Startsituatie
De Audi is bij ons terecht gekomen met een trilling. De auto trilt echt goed merkbaar vanaf 60 km/h hoe hoger je komt qua snelheid hoe harder de trilling wordt. Naast de trilling zit er ook een raar bijgeluid in op het moment dat de trilling aanwezig is.
Het vreemde is dat de auto niet altijd even hard trilt. Het ene moment lijkt het erger te zijn dan op het andere moment. Vooral in bochten op de snelweg en dan zeker in bochten naar links lijkt de trilling het ergste te zijn.
De trilling is ontstaan nadat de klant in Hongarije een steen heeft geraakt op het asfalt met het rechter voorwiel. Of het achterwiel ook geraakt is kan hij niet met zekerheid zeggen. Hierna begon de trilling. Op het begin was het een stuk minder maar dit is naarmate de tijd steeds erger geworden. Op het begin zijn er ook periodes geweest dat de trilling even weg was maar de afgelopen tijd blijft deze er altijd inzitten.
Aan de auto is het volgende vervangen:
Start diagnose
We hebben de NVH kit aangesloten op het stoelframe en zijn met 3 kanalen gaan meten. We zijn samen met de klant gaan rijden zodat we het eens konden zijn over welke trilling het ging. Het probleem deed zich inderdaad voor vanaf lage snelheid. Op het begin konden we het niet voelen maar wel meten maar later konden we dit ook voelen.
Om de meting te beginnen sluiten we de meter aan op de plek waar de klant de klacht voelt. Dit is in de meeste gevallen, en ook deze, meetbaar op het stoelframe. De meeste trillingen zijn namelijk voelbaar in de stoel.
Hiernaast is de meting afgebeeld zoals die is uitgevoerd. De sensor wordt op het stoelframe bevestigd en de X-Y-Z as worden gemeten. Deze worden berekend door het programma tot een bepaalde trilling uitgedrukt in mg. Omdat je de bandomtrek, eindoverbrenging ingeeft en het programma contact maakt met de auto weet dit programma het toerental, de toerentallen op verschillende plekken in de auto en zo kan hij zeggen met welk onderdeel de frequentie van de trilling gelijk is.
De meting op het stoelframe, er is een duidelijke trilling zichtbaar op T1. Dit houdt in een trilling die gelijkligt aan de wielsnelheid. Het is een trilling die van boven naar beneden beweegt.
Zoals hierboven zichtbaar is was op het stoelframe al een duidelijke trilling zichtbaar. Nu gaan we kijken of het voor of achter zit. Omdat we niets in het stoel voelen denken we dat het achter zit.
Hiernaast is achter in de auto de trilling gemeten. Hij is wat hoger maar nog niet zo extreem als we zouden verwachten. Omdat trillingen doorgestuurd kunnen worden door heel de auto kan het ook zijn dat het probleem toch achter zit.
Achter hebben we nu gemeten. Hier is de trilling wat hoger maar kunnen nog niet exact zeggen dat hier ook de oorzaak zit. We meten daarom ook voor.
Op de meting op de vooras is de trilling daar vele malen hoger. Ook een motortrilling is zichtbaar, dit is niet vreemd aangezien je dichter bij de motor zit, plus was deze niet te voelen in de auto. We kijken alleen naar de T1 trilling.
We gaan daarom kijken naar het onderstel. We gaan controleren of er ergens speling zit, als dit er niet zit gaan we kijken naar de remschijven. We verwachten dat er kromme remschijven aanwezig zijn.
Op de remschijven zitten de volgende krommingen:
LV= 0.07mm
RV= 0.01mm
LA= 0,8mm
RA= 1mm
Rechtsachter is veel te hoog. Daarnaast is linksachter ook aan de hoge kant. Ook zit linksvoor aan de hoge kant maar niet te hoog. Het advies is wel de achterste remschijven te vervangen omdat de trilling te hoog is, maar dit is niet de trilling die we nu voelen komen we later achter. De trilling uit de voorste schijven zouden we wel iets aan doen omdat linksvoor nu al hoog is en dit eigenlijk niet kan en mag zijn bij bijna nieuwe remschijven schijven.
Wat ons wel opviel is dat de achterste remklauwen erg veel speling hebben. De stiften die de klauw vasthouden zitten erg los. Dit hebben we losgemaakt en met vet opnieuw gecentreerd dit kan de trilling veroorzaken of vergroten. We komen er alleen bij de proefrit achter dat dit niets veranderd heeft dus ook geen invloed heeft op de trilling.
We hebben de trillingen verder geanalyseerd en hebben de trilling gelijk kunnen zetten met de aandrijfassen. Bij controle blijkt dat er zowel links als rechts spelling is op de binnenste homokineet. Rechts zit de grootste speling dit moet vervangen worden en veroorzaakt de trilling.
