reparatie zijn de signalen in orde en blijven de foutcodes weg.