Start situatie

De Audi heeft al sinds september problemen. De problemen zijn niet altijd aanwezig, maar vaak geeft de auto een melding als deze gestart wordt of tijdens de rit. De auto geeft dan in beeld weer dat er een auto voor hem zit, zoals te zien is op afbeelding 1. Het systeem wat te maken heeft met deze waarschuwing is het Audi pre-sense crash systeem. Op het moment dat die melding in beeld is, is te lezen in het MMI (audiosysteem) dat het Audi pre-sense uitgeschakeld is en de klant naar de garage moet. De klacht is gekomen sinds de auto een lichte aanrijding heeft gehad. De auto had na deze aanrijding rechtsvoor lichte bumperschade.

 

De problemen waren eerste instantie niet op te lossen, er was een paar keer na gekeken maar hierbij kon er geen oplossing gevonden worden. Om het probleem op te lossen is de auto toen naar een Volkswagenspecialist gegaan. Deze heeft de camera afgesteld, na het afstellen van de camera heeft de auto het een paar dagen goed gedaan. Toen de klant de auto weer op kwam halen was diezelfde dag het probleem weer terug. Hierop zijn wij erbij geroepen om te kijken of wij de storing wel konden vinden.

 

 Start diagnose

We zijn begonnen met een aantal vragen aan de klant te stellen. Hiermee willen we een duidelijker beeld krijgen van wat er allemaal in het verleden is gebeurd met de auto.

 

Vragen klant:

  • V: Is de voorruit ooit vervangen?
  • A: Nee die is nooit vervangen, wel is er een ster reparatie gebeurt enkele jaren geleden
  • V: Is er recent een bandenwissel geweest?
  • A: Ja er is een bandenwissel geweest. Dit heeft alleen niets te maken met de storing. Het probleem was er op de winter set, op de zomer set en met de nieuwe voorbanden die er vorige week opgezet zijn.
  • V: Kunt u exact laten zien waar de schade zat en wat hier aan gedaan is.
  • A: De klant gaf hierbij aan dat de auto rechts op de bumper een schade had gehad. Dit was alleen wat lakschade. Niets ernstigs, de bumper is er wel voor gedemonteerd. Na het monteren was de auto storingvrij. Een paar weken later begon de klacht zich voor te doen.

 

Hierop volgend zijn we de auto uit gaan lezen. Tijdens het uitlezen kwamen een aantal foutcodes naar voren toe. Die zijn hieronder weergegeven:

  • 46 - Centrale module comfortsysteem
  • B147A04 Sleutel 2 defect - Aanpassingsief/ Sporadische
  • 65 Bandenspanningscontrole
  • C10DC54 Bandenspanningscontrole Geen basisafstelling - Aanpassingsief / Sporadische
  • 84 – Nachtzichtsysteem
  • B163002 Voorspellende trajectgegevens Signaalstoring - Aanpassingsief / Sporadische
  • A5 - Frontsensoren voor best. Assistentiesystemen
  • B11CE15 Ruitverwarming voor sensoren vóór Onderbreking/kortsluiting met plus - Aanpassingsief / Sporadische
  • A5 - Frontsensoren voor best. Assistentiesystemen
  • B163002 Voorspellende trajectgegevens Signaalstoring - Aanpassingsief / Sporadische
  • CF Rijstrookwisselhulp 2
  • C1114F3 Regelapparaat voor rijstrookwisselhulp Beperkt zicht - Aanpassingsief / Sporadische

Omdat er veel foutcodes in de auto staan is het eerst taak om te gaan kijken welke foutcode wel met de klacht van de klant te maken heeft en welke niet. We proberen over die andere foutcodes altijd wel een advies te geven, maar gaan onze tijd vooral stoppen in het probleem waar de klant voor komt. Zo beginnen we met de foutcode van de sleutel, deze staat los van de storing die nu in de auto aanwezig is. Dit kan zijn dat een van de sleutels kapot is of de batterij leeg is. Dit is wel iets om in de gaten te houden.

 

Omdat de wielen gewisseld zijn afgelopen week en er nieuwe banden op gekomen zijn kan dit de storing van de bandenspanning verklaren. Dit kan komen omdat deze niet ingeleerd zijn. Deze hebben wij ingeleerd om dit probleem te tackelen.

