Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat de auto in noodloop gaat. Hij loopt goed tot 2500 toeren daarna gaat hij in noodloopt/geen vermogen. De klant heeft de volgende informatie:

 

De storingen welke wij hierbij hebben uitgelezen:

 

Uitgelezen bij binnenkomst

  • 120308 – P0299
  • 180001 (Katalysator)

Uitgelezen na 1e stuk rijden

  • 102002
  • 120308 (blijft terugkomen)         SAE P0299          (turbo/gasklep)
  • 120408                                               SAE P1260         
  • 121533                                               SAE P10F
  • De P0299 blijft terugkomen, welke zou duiden op luchtlekkage ergens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn begonnen met de auto uit te lezen er staan de volgende foutcodes in:

 

  • 8040B9 Uitschakeling van klem 30B: Bovenste grens
  • 8040BD Reset of uitschakeling van klem 30F Intermittent
  • 121531 Vuldruksensor, aannemelijkheid Druk voor gasklep te laag
  • 120408 Laaddrukregeling: Uitschakeling als gevolg Intermittent
  • 213601 Powermanagement: ruststroomstoring Intermittent
  • 120308 Laaddrukregeling, aannemelijkheid: druk te laag Intermittent
  • CD0487 ZGM: Synchronisatievoortgang voor FlexRay mislukt Intermittent
  • E71448 Signaal (gegevens sensor voor automatische luchtrecirculatieregeling, 0x2D0) ongeldig, zender FEM / BDC
  •  

We hebben de inlaat eerst onder rook gezet waarbij we zien dat er een luchtlekkage is bij de EVAP klep. We hebben geen nieuwe maar een gebruikte klep op voorraad liggen. Deze hebben we gemonteerd en opnieuw de inlaat afgerookt. Nu hebben we geen lekkages meer in de inlaat. We hebben deze tot 2 bar afgerookt. Hierna hebben we opnieuw een proefrit gemaakt.

Het probleem is nog exact hetzelfde. We hebben hierna de scope aangesloten op de turbodrukregelklep en deze tegelijk aangestuurd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aansturing is er maar de klep beweegt niet. We hebben de klep losgemaakt en de speling op de turbo gemeten. Deze is veel te veel. De turbo moet compleet vervangen worden, daarbij moet ook de chargepipe vervangen worden. Bij deze motoren scheurt deze meestal na het vervangen van de turbo.

BMW 435I: Terugkerende klacht