Startsituatie
De auto is bij ons gebracht met de klacht dat de accu leeg wordt getrokken. Dit is gebeurd nadat de auto weg is geweest voor de APK. Na de APK bleef de accu leeglopen. Tijdens de APK is er een reparatie verricht aan de claxon(s) en aan de gevarenlicht schakelaar. De claxons zitten onder de bumper en worden vaak geraakt bij drempels, de gevarenlichten werkten niet.
Er is al door een specialist naar gekeken welke een lekstroom heeft gevonden op de schakelpook en gekoppelde modules. De oorzaak ervan is nog niet duidelijk.
Start diagnose
We hebben de auto binnen gezet en hebben als eerste de accu opgeladen, om onze metingen te doen moet de accu opgeladen zijn. Omdat dit wat tijd kost hebben we gecontroleerd wat er gerepareerd is tijdens de APK. De schakelaar lijkt alleen te zijn schoongemaakt en de claxon heeft een nieuwe stekker. Dit verdient niet de schoonheidsprijs maar het werkt.
Hierna hebben we ons meetapparatuur aangesloten om te kijken hoeveel ampère lekstroom deze bus heeft. We meten de eerste keren 0.64A lekstroom, dit is veel te veel en we zoeken waar het vanaf komt. Echter meten we vanaf de andere accu 0,4A laadstroom. Het komt erop neer dat een van de twee accu’s zo goed als leeg is. Daardoor probeert de andere accu de defecte te laden.
We hebben uiteindelijk beide accu’s vervangen, de goede bleek niet in zo’n goede staat te zijn waar de lekstroom zo goed als weg was. Er was nog 0,3A over. Dit is nog altijd te veel maar veel minder als eerder gemeten is.
Lekstroom
We pakken een lekstroom storing altijd aan in een paar stappen. Het is belangrijk om wat informatie over de auto te hebben en de juiste stappen te nemen om het snel en efficiënt aan te kunnen pakken. Begin nooit met het openen van deuren of het verwijderen van componenten, een lekstroom kan zomaar oplossen als jij de spanning er even helemaal afhaalt of juist doormiddel van een booster erop zet.
Stap 1: Vraag de klant of hij recent iets heeft vervangen aan de auto, of er iets veranderd is of dat er schade is geweest aan de auto.
Stap 2: Sluit de stroomtang aan en meet of er spraken is van lekstroom.
Stap 3: Test de accu
Stap 4 (in het geval van lekstroom): Ga na over welke zekering je een spanning kunt meten. Een spanningsval over een zekering betekent dat er stroom loopt over het circuit.
Stap 5: bekijk wat er allemaal achter de zekering zit. Ga de componenten na die erachter zitten en ga componenten lostrekken totdat de lekstroom weggaat, let op begin achteraan en niet vooraan.
We hebben de zekeringen gemeten en zien een spanning lopen op een zekering die de volgende punten voedt:
We hebben de circuits bekeken en zien dat het richting alarm misgaat. Deze module wordt warmer. De module heeft wat vochtschade. We hebben hem gereinigd en teruggeplaatst. Het probleem is daarmee opgelost. Hierna hebben de lekstroom opnieuw gemeten. Deze is ruim binnen de marges met 0,02A.
Radio en Check control
We hebben zoals gevraagd de Radio en Check control losgemaakt. De rede dat de radio niet werkte kwam doordat de stekker los zat. De stekker hebben we vastgezet waarna we zien dat het scherm van de Radio defect is. Het TFT-scherm moet vervangen worden.
Hetzelfde probleem is er bij het Check control paneel. Hiervan is ook het scherm defect. Daarnaast zitten hier een aantal condensatoren in die lek zijn. Deze moeten vervangen worden.
Overige problemen
Naast de radio en check control heeft de klant ook een klacht over het instrumentenpaneel dat de verlichting hiervan niet goed werkt, de claxon werkt niet en de auto geeft een melding dat de remlichten niet werken.
De remlichten zijn we gaan meten. Er komt een goed signaal van de remlichtschakelaar af echter gaat deze een check module in onder het stuur. Hier komt hij wel binnen maar komt er niet uit. We hebben de module opengemaakt en deze gerepareerd. Na reparatie werken de remlichten weer zoals het moet. Om het netjes op te lossen moeten we nog een weerstand vervangen, deze hebben we niet op voorraad dus deze is besteld.
Het instrumentenpaneel had wat defecte lampjes en solderingen die kapot getrild waren. We hebben de lampjes vervangen, solderingen hersteld en alle condensatoren vervangen. Twee hiervan begonnen elektrolyt te lekken op de printplaat. Als dit doorzet kan het instrumentenpaneel niet gerepareerd worden. De auto is nu weer klaar voor de toekomst.