Start situatie

In het komende bericht is het verhaal te lezen van een pas aangekochte BMW. De klant heeft de auto al gekocht toen hij hem bij ons langsbracht voor een aankoopkeuring. Er is te lezen wat wij allemaal controleren bij een aankoopkeuring en wat wij door communiceren naar de klant. In dit geval was het helaas een lange lijst, en de auto was al aangeschaft. Na de aankoopkeuring kwamen er nog wat reparaties uit voort. Deze zijn ook beschreven in het bericht.

 

Proefrit

Tijdens de proefrit vielen ons een paar zaken op. Zo had de auto een bijgeluid wat vanachter leek te komen. Ook had de auto af en toe een blikkig geluid waar de plaats niet duidelijk van te krijgen was. Daarnaast rook de auto erg naar olie als je deze stilzet.

 

Exterieur
Het exterieur heeft een aantal (roest) schades. Deze schades zijn hieronder opgesomd

  • Kofferklep onderrand/rondom handvat en kentekenverlichting zit roest.

  • Kofferklep in de hoeken bij het raam zit roest.
  • Voorscherm bijrijderskant, lichte schade en roest.
  • Steenslag motorkap, hier roest hij al op.
  • Wielranden rondom hebben last van roest

De klant gaf al aan dat hij dit minder belangrijk vond maar ook de volgende schades zitten erop:

  • Voorbumper beschadigt aan alle hoeken.
  • Hagelschade motorkap.
  • Hagelschade dak.
  • Spiegel bestuurderskant en bijrijderszijde beschadigt.
  • Bodem auto

De bodem van de auto viel vooral op omdat deze vol zat met olie. Overal waar je keek aan de voorzijde zag je olie zitten. Daarnaast zit hij vol met (vlieg) roest. Vooral de dorpel bij de achterste wielkasten zitten helemaal vol met roest aan de binnenzijde. Dit moet schoongemaakt worden en in de tectyl gezet worden zodat het niet verder kan gaan roesten.

 

Motor

Naast de genoemde olielekkage is de klant al eerder geweest om de auto uit te lezen. De auto gaf toen een storing aan op het valvetronic systeem. Deze storing zit er opnieuw in. Na een diagnose is gebleken dat de stelmotor van het valvetronic systeem defect is. Deze stelmotor zal vervangen moeten worden om het probleem op te lossen. Tevens zagen wij tijdens de diagnose dat er een slang niet vastzat. Hierdoor heeft de auto valse lucht wat ervoor zorgt dat deze meer brandstof verbruikt dan nodig. Nu kwamen we ook uit bij de olielekkage. De auto zat van voor tot achter vol met olie. Direct viel ons op dat de carter pan ver verroest is. Hier lijkt ooit een schade op te zijn gekomen waar niets aan gedaan is. De carter pan is erg dun en er komt op verschillende plekken olie door de roest heen. Deze zal vervangen moeten worden om verdere problemen te voorkomen. Nadat we de bodem van de auto zijn gaan reinigen en een goede proefrit gemaakt hebben kwamen we erachter dat de grootste lekkage achter de stuurpomp vandaan komt. Hier zit een plunjer in de motor geschroefd die veel olie lekt. Er gaat vooral veel tijd in zitten om dit probleem op te lossen.

 

Omdat de onderhoudshistorie niet aanwezig is, deze zit niet in het mapje, hebben we de filters gecontroleerd. De lucht en interieurfilter zijn in orde en schoon. Wel is ons advies de bougies te vervangen en de olie te vervangen + filter. Dit in combinatie met het vervangen van de carter pan waarbij de olie toch al uit de motor moet. Bij de aankoop was aangegeven dat er groot onderhoud uitgevoerd was, nu waren de lucht en interieurfilter wel in orde maar deze waren niet vervangen. Bij het losmaken van de oliefilter, welke te zien is op de afbeelding hiernaast, is te zien dat deze ook al lang niet vervangen is geweest. De olie die uit de motor kwam lijkt er ook al lang in te zitten.

Daarnaast is de uitlaat kapot. Deze is bij aanschaf ‘gerepareerd’. Toen de klant kwam kijken naar de auto merkte hij dat de uitlaat lek was. In overleg met het bedrijf hadden zij toegezegd dat dit in orde werd gemaakt. Helaas is het op een manier gemaakt die niet in lijn is met onze manier van repareren. Er is een poging gedaan tot lassen maar er is vooral veel uitlaatpasta gebruikt om het dicht te krijgen. Ten tijde van onze keuring, een week later, lekte deze dan ook weer. Om dit goed op te lossen gaan we aan deze uitlaat nieuwe stukken aanlassen op een juiste manier. Door RVS te lassen (het is standaard een rvs uitlaat) zorgen we ervoor dat het net zo goed of beter is dan origineel.

 

Ook zagen wij dat de Multi riem en zijn rollen aan vervanging toe zijn. Een van de rollen heeft een kapot lager waardoor deze erg warm wordt. Dit heeft al invloed op de riem en om problemen te voorkomen moet de gehele set vervangen worden.