 

Nu hebben we al een aantal foutcodes uitgesloten. Het lijstje wordt hierdoor al een stuk korter. We zijn nu aangekomen bij de foutcodes over de rijwisselstrook hulp en de voorspellende trajectgegevens. Deze hebben wel met het probleem te maken. Deze foutcodes zijn allemaal aan te schrijven aan ADAS-systemen.

 

ADAS staat voor Advanced Driver Assistant systems. Dit zijn de systemen die de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden. Zo zijn bekende ADAS-systemen bijvoorbeeld het automatisch remmen als een auto voor je remt, of auto’s die zichzelf automatisch tussen de rijlijnen houden. Deze systemen werken met radars, camera’s en andere sensoren.

 

Het systeem waar de fout zich in voordoet is het Audi pre-sense systeem. Dit systeem voorspeld gevaar en laat de auto hierdoor remmen. Met de camera, die zich bevindt achter de voorruit, houdt dit systeem constant de omgeving in de gaten, als er aan de zijkant van de weg kinderen aan het spelen zijn en een kind begint richting de weg te rennen gaat het systeem deze persoon volgen. Komt hij in het rijpad van de auto geeft deze in eerste instantie een waarschuwing. Wordt hier niet op gereageerd gaat hij de auto automatisch afremmen om een aanrijding te voorkomen. Dit systeem werkt niet op het moment dat er een foutcode aanwezig is, het is dus taak het probleem te vinden.

 

Omdat in de actieve parameters zichtbaar was dat de camera zicht had lijkt het probleem hier niet in te zitten, maar het deed zich ook niet altijd voor. De klant is hierop opnieuw gebeld met de vraag of het zich alleen bij specifiek weer voor deed of tijdens specifieke tijen of op specifieke plekken. Bij ADAS-problemen is dit vaker het geval. Zo kan er veel straling aanwezig zijn op bepaalde plekken, bijvoorbeeld in de buurt van een zendmast of op een plek waar veel lussen onder het wegdek door lopen. Of de camera geeft alleen in de ochtend problemen als er veel condens aanwezig is in de auto en op de voorruit. De klant goed uitvragen is zeker bij ADAS-problemen erg belangrijk. Dit was ook waarom we de vraag stelde op het begin of de voorruit ooit vervangen is geweest. De camera zit bij de meeste auto’s achter de voorruit gemonteerd. Als de voorruit vervangen wordt moet de camera ook losgemaakt worden. Deze moet dan weer met speciale lijm tegen de voorruit geplakt worden. Veel bedrijven doen dit echter niet en gebruiken de oude ‘kit’ nogmaals, dit kan voor problemen in de toekomst gaan zorgen. Laat daarom uw voorruit altijd bij een echte professional vervangen, dit bespaard geld. Daarnaast moet in de meeste gevallen de camera ook weer gericht worden, zodat hij weet wat recht vooruit is. Als een camera schuin staat kan hij, onterecht, denken dat bepaalde objecten zich recht voor hem bevinden en deze als gevaar kan gaan zien. Dit kan voor grote problemen zorgen. Daarnaast vroegen we ook of er recent een bandenwissel is geweest, dit had als reden dat de meeste moderne auto’s ook radars hebben. Radars hebben de eigenschap om op bepaalde merken banden te reageren en foutmeldingen te geven.

 

Hierbij was dat niet het geval. De auto gaf willekeurig op elk tijdstip op elke plek wel problemen, omdat er ook geen ruit is vervangen en het niet uitmaakt op welke banden de auto staat kunnen we dit allemaal uitsluiten. Hierop zijn we de documentatie van Volkswagen gaan gebruiken. En het bleek dat er een software update te krijgen was voor dit probleem. Met deze update wordt de software anders gezet, als dit nog geen oplossing geeft moet volgens de originele documentatie de camera vervangen worden. Na het updaten van de auto waren de problemen weg en inmiddels enkele weken later ook niet meer teruggekomen. Deze auto kan als gerepareerd beschouwd worden, zonder een onderdeel vervangen te hebben of echt gesleuteld te hebben.

Audi Q7: ADAS problemen

Afbeelding 1: Niet de werkelijke auto, maar dezelfde melding.

De betreffende camera