Startsituatie
De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de auto af en toe een olielampje geeft. De olieniveau sensor is al vervangen, dit heeft echter geen effect gehad. De olie zelf is ook in goede staat.
De fout doet zich vooral voor als de olie warm is en de auto dan stationair moet lopen.
Start diagnose
We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. Er stonden 2 fouten in de motorcomputer:
De bovenste foutcode is dan ook de oorzaak voor de oliemelding. Dit geeft aan dat de oliedrukregeling niet klopt. Als we de motor starten merken we ook direct dat de motor niet mooi rondloopt. De auto stottert/hikt bij stationair loop. De oliedruk is ook erg aan het varieren terwijl deze strak zou moeten zijn. Eenmaal rijdend merken we dit ook, daarnaast lijkt de motor ook niet het vermogen te hebben wat we zouden verwachten bij een auto als deze.
De rondloop van de motor. Deze zouden zo goed als 0 moeten zijn bij een goede motor.
We hebben de motor warm gereden en hierna wat harder doorgetrokken. Boven in toeren lijkt hij het wel te doen zoals hij het moet doen. Eenmaal terug stationair hebben we de oliedruk gecontroleerd. De oliedruk varieert enorm en is veel te laag. Niet heel verwonderlijk is dan ook dat het lampje wat aangaat.
We hebben als eerste gekeken naar de vanos ventielen. Als deze zwaar vervuild zijn heb je ook oliedruk problemen en een slechte stationair loop. Dit laatste is een gevolg van de slechte oliedruk. De vanos ventielen zijn niet brandschoon maar ook zeker niet te vuil om goed te kunnen werken.
Hierna hebben we gekeken naar de ketting. We zien dat deze veel sporen van slijtage heeft boven op de ketting.
In de praktijk is dit vaak een probleem met de ketting geleiders deze breken af en de stukjes gaan in de oliezeef zitten. De zeef gaat hierdoor dichtzitten en kan hierdoor geen oliedruk opbouwen. In het filter hebben we geen delen van de geleider gevonden. De reparatie houdt in: de complete distributie set, aanzuigzeef en hydraulisch regelventiel van de oliepomp vervangen. Inclusief olie verversen. Ook moet er worden gecontroleerd of de drijfstanglagers geen schade hebben opgelopen. We zien tijdens de reparatie dat er veel stukjes ketting geleider in het motorblok zitten. Na vervangen van al deze delen loopt de motor weer zoals het moet.