Oplossing en overige opvallende zaken
Om het op te lossen moeten de binnenste homokineten vervangen worden van beide aandrijfassen.
Daarnaast hebben we gezien dat zowel links als rechts van de voorste bovenste draagarm van de vooras een rubber stuk aan het gaan is. Ze zijn niet helemaal doormidden maar het wordt wel erg slecht. Het advies is deze rubbers/bussen te vervangen. Haal bij het vervangen niet heel de draagarm los maar laat deze in het aslichaam zitten. Dit oxideert vaak vast waardoor bij losmaken het aslichaam stuk gaat. Als je hem alleen achter losmaakt en wegdraait dan is het goedkoper om te vervangen.
Opnieuw trillen
Zoals al eerder vermeld is, de klant is extreem gevoelig voor trillingen. Dit werd ook duidelijk omdat hij weer terugkwam na het repareren. De trilling was vele malen lichter geworden maar er zat nog altijd een lichte trilling in de auto. Hier was hij uiteraard niet geheel tevreden mee, we gaan natuurlijk voor het doel dat de klant tevreden is dus zijn we opnieuw gaan meten.
Trilling meting
We konden de trilling opnieuw in de auto krijgen vanaf de 90 km/h. En inderdaad vanaf die snelheid voelde we een lichte trilling in de auto komen. We hadden uiteraard de NVH kit aangesloten en hierop was ook een trilling te zien. Wat niet ideaal was voor ons is dat er nu winterbanden op de auto zaten. Winterbanden geven altijd wat meer trilling als zomerbanden waardoor je ook meer ziet op de trilling diagnose.
Hier is de trilling meting te zien. De T1 en T3 trilling is inderdaad wat aan de hoge kant. Daarnaast was er ook een bijgeluid te horen op het moment van de trilling.
We zijn gaan kijken waar de trilling vandaan kwam. Toen we de meter gingen verplaatsen was deze het sterkste op de achteras. De klant had daar ook nog een klacht over. Het linker achterwiel was na een rit altijd warmer als het rechter achterwiel. Ook zat er links meer remstof op de velg als rechts. Deze zijn we gaan controleren.
Het linker achterwiel staat links afgebeeld en het rechter achterwiel rechts. Ze zijn beide op hetzelfde moment schoongemaakt en hierna zijn we ermee gaan rijden. Het verschil is duidelijk zichtbaar.
Als we de wielen draaien horen we links een bijgeluid. Er is verder nergens een spelling te ontdekken dus gaan we de remschijven controleren. Beide remschijven zijn krom, rechts is nog altijd 1mm krom maar links is erger geworden en heeft een slag van 1,2 mm. We gaan daarom de remschijven en remblokken vervangen. Daarnaast worden ook beide wiellagers vervangen. Het linker wiellager heeft een slepend bijgeluid van vermoedelijk de stofkap. Omdat ze beide even oud zijn hebben we het advies gegeven beide te vervangen. Vooral ook omdat de klant er echt zeker van wil zijn dat het nooit meer voorkomt. Daarom is dadelijk alles nieuw om de klant zekerheid te geven.
Helaas kwamen we er bij demonteren achter dat de stofhoes van de remklauw rechts achter kapot was. Dit heeft voor vuil in de klauw gezorgd die een diepe kras in de zuiger heeft gemaakt. Dit kan dus niet teruggeduwd worden en moet vervangen worden.
Alles weer nieuw en gemonteerd
Uitlaatprobleem
Naast de trilling had de klant ook een klacht over de uitlaat. De auto is bij een dealer gekocht en daar hadden ze het over een roestig onderdeel in het uitlaatsysteem. Onze verbazing was groot toen we zagen welk onderdeel dat was.
Een uitlaatmof die vastgemaakt is met een normale uitlaatklem. Zeker gezien de kosten van een uitlaatmof (nog geen 20 euro) is het bijzonder dat deze niet meteen vervangen is maar gerepareerd is op deze originele manier.
Toch nog trillingen
Nadat we met de auto zijn gaan rijden waren we het beide eens dat de trilling compleet weg was. Er was niets meer te meten en we voelde ook niets. Echter na 50 km gereden te hebben kwam de klant terug dat hij toch weer iets voelde. Dit zou natuurlijk kunnen, we zijn met de klant mee gaan rijden. Er was echter geen trilling te voelen, geen bijgeluid te horen en ook niet te meten. Het lijkt erop dat de klant gewend is aan de trilling en misschien daardoor (te graag) een trilling wil voelen. We kunnen echter vaststellen dat de trilling echt verdwenen is.