Startsituatie

De motor is bij ons gekomen met de klacht dat hij rond de 7000 t/min al zijn vermogen even kwijt is. Daarvoor of daar na loopt hij relatief goed. Wel heeft de klant aangegeven dat hij een duidelijk verschil meet in temperatuur op de uitlaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is allemaal gebeurt nadat er een van de douche injectoren los is geschoten tijdens het rijden. De injector is toen vervangen en de motor liep goed tot er bij dat toerental gekomen werd. Ondertussen