BMW 428I: Defecte ECU

Startsituatie

De auto is binnengekomen met de klacht dat er een fout zit in de motorcomputer welke steeds terug blijft komen. Eerst is gevraagd om de ECU te repareren maar gezien de foutcodes verwachten wij niet dat daar het probleem zit. We hebben de auto daarom voor diagnose binnengekregen om het probleem vast te stellen. De klant geeft het volgende probleem aan: ‘Geeft een storing van motormanagement en gevarenlichten/ overige lampjes op dashboard gaan branden.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

De klant had het volgende beschreven: ‘We zijn er nog even verder in gedoken, maar dezelfde 3 storingen blijven terugkomen. Wel bijzonder is dat hij dit alleen doet bij een koude start. Dan slaat hij bij de eerste keer starten ook niet aan en geeft hij op het dashboard de melding “Aandrijving beperkt”.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij ons deed hij het met de koude start goed, hier hebben we geen problemen mee gehad. De auto loopt verder ook goed. Hierna hebben we de auto uitgelezen. Er zitten diverse foutcodes in, in de motor springen er 3 uit en verder zit er nog 1 in. Daarnaast zitten er diverse foutcodes in van lage accuspanning.

 

  • 105202 DME: interne storing (atmosferische druksensor, aannemelijkheid, naloop: druk te laag
  • 1B5102 Klem 15_3, leiding van CAS, elektrisch: massasluiting
  • 1F0530 Aandrijving, veiligheidsfunctie: uitschakeltraject-test negatief
  • 804397 AUC-sensor: massasluiting

 

We hebben als eerste gekeken naar de storing van de klem 15 en aandrijving veiligheidsfunctie. Deze worden altijd tegelijk gezet. We zien dat de auto een alarm heeft en vermoeden dat deze gezet worden door het alarm. Als de ontvanger nog niet herkend wordt zien we dat hij de foutcode direct zet bij starten. Het alarm onderbreekt deze voeding waardoor hij de foutcode zet.

 

Ook hebben we de accu gecontroleerd. Dit omdat er veel lage spanning fouten in de auto zitten. De accu is uit 2020 maar nooit goed ingeleerd aangezien de laatste vervanging bij 0km is gedaan. Uit de state of healt komt dat hij op 79% zit, dit is onder de 80% en deze is versleten. Dit is vermoedelijk snel gegaan aangezien hij nooit goed ingeleerd is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna zijn we met de 105202 storing begonnen. De waardes hebben we eerst uitgelezen welke in orde zijn:

  • Inlaatspruitstukdruk (druk na smoorklep) 0.931 hPa
  • Laaddruk (druk voor smoorklep) 0.988 hPa
  • Omgevingsdruk 0.982 hPa

 

Als we de ecu lospakken, los aansluiten en vacuümtrekken zien we de waarde van de druksensor voor de buitenluchtdruk ook veranderen. Daarom weten we zeker dat deze werkt. We hebben daarna de kleppen gecontroleerd op vervuiling, dit geeft ook dezelfde fout. De kleppen zijn perfect schoon, wat we wel zien is dat het omhulsel van de MAP-sensor in de inlaat weg is. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn voor nu, hij werkt immers maar dit kan in de toekomst wel problemen geven. Wij zouden hem daarom vervangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We hebben de test verder gedaan en komen daarom uit bij de wastegate van de turbo. Hier komt speling op en als deze te groot wordt komen er slechte waardes bij de map sensoren. De auto verwacht een bepaalde turbodruk te leveren maar als de wastegate lekt door te veel spelling loopt de druk weg. Dan krijg je deze foutcode. We hebben alles nagemeten en de speling op de wastegate ligt ver boven het toegestane. Er zijn hiervoor revisiesets te krijgen maar ons advies zou zijn de turbo te vervangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast zit er nog een fout in de AUC-sensor: 804397 AUC-sensor: massasluiting. Deze hebben we gemeten en de signaaldraad zit vast aan massa. De sensor moet daarom vervangen worden voor een nieuwe. Het is ons onduidelijk of de motorcomputer ook gebruik maakt van deze input, deze sensor meet immers ook de buitenluchtdruk. Het kan zijn dat hij beide gebruikt voor bepaalde berekeningen, dit kunnen we ergens nergens terugvinden.