Audi A1: Een vreemd verleden

Startsituatie

De auto is bij ons binnengekomen met de klacht dat de radio kort speelt en daarna valt deze uit. Als deze uitvalt komt er componentbescherming in beeld te staan. Daarnaast geeft de auto aan dat de sleutels niet worden herkend en werken de elektrische ramen niet.

 

De klant heeft de auto recent ingekocht en heeft zelf al het een en ander onderzocht. Zo werken de ramen wel als je de knop op de sleutel vast houdt, het mechanisme lijkt dus in orde. Daarnaast zijn alle zekeringen in orde en lijkt hier geen probleem te zitten. Volgens google en sommige monteurs zou de auto een update moeten hebben op zijn infotainment en/of instrumentenpaneel en zouden daarmee de problemen zijn opgelost.

 

De auto heeft geen bekend schadeverleden. Van het verleden van de auto is sowieso weinig tot niets bekend. Wij zijn gevraagd de fout te onderzoeken.

 

Start diagnose

We zijn begonnen de klacht te verifiëren en inderdaad, als we de auto starten werken de ramen niet, geeft hij een melding over de sleutel en valt de radio naar een paar seconden weg. De volgende melding komt dan in beeld.  

 

Er wordt een melding componentbescherming weergegeven op het display.

De melding componentbeveiliging geeft de VAG-groep weer als er componenten inzitten die de auto niet herkend. Dit kan komen omdat ze niet ingeleerd zijn of zelfs als ze gestolen zijn. Bij een update komen deze aan het licht en geven ze de fout.

 

We zijn daarom begonnen de auto uit te lezen. Daarbij kregen we de volgende foutcodes uit de auto:

 

  • P305200 Aansturing startmotor, bevestigingssignaal contact 50 - Kortsluiting met plus
  • B200041 Regelapp. defect active/static
  • ff,10,00,0a(P000a) Raadpleeg de handleiding active/static
  • 03041 Energiemanagement actief
  • B104C29 Sleutel - Onaannemelijk signaal active/static
  • 03623 Activeercode foutief
  • 02095 Componentenbescherming actief

 

Er is dus een componentbescherming actief op de informatie elektronica maar ook op het instrumentenpaneel geeft hij weer dat deze defect is. Iets wat apart is aangezien alles daarin wel lijkt werken. We zijn daarom eerst eens gaan zoeken op de VAG-portal op deze fouten. Daarbij zagen we eerste instantie niets. Alleen als we de fouten apart intikte kwam er steeds een bericht terug naar boven toe, over een defect contactslot. Het rare was echter dat de auto dan niet zou kunnen starten, wat deze wel gewoon deed. We zijn daarom een aantal basismetingen gaan doen. Ons vermoeden was dat er een zekering was met een overgangsweerstand door aanslag onder op de zekering pootjes. We hebben daarom alle draden aan de achterzijde van de zekeringkast gemeten maar kregen hier een goed signaal. Wel zat er bij een zekering een kabel bijgedrukt, op een nogal vreemde manier. We hebben de zekering losgemaakt en de draad verwijderd. De zekering bleek van de startmotor te zijn, de aansturing daarvan. Zonder deze draad startte de auto ook niet meer.

 

De bijgebouwde draad

We zijn deze draad gaan volgen naar binnen. Toen we een stuk van het dashboard hadden gedemonteerd zagen we ineens wat kabels zitten die er normaal niet zitten. Er hing daarnaast ook een relais. Deze waren allemaal gekoppeld aan de combischakelaar. Deze combischakelaar krijgt de input van het contactslot en daarnaast stuurt hij deze signalen ook weer weg. Het contactslot, bleek na wat nazoekwerk, geeft op 2 punten een signaal dat de sleutel op de stand staat dat deze moet starten. Een van de twee punten werkten niet meer. Ze hebben er een aantal kabels bij ‘gemaakt’ om weer te kunnen starten.

De auto krijgt echter ook een feedback van de startmotor als deze gestart wordt en een input vanaf de combischakelaar. Dit komt echter niet overeen, de combischakelaar krijgt maar 1 input om te starten en heeft er 2 nodig, dus start niet. Door de ‘reparatie’ slaat de auto wel aan en loopt deze opeens. Omdat dit niet in lijn is springen onderdelen in alarmfase en gaan ze in componentbeveiliging.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De reparatie zoals hij is uitgevoerd.

 

Oplossing

Om dit op te lossen moet het contactslot (elektronica) en de combischakelaar vervangen worden. Daarnaast moeten van de verschillende componenten de beveiliging weer worden verwijderd. Dit moet opnieuw online gecodeerd worden. De auto beveiligd zichzelf nu aangezien hij denkt gestolen te zijn. Ook moet er een stukje kabelboom vervangen worden welke nu te veel is mishandeld.

 

Toch niet de oplossing

Helaas bleek de oplossing niet zo makkelijk. Toen we het eenmaal vervangen hadden was het inleren van de regelapparaten en componentbeveiliging verwijderen niet mogelijk. Dit kwam doordat er verschillende regelapparaten ‘verbouwd’ waren. Waardoor dit kwam wisten we toen nog niet, naar wat extra zoekwerk leerde ons dat deze auto ooit gestolen is geweest. Hij is teruggevonden na een lange tijd en is daarna 2 keer verkocht. Vermoedelijk heeft de auto sindsdien deze problemen. Er zijn een aantal zaken omgebouwd om de auto te laten starten, dat werkte ook, maar voor de rest werkte niets.


Uiteindelijk zijn er bij deze auto een aantal regelapparaten vervangen en een aantal gerepareerd om de auto weer storingsvrij, probleemloos en met alle opties te laten werken.