Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen omdat de klant meer vermogen in zijn auto wil. Ons advies is altijd voordat er vermogen wordt toegevoegd, dat de auto eerst goed wordt nagekeken of dat de staat van onderhoud voldoende is om ook daadwerkelijk meer vermogen toe te voegen. Vooral als auto’s al wat meer kilometers hebben gemaakt of de onderhoudsgeschiedenis onbekend is. Bij deze auto was beide het geval, de auto heeft al 217.000 kilometer gereden en er is geen onderhoudsgeschiedenis bekend. Als je zo maar vermogen toe gaat voegen bestaat er een kans dat daarmee onderdelen kapot gaat maken. Deze onderdelen zouden uiteindelijk altijd stuk gaan als je de auto niet goed onderhoud, maar natuurlijk sneller als de belasting, door vermogens toename, wordt vergroot op deze onderdelen. Het doel is om de auto maximaal vermogen te geven zonder hardware aan te passen.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de auto uit te lezen. Er zaten op het moment van uitlezen 2 foutcodes in de auto. Een in het motorregelapparaat en een in de databus. De codes waren als volgt:

 

  • P2178 – cilinderrij 1 brandstof berekening systeem te rijk vanaf stationair toerental.

 

Deze kwam sporadisch voor. Dit kan eraan liggen dat er, in het verleden, slechtere kwaliteit brandstof is gebruikt of dat de staat van onderhoud niet is zoals het moet zijn. Omdat we weten dat de klant altijd E5 brandstof (euro 98) tankt, vermoeden we dat het 2de aan de hand is.

 

De tweede foutcode was:

 

  • 03041 – Energiemanagement actief

 

Deze foutcode komt meestal voor als de auto langer op contact staat. Om de ontlading van de accu te beschermen geeft hij deze foutmelding, zo gaat de accu niet helemaal leeg. Deze foutcode is niet meer van belang.

 

Proefrit

Hierna zijn we een proefrit gaan uitvoeren. Hierbij letten we op hoe de auto optrekt, of hij inhoud of stottert. Daarnaast letten we op bijgeluiden en trillingen. Bijgeluiden en trillingen meten we meteen met een NVH kit van Picoscope. Hiermee monteer je een trilling sensor en een microfoon in de auto. Door berekeningen kan hij dan bereken waar een trilling vandaan komt of een bijgeluid vandaan komt. Dit kan onderstel zijn, wielen of motor.

 

Wat ons direct opviel is dat er een schavend geluid uit de stuurkolom komt bij sturen. Dit geluid wordt veroorzaakt door de clockspring. Dit is een plastic behuizing waarin alle bedrading loopt van auto naar stuurwiel. Deze plastic delen schuiven over elkaar om de bekabeling te beschermen tijdens sturen. Deze is versleten en geeft het schurende geluid. De enige optie om op te lossen is het te vervangen.

 

Daarnaast is er een krakend geluid hoorbaar van de rubbers in het onderstel. Dit is hoorbaar als er over drempels wordt gegaan. Waar het direct vanaf komt gaan we onderzoeken. Daarnaast zit er ook een trilling in de auto rond de 120 km/h.

 

Bij het starten van de auto was de ketting kort hoorbaar. Dit is gezien de kilometerstand van 216 duizend kilometer ook niet vreemd. Alles slijt natuurlijk een beetje en dat soort geluiden komen dan naar boven. Wat erger is, is de motorloop stationair. Stationair wil de auto niet helemaal soepel lopen. Af en toe lijkt er een of meerdere cilinders een beetje overslag te hebben. Tijdens het onderzoek moet naar boven komen waar dit vanaf komt. Ook schakelt de auto wat ruw, vooral van zijn 3 naar zijn 4 onder belasting is wat ruw.

 

Exterieur

De auto ziet er in de basis netjes uit. Hier en daar zit er een krasje maar niets wat niet op te lossen lijkt door een goede poetser. Het enige wat niet zomaar op te lossen is zijn de velgen. Deze zijn rondom beschadigt en missen hier en daar wat lak. Om het helemaal netjes te krijgen moeten deze eigenlijk opgeknapt worden.

 

Bodem auto

De bodem van de auto valt op doordat er erg veel olie op zit. Vooral aan de bestuurderszijde van zowel motor als versnellingsbak. Na het verwijderen van de bodemplaten is te zien dat er 2 duidelijke lekkages zijn. De carterpan pakking lekt veel olie. Deze moet vervangen worden voor een nieuw exemplaar om op te lossen. Daarnaast lijkt er een lekkage te zitten tussen motor en versnellingsbak, de krukas keerring daar lijkt te lekken. Ons advies is na het vervangen van de carterpan pakking de motor goed te reinigen en na 500 km te kijken hoe de lekkage dan is.

