Startsituatie
De auto heeft een trilling welke het best voelbaar is met gas geven. De trilling is ook al voelbaar als je constant rijdt maar wordt het best merkbaar als je gas geeft. Vanaf 80 km/h tot hogere snelheden kun je deze het beste voelen.
Er zijn al verschillende dingen aan de auto gedaan om de trilling eruit te krijgen:
De auto staat bij ons voor een diagnose. Bekend is bij de klant dat de voorste remschijven krom zijn.
Start diagnose
Om de auto te gaan uitlezen heeft natuurlijk niet heel veel zin. Het is immers een trilling, dat deze iets te maken heeft met een storing zal niet logisch zijn. Voor trillingen op te sporen hebben we speciale apparatuur. Dit heet een NVH-kit van PicoScope. De NVH-kit staat voor noice (geluid), vibrations (trillingen) en harshness (hardheid). Hiermee kunnen we dus de hardheid van een bepaalde trilling of geluid meten. En ook kunnen we meten waar dit het hevigst is dus waar het vandaan komt. Omdat het in dit geval gaat om een trilling hebben we alleen het gedeelte nodig om de trillingen te meten.
De eerste stap is het aansluiten van de NVH-kit, dit doen we op het stoelframe en zijn met 3 kanalen gaan meten. Met de 3 kanalen meten we 3 verschillende richtingen van de trilling, de X-as, de Y-as en de Z-as. We gaan dan samen met de klant gaan rijden zodat we het eens konden zijn over welke trilling het gaat. Je wil natuurlijk niet dat jij iets anders voelt als de klant, of het juist helemaal niet voelt en je wel op zoek gaat. Met trillingen is dit meestal niet het geval, die zitten er ook wel echt als een klant dat aangeeft, als is het wel goed om te kijken of jij het ook echt voelt. Dat zoekt wat makkelijker. Maar met geluid komt het wel vaker voor. De klant hoort een geluid en die haalt bij het naar binnen gaan in de garage zijn zonnebril uit het vakje en daarna ga jij rijden en je hoort het geluid niet waar de klant over klaagt, of jij hoort een heel ander geluid wat de klant niet hoort. Daarom is het belangrijk om samen met de klant te rijden om de klacht vast te stellen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Het probleem deed zich inderdaad voor tussen de eerdergenoemde snelheden onder die snelheid of erboven was er niets mis met de auto.
Om de meting te beginnen sluiten we de meter aan op de plek waar de klant de klacht voelt. Dit is in de meeste gevallen, en ook deze, meetbaar op het stoelframe. De meeste trillingen zijn namelijk voelbaar in de stoel. Ook trillingen die zich vooral in het stuur zichtbaar maken zijn het best te meten op de stoel. Hier voel je ze namelijk ook en dit is een goed startpunt. Jij weet na dit startpunt wanneer de trilling zich voordoet en hoe hevig hij zich voordoet waarna je daarna kunt gaan zoeken naar de trilling. Een trilling sensor op het stuur heeft niet veel zin aangezien je hem magnetisch moet bevestigen en de meeste sturen, gelukkig, niet van staal zijn.
De sensor wordt op het stoelframe bevestigd en de X-Y-Z as worden gemeten. Deze worden berekend door het programma tot een bepaalde trilling uitgedrukt in de frequentie van de trilling en er komt een waarde te staan in mg. Vooral de waarde in mg geeft de zwaarte van de trilling aan. De waarde in mg is namelijk de waarde die nodig is in mg om de trilling op te lossen. De NVH kit is ook gemaakt om assen mee te balanceren en hierdoor weet je hoeveel gram je moet plakken om de trilling tegen te gaan.
