Startsituatie
Deze BMW E24 kwam binnen met het probleem dat de auto niet meer starten. Het bedrijf kreeg de auto binnen met de vraag van de klant om de krukassensoren te vervangen na het vervangen slaat de auto niet meer aan. Of de auto het daarvoor wel gewoon deed is onduidelijk. Wij zijn een diagnose gestart om het probleem op te sporen.
Start diagnose
De auto slaat bij binnenkomst inderdaad niet aan. We zijn deze diagnose gestart met het meten aan de twee krukassensoren omdat we er zeker willen weten dat die naar behoren werkten. Deze twee signalen zagen er goed uit, de ene sensor is voor het toerental en de andere voor de stand van de krukas. Daarom zijn we verder gaan meten aan de auto. We hebben de spanning over de bougiekabel gemeten om te kijken of dat die bougie vonkt. Hieruit bleek dat er geen vonk plaatsvond. We zien dat de bobine door de ECU niet aan massa wordt gelegd bij het starten van de auto. Dit moet gebeuren nadat de auto het signaal heeft gezien dat de stand van de krukas klopt. Dit wordt niet doorgegeven. Hierdoor worden ook de injectoren niet aangestuurd.
We hebben alle zekeringen gecontroleerd, die waren allemaal goed. We hebben het schema van de auto nog eens goed nagekeken en zien iets opvallends, het lijkt erop dat de stekkers van de krukassensoren niet op de juiste plek zitten. We hebben wat signalen vergeleken tot we tot de conclusie kwamen dat de stekkers van de krukassensoren verkeerd teruggezet zijn. We hebben de twee stekkers omgewisseld en daarna startte de auto gewoon weer. Er zitten 2 krukassensoren op. De ene gebruikt de automaat computer en de andere gebruikt de ECU. Een erg ouderwets systeem, maar het is dan ook geen nieuwe auto. Doordat ze allebei een ander signaal geven kunnen de stekkers niet uitgewisseld worden.