Startsituatie

De auto is binnengekomen nadat er waterlekkage is geweest rechtsachter in de auto. De doorvoer van de trekhaak klopte niet waardoor er water de auto in lekte recht de achterklepmodule in. De module is vervangen maar hierna werkt het nog niet. De module is gewisseld van auto maar hierna werkt het in de auto waar hij uit komt ook niet meer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen met de auto uit te lezen. We kunnen de module eerste instantie niet benaderen. Daarom zijn we de CAN-bus gaan meten. Deze zitten vast aan elkaar als we de module willen benaderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierna hebben we de kabelboom gecontroleerd en zien dat er een dik punt zit in de kabels bij de tape. Er zit waarschijnlijk een beschadiging waar vocht in is gekomen. Hierdoor is de kabelboom gaan opzetten en is hij daar dikker geworden. Het is gelukkig maar een klein stuk de rest van de kabels zien er goed uit. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na dit stukje kabel te hebben verwijderd en alles te hebben vastgemaakt hebben we opnieuw connectie gemaakt met de module wat nu wel lukte. Er staan de volgende fouten in:

 

  • 801709 HKL-motor links: onderbreking Intermittent
  • 801712 HKL-motor rechts: onderbreking Intermittent
  • 801713 HKL-hallsensor 1 links: Kortsluiting naar massa of onderbreking Intermittent
  • 801715 HKL-hallsensor 2 links: Kortsluiting naar massa of onderbreking Intermittent
  • 801717 HKL-hallsensor 1 rechts: Kortsluiting naar massa of onderbreking Intermittent
  • 801719 HKL-hallsensor 2 rechts: Kortsluiting naar massa of onderbreking
  • 801A55 Diefstalbeveiligingsinstallatie: Alarm is geactiveerd

 

Waarschijnlijk is de laatste foutcode de oorzaak. We hebben nieuwe software in de module gezet waarna het weer werkt zoals het moet.

BMW 225XE: Kofferbak werkt niet