Het programma berekent dit niet zomaar. Om het programma op te starten geef je een aantal waardes in van de auto, dit zijn; je bandomtrek, de eindoverbrenging en hoeveel cilinders de auto heeft. Met een diagnose stekker maakt de kit verbinding met jou auto om daarmee het toerental te bepalen en de rijsnelheid. En doordat je de waardes hebt ingevoerd van de banden, de as en het aantal cilinders kan hij de frequentie van de trilling gelijk gaan zetten met een van die onderdelen. Als je trilling bijvoorbeeld voorkomt bij elke omwenteling van het wiel gaat hij daar de hoogte van de trilling weergeven. Maar komt dit juist voor bij de motor geeft hij het daar weer. Dit geeft je al een eerste indicatie waar je moet gaan zoeken.
De sensor zijn meerdere Piëzo-elementen met daaromheen een vaste behuizing gebouwd. De trilling van de auto wordt doorgegeven aan dit element en de vibratie hiervan wordt omgezet in spanning. Hierdoor meet hij hoe hoog de trilling is en met welke frequentie. Het is belangrijk de sensor goed te monteren, met de schroefdraad naar voren, om de trilling goed op te kunnen sporen.
Tijdens de meting op het stoelframe springen er 3 trillingen uit. De motor trilling tot de derde orde is enorm hoog. Dit is een trilling die 3 keer voorkomt per krukasomwenteling. Aangezien het een 6 cilinder is en deze 3 ontbrandingen heeft per krukasomwenteling lijkt het te maken hebben met de ontbranding. Daarnaast staan er 2 trillingen die gelijk zijn aan de wielsnelheid. Deze is zowel voor als achter aanwezig.
Op de brug
Omdat we een duidelijk beeld hebben van de trillingen rijdend zijn we de auto op de brug gaan zetten. Hier gaan we eerst een aantal door BMW voorgeschreven zaken gaan controleren.
We zijn de auto gaan controleren op spellingen. Er zat nergens spelling op, geen rubbers die droog of versleten waren en de algehele staat was goed. Ook de Hardy schijven die voorgeschreven zijn om te vervangen bij trillingen zijn in orde.
We zijn hierna de remschijven gaan meten op slingeren. Deze waren rondom ontzettend krom. Eigenlijk nog erger als eerder werd gedacht. Hier komt de trilling op de wielen ook door. Daarnaast willen we kijken naar de wielen. Er zitten winterbanden om, iets wat comfort en trillen al niet beter maakt. We hebben de wielen en banden gecontroleerd met een roadforce balanceer apparaat. Er zaten 2 wielen, het wiel links en rechtsvoor buiten de waarde, maximaal mogen ze 120 zijn en ze waren 130 en 140. De velgen zijn beide wat krom en ook de banden zijn niet rond. Om de trilling van de wielen perfect te hebben moeten de remschijven rondom vervangen worden (advies TRW schijven) en de velgen voor moeten gericht worden en banden vervangen worden. Dit is echter nog niet de trilling bij optrekken. Deze zit elders.
Tijdens de motorloop viel ons op dat er wat bijgeluiden uit de motorruimte komen. Dit geluid komt van het vliegwiel. Er zit een dubbelmassa vliegwiel in welke herrie maakt. Dit duidt op speling. Het is daarom ook niet gek dat de krukaspoelie al 3 keer vervangen is aangezien deze ook veel te veel trilling krijgt. Nu is deze ook weer kapot. Echter is dit meestal geen oorzaak maar gevolg. We hebben gekeken naar de verbranding, deze auto’s staan bekend om hun slechte injectoren. Er zit een injector in, van cilinder 6, die enorm afwijkt in tijd. Ons advies is alle injectoren te laten testen en eventueel vervangen. Hierna ook de krukaspoelie vervangen waarna de problemen weg moeten zijn. Dit kunnen we met een 85% zekerheid zeggen aangezien er nu te veel trillingen in de auto zitten om zeker te zijn dat er echt niets anders aan de hand is.
De klant heeft de auto zelf gerepareerd. Na het vervangen van de injectoren was de trilling al voor 80% weg, ook was de auto hierna een stuk zuiniger. Na het vervangen van de krukaspoelie was het helemaal opgelost. Inmiddels staat de auto ook weer op zomerbanden en zijn de remschijven gewisseld. Deze auto rijdt weer perfect!