Startsituatie

De RS6 is door de klant gekocht met voorschade. Geen grote schade, maar er waren wel wat dingen stuk. Onder de zaken die stuk waren zaten ook radars van het Audi collision warning system. Deze geven nu nog een melding, dat de ACC (adaptive cruise control) en Audi braking guard niet werken. De nieuwe radars moeten nog worden ingeleerd en worden afgesteld.

 

Start richten

Sinds kort zijn wij bij De Multimeter begonnen met het richten van ADAS. We hebben er al veel ervaring mee tijdens trainingen die we gegeven hebben in het verleden over ADAS en bij verschillende merken hebben we er al mee te maken gehad. Nu hebben we ook de juiste apparatuur om ADAS-systemen af te stellen, we maken gebruik van de nieuwste apparatuur van Launch. Een frame met verschillende borden om alle soorten radars en camera’s af te stellen bij de meest moderne auto’s.

 

Bij de RS6 moest de radar in de bumper worden afgesteld. Er zitten 2 radar sensoren in, links en rechts op de hoek van de bumper. De rechter is vervangen maar ook de linker is los geweest. De vuistregel bij ADAS-systemen is als het losgaat dat je het opnieuw moet afstellen. Als we bijvoorbeeld de radar pakken is deze in een bepaalde hoek afgesteld. Hij weet wat zijn afstelling is ten opzichte van de uitlijning van de wielen en weet hierdoor wat zijn rechtuit stand is. De radar werkt voor de ACC, hij reageert op situaties die voor hem gebeuren en remt de auto hierop of ziet dat dit geen invloed op hem heeft en grijpt niet in. Hetzelfde geldt voor de Audi braking guard, deze kan de auto laten afremmen of een noodstop laten maken als er gevaar dreigt en de bestuurder niet ingrijpt. Je kunt je het gevaar natuurlijk indenken als deze verkeerd (scheef) staat afgesteld, dat hij een bord wat langs de snelweg staat als gevaar ziet omdat dit, voor zijn gevoel, in zijn pad staat. Het zal niet de eerste keer zijn dat hier ongelukken mee gebeuren. Daarom hebben wij de juiste apparatuur om dit af te stellen, zodat we uw auto veilig op de weg kunnen houden en de veiligheidssystemen als hulpsystemen kunnen laten werken in plaats van dat het een ongeluk veroorzaakt.

 

Zoals al eerder benoemd is de radar sensoren moesten worden afgesteld, deze zijn we gaan afstellen. De linker stond 3 graden buiten zijn waarde, hij moest tussen de -8 graden en +8 graden staan, maar stond op 11 graden. De rechter stond op -8 graden, beide staan na het afstellen op 0 graden. Ze staan dus perfect recht afgesteld.

 

Nog geen werking

Helaas was het probleem nog niet opgelost. Tegenwoordig moet bijna elk onderdeel online gecodeerd worden. In elk onderdeel wordt een chassisnummer gezet, hierdoor weet je welk onderdeel bij welke auto hoort en is diefstal minder aantrekkelijk. Maar als de auto een onderdeel registreert met een ander chassisnummer dan geeft hij hier een foutcode op en blokkeert hij het onderdeel. Dat was bij deze auto dus ook aan de hand. Hij gaf dan ook een foutcode:

 

  • U110100 – component bescherming

 

We hebben de nieuwe radarsensor online gecodeerd waarna de componentbescherming weer verdwenen was. De auto functioneert hierna probleemloos.

Audi RS6: ADAS kalibratie

De meldingen die weergegeven worden