 

Remsysteem

Het blikkerige geluid wat wij hoorde kwam van de ankerplaat af. Dit is een plaat die achter de remschijf zit om de rest van de auto te beschermen tegen de remstof en warmte die vrijkomt tijdens het remmen. Deze is afgebroken en rammelt tegen de schijf aan. Om dit op te lossen moet deze vervangen worden. Daarnaast viel ons op dat de remslangen rondom in zeer slechte staat zijn, terwijl de auto net een verse APK heeft. Deze zitten vol scheuren en zijn in een staat dat ze vervangen moeten worden, het zou dan ook een afkeur punt zijn. Ook moet er een stuk remleiding vervangen worden welke geoxideerd is. Er is zeer recent al een stuk vervangen maar het is ons onduidelijk waarom dit stuk niet meegenomen is. Naast deze zaken vervangen voeren wij ook een remvloeistof service beurt uit, omdat deze vloeistof er toch uit moet om de slangen en leiding te kunnen vervangen, daarnaast moet dit ook elke 2 jaar gebeuren om de remmen in goede conditie te houden.

 

Onderstel

Het onderstel van de auto is in goede staat op het bijgeluid vanachter na. Dit wordt veroorzaakt door een wiellager aan de linkerzijde. Deze is kapot waardoor dit een bijgeluid geeft. Dit zou ook een afkeurpunt zijn voor de APK.

 

Reparaties

Omdat de klant veel rijdt met zijn auto en er ook echt van op aan moet kunnen liet deze alles repareren. Helaas zorgde de reparatie ervoor dat er nieuwe problemen aan het licht kwamen. Doordat de olie erg dik was en er al lang in zat heeft dit ervoor gezorgd dat bepaalde problemen van de auto gemaskeerd werden. Na de oliewissel begon de auto extreem veel olie te verbruiken, vooral bij stationair draaien was het duidelijk merkbaar dat de auto erg begon te roken. Maar daar hielt het niet mee op, ook ging naar een paar ritten het motorstoringslampje weer aan. We zijn begonnen met een diagnose van beide problemen

 

Start diagnose

We zijn begonnen aan de motorstoring. Na enkele sensoren en actuatoren gemeten te hebben kwamen we tot de conclusie dat de vanos valvetronic actuatoren voor in de cilinderkop niet meer werkten. Deze gaan vervangen worden door 2 nieuwe exemplaren waarna alles weer correct zal werken. Waarschijnlijk waren deze al langer versleten maar konden ze de oudere dikke olie wel vasthouden. Nu er de nieuwe dunnere olie inzit gaan ze inwendig lekken waardoor ze hun druk niet vasthouden.

 

Het tweede en meest belangrijke punt is het olieverbruik. We hebben als eerste de carterventilatie getest, deze gaat vaker stuk bij dit type motor. Deze was nog goed in orde dus kon niet de veroorzaker zijn van het probleem. Na een test van de zuigerveren lijken ook deze allemaal goed te zijn, dit is altijd lastig te zien en pas echt goed te testen als je heel de motor demonteert. Maar aangezien het een best extreem olieverbruik is verwachten we het ook duidelijk te kunnen zien. Nu blijven eigenlijk alleen de klepseals over. Na deze gecontroleerd te hebben blijken er 2 extreem hard te lekken. Om dit op te lossen moeten echter alle klepseals vervangen worden. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om bij deze auto ook de klepzittingen opnieuw in te slijpen. Hiervoor moet de cilinderkop gedemonteerd worden, vervangen we daarbij alle pakkingen en klepseals en moet alles weer gemonteerd worden.

 

Reparatie

Tijdens demontage viel meteen op dat de ketting erg slap stond. Bij nadere inspectie zagen we dat de kettinggeleider gebroken was. Deze zit op 2 punten geschroefd dus het kon nergens heen, maar het zorgde er wel voor dat de ketting erg slap stond, deze moest dus ook als set vervangen gaan worden. Het lijstje werd tijdens de reparatie alleen maar langer. Door goede originele onderdelen te gebruiken en speciaal gereedschap hebben we deze reparatie vakkundig uit kunnen voeren. De auto liep hierna weer zoals het moest. Inmiddels is de auto weer een stukje verder en zijn er geen verdere problemen meer aan het licht gekomen. Moraal van het verhaal is toch wel dat een goede aankoopkeuring veel aan het licht kan brengen. Dat had er in dit verhaal voor gezorgd dat de auto waarschijnlijk niet gekocht was. Bent u op zoek naar een nieuwe auto en wilt u hem laten controleren door een onafhankelijke partij schroom niet om contact met ons op te nemen.  

BMW 320I: Van probleem naar probleem

De bodem van de BMW, vol met olie.

De lekke carterpan

Het bij aankoop 'vervangen' oliefilter

De cilinderkop voor en na het reinigen. Als de klepseals toch vervangen worden is reinigen een kleine moeite.

De uitlaatkleppen nadat het spruitstuk verwijderd is. De ene zit vol met olie en de ander is olievrij, een duidelijke lekkage op de klepseals. Als het de zuigerveer was zouden beide kleppen dezelfde hoeveelheid olie rondom de klep hebben

De multiriem, let vooral op de brandplekken bovenop de riem en de olie die op de bodemplaat ligt.