Startsituatie
De auto is binnengekomen met de klacht dat de accu leeg wordt getrokken. Te pas en te onpas gaan opeens alle lampen branden. Ook gaan er soms allerlei lampjes branden op het instrumentenpaneel en werken sommige (comfort) functies niet van de auto. Dit is niet altijd het geval en er lijken ook steeds meer problemen bij te komen op het moment dat zich storingen voordoen.
De auto is pas recent in bezit van de klant, deze heeft hem nu +/- 4 maanden in bezit. Hij heeft verder niets veranderd aan de auto op de stekker van de trekhaak na. Het viel hem op dat de kleurcodes bij het wisselen van de trekhaakstekker niet overeenkomen maar hij kon niet direct een defect ontdekken. Over het verleden van de auto is dan ook niet veel bekend. Het lijkt geen schade auto te zijn geweest, in ieder geval niet recent, en er zijn ook niet grote veranderingen aangebracht.
De zaken die niet origineel zijn aan de auto is de radio en de trekhaak. Wij zijn ingeschakeld voor de diagnose aan dit vreemde probleem.
Start diagnose
Toen wij de auto in ons bezit kregen ging af en toe het lampje van de ABS-branden op het instrumentenpaneel, het lampje van de ESP bleef constant branden. Daarnaast werken verschillende comfort functies niet. Zo deden de ramen het niet en deed ook de climate control het niet. We hebben de auto ook even laten staan met de accu aangesloten, dit omdat de klant het er over had dat dan spontaan lampen aan gingen af en toe. Dit had er al 2 keer voor gezorgd dat zijn accu compleet leeg was en er nu de 2de accu in zit in korte tijd.
Dit gebeurde echter niet. Daaropvolgend zijn we de auto uit gaan lezen. Tijdens het uitlezen kregen we maar connectie met 6 regelapparaten. Normaal voor een auto als deze zou het rond de 20 regelapparaten moeten zijn waarmee we connectie maken. Er lijkt dus een heel deel van de regelapparaten niet toegankelijk te zijn voor diagnose. Wel haalden we uit die regelapparaten meer dan 30 foutcodes, er lijkt dus een groot probleem te zijn met het communicatiesysteem in de auto. De meeste foutcodes waren er dat de auto geen connectie kan maken met andere regelapparaten.
Omdat we een beginpunt moesten hebben zijn we begonnen met het CAN-bus overzicht erbij te halen. Daarop zagen we dat we met elk component wat aan de HS-CAN-bus zit wel een connectie kunnen maken. Met de componenten op de MID-speed en infotainment-CAN-bus hadden we geen connectie. Omdat de Infotainment normaal alleen de radio is en deze er niet origineel inzat is het logisch dat hier geen communicatie is. Wel hebben we voor de zekerheid nog even de stekker van de radio losgemaakt maar hier zat geen probleem in. Het probleem moest zich dus op de MS-CAN-bus bevinden. Daarom zijn we deze eerst gaan overzien welke componenten er allemaal opzaten. Hier zat ook de trekhaakmodule op. Omdat we bij storingen vaak beginnen de componenten te controleren die niet origineel zijn begonnen we bij de trekhaakmodule. Bij het demonteren van de bekleding vonden we de auto al erg stinken en dit werd erger toen de bekleding los was. Er hing een geur alsof er vocht in de auto zat en deze in de brand had gestaan.
Nadat het gedemonteerd was werd het probleem zichtbaar:
De trekhaak module ligt onderwater
Na het openen zagen we dat de module verbrand was aan de binnenzijde.
Hierna gingen we de CAN-bus opnieuw meten. Deze was nu weer in orde zoals hieronder te zien is.
De volgende stap was te kijken waar het water vanaf kwam. Nadat we de kofferbak hadden gevuld met een rook van een rookmachine zagen we bij het achterlicht dat er rook achteruit kwam. Na demontage bleek het achterlicht niet goed gemonteerd te zijn. Na deze opnieuw gemonteerd te hebben was het probleem over en weten we dat het niet opnieuw zal gebeuren.
Conclusie
Om het probleem op te lossen moet de trekhaak module vervangen worden. Na het vervangen van de module werkte alles weer zoals het moest. Belangrijk is dat we niet alleen het probleem aanpakken maar ook de oorzaak aanpakken zodat het niet opnieuw voor
De MS-CAN-bus gemeten bij het instrumentenpaneel