Verder heeft de bodem geen last van roest of andere schades. Alleen de bodemplaten zijn wel kapot zowel die van de versnellingsbak als die van de motor. Er lijkt ooit over iets heen gereden te zijn. Dit zal voor de netheid ooit opgelost moeten worden.

 

Motor en versnellingsbak

De motor valt op, naast de hierboven genoemde olielekkage, door zijn motorloop. Deze is niet zo strak als je van een Audi V8 mag verwachten. Waar dit door komt kunnen we niet helemaal plaatsen. Er zijn helaas geen boekjes in de auto aanwezig dus de staat van onderhoud kunnen we nog niets over zeggen. Na een klein beetje olie uit de motor te hebben gehaald zijn we deze gaan testen. Hierin zien we dat er redelijk veel uitlaatgassen in de olie zitten en de olie ook nodig toe is aan vervanging. Ons advies is de olie te vervangen voor een iets dikkere variant. Wij plaatsen meestal 5W40 olie. Deze is dik genoeg om de krukas voldoende te smeren, iets wat vaak voor motorschade zorgt bij dit soort motoren, maar ook dun genoeg is om in de nokkenasversteller te komen. Te zien is namelijk, als je de motor laat draaien, dat de nokkenasverstellers hard aan het werk zijn om de motor soepel te laten draaien. Dit duidt erop dat deze wat verder versleten zijn. Dit betekent nog niet direct dat dit vervangen moet worden. Met goede nieuwe olie verwachten we dat het al een stuk beter wordt. Of misschien zelfs helemaal over.

 

Daarnaast zat het luchtfilter helemaal vol met vuil. Om nog iets van de testbanksessie te maken hebben we deze even uitgeblazen. Dit is nog niet voldoende en hij zal ook daadwerkelijk vervangen moeten worden maar zo dicht als hij zat werkt dat niet mee voor de meting. Daarnaast zijn ook de bougies duidelijk aan vervanging toe. Deze zitten er al erg lang in. Daarnaast heeft de auto erg veel carbonisatie aanslag in de inlaat zitten. Hier is een reinigingsmanier voor die we uit willen voeren als de auto onderhoud krijgt. Deze carbonisatie is door het uitstellen van het onderhoud alleen maar erger geworden. De auto heeft de afgelopen tijd in ieder geval niet optimaal gelopen. Daardoor krijg je alleen maar meer aanslag. Dit zorgt dus ook mede voor de ruwe motorloop.

Ons advies is dat de auto groot onderhoud krijgt, dit houdt in dat de bougies, het luchtfilter, het brandstoffilter, de olie en ook de luchtmassameter vervangen wordt. De luchtmassameter wordt vaak overgeslagen maar de werking van deze sensor wordt in de loop van de tijd ook minder. Dit is merkbaar op het vermogen van de auto. Een nieuwe luchtmassameter laat de auto niet alleen beter lopen, het scheelt ook in het verbruik. Daarnaast willen we de motor dan ook spoelen. Dit haalt alle aangekoekte aanslag in de motor weg en reinigt daarmee de motor aan de binnenzijde.

 

Daarnaast hebben we een compressietest gedaan, deze was van alle cilinders nog binnen de marges. 3 cilinders zaten wel op het randje maar dit lijkt opnieuw op te lossen met goed onderhoud. Hiermee denken we ook de klachten die we tijdens de proefrit hebben gevonden op te lossen.

 

Onderstel

Het onderstel van de auto heeft ook wat werk nodig. Wat direct opviel was dat de remblokken aan de voorzijde versleten zijn en ook de banden aan de voorzijde aan vervanging toe zijn. Daarnaast hadden we nog wat trillingen en bijgeluiden. De trillingen lijken veroorzaakt te worden door de versleten rubbers in het onderstel. Ook de bijgeluiden komen hier vandaan. Vooral aan de voorzijde zijn eigenlijk alle rubbers aan vervanging toe. Aan de bovenzijde zijn er een paar rubbers uitgescheurd en de rest is erg droog. Ons advies is deze rondom te vervangen voor pu-rubbers. Deze zijn iets steviger dan origineel maar, mits je de juiste versie kiest, niet ongelooflijk stug. Dit geeft over het algemeen meer gevoel met de auto en zal de auto ook beter laten rijden.

Daarnaast is de schokbreker links achter lek. Deze moet vervangen worden. Ons advies zou zijn om het rondom te doen, je hebt immers toch te maken met een performance auto die ook moet sturen zoals een performance auto.

 

Naast dit moet er voor het onderhoud ook de remvloeistof vervangen worden. Deze zou op 11-2019 vervangen moeten zijn. Dit is nu niet gedaan waardoor de remvloeistof oud wordt. Hierdoor wordt het kookpunt van de remvloeistof lager en heb je kans dat je er doorheen zou trappen als ze warm zijn.

 

Ook zijn er 2 banden versleten. Deze moeten vervangen worden voor nieuwe banden.

 

Interieur

In het interieur zijn er een aantal knopjes versleten. Voor de netheid zouden deze vervangen moeten worden. Ook is er een beschadiging op de versnellingskeuze pook, deze moet voor de netheid ook vervangen worden.

Ons advies is tijdens het onderhoud ook het interieurfilter te vervangen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Testbank

Tijdens de testbank sessie werd inderdaad duidelijk dat de auto vermogen mist. Bij de eerste meting kwam de auto niet eens boven de 300 PK uit. Dit kwam door een luchtfilter wat zo goed als dicht zat. Nadat we het luchtfilter schoon hadden geklopt ging de meting al een stuk beter. Het eindresultaat was dat er ongeveer 25 pk en 20 nm koppel ontbreekt, iets wat ons nog niet tegenviel. Deze motoren staan erom berucht dat ze vaak wat vermogen ‘missen’ ten opzichte van het opgegeven vermogen. We verwachten als de auto een goede onderhoudsbeurt krijgt dat we de auto daarna rond de 370 pk te kunnen geven met chiptuning. Ook het koppel zal dan naar de 465 nm koppel gaan. Hier kunnen we geen garanties op geven aangezien de auto al wat kilometers heeft gedraaid.

 

Nu gaan we niets aan het vermogen doen omdat de staat van onderhoud daarvoor niet voldoende is. We kunnen dan niet voor het resultaat instaan.

 

Onderhoud

Het onderhoud hebben we kort hierop uitgevoerd. We hebben op alles een akkoord gekregen op de cosmetische zaken na. Dit wordt in een later stadium gedaan, eerst het belangrijkste; de techniek!

We hebben de motor inwendig gereinigd, door de motor te spoelen. Na het spoelen hebben we, voordat de motor weer gevuld werd met nieuwe 5W40, de carterpanpakking vervangen. Ook hebben we de kleppen gereinigd doormiddel van reinigingsmiddel van Rapid. Hierna waren de kleppen weer compleet schoon en ook de inlaat hebben we netjes schoongemaakt. Onder de inlaat zitten diverse vacuümslangentjes. Deze zijn natuurlijk ook al 200.000 km oud dus deze hebben we direct maar vervangen voor nieuwe exemplaren. Dan kunnen ze er weer een tijd tegenaan, het zou zonde zijn als alles weer los moet voor een paar nieuwe slangentjes. Tijdens het vervangen van de slangen zagen we ook een minimale olielekkage bij de pakking van het oliefilterhuis, deze hebben we direct vervangen voor een nieuw exemplaar voor dezelfde reden. Na dit alles hebben we de luchtmassameter vervangen en de laatste software in het motor regelapparaat gezet om de auto zo optimaal mogelijk te laten draaien. De versnellingsbak hebben we ook gespoeld en direct nieuwe software opgezet. Helaas was er na het vervangen een kleine lekkage uit de stekker van de automaatbak, dat rubbertje bleek ook versleten te zijn. Deze was niet voorradig dus zou vervangen gaan worden tijdens de chiptuning.

 

Het onderstel hebben we ook direct goed aangepakt. De dempers zijn vervangen voor sport exemplaren van Bilstein, wat ons betreft het beste merk. Ook zijn alle rubbers vervangen van het onderstel en zijn er 2 nieuwe banden op gekomen. Helaas moest er ook een aslichaam vervangen worden, in het verleden was er al aan gesleuteld en bleek er om de een of andere reden een scheur in een van de montagepunten te zijn gekomen. Dit werd nu bij elkaar gehouden door de bout maar dit is natuurlijk niet de manier om zoiets te doen. Nu alles nieuw was, de auto weer uitgelijnd was reed de auto eindelijk als een S5 moet rijden. Hij reageerde goed op het gas, stuurde zoals een S5 moet sturen (en eigenlijk nog veel beter) en was een nieuwe auto om mee te rijden.

Nadat de klant 500 kilometer met zijn auto had gereden is hij teruggekomen voor een complete check-up van alle reparaties, hebben we het rubbertje bij de stekker vervangen van de automaatbak en de auto meteen gechipt. De auto heeft 373 pk op de testbank en 474 nm koppel, betere resultaten als waar we eigenlijk op gehoopt hadden.

 

En misschien nog wel het belangrijkste een hele gelukkige klant. Die na het ophalen van de auto met een omweg naar huis is gereden. We kregen een appje kort nadat de auto op was gehaald:

De auto klinkt mooier, rijdt mooier, stuurt mooier en ligt als een blok op de weg. Fantastisch werk. Geniet hier enorm van. Super bedankt!

 

En daar doe je het uiteindelijk allemaal voor!

Audi S5: Een performance car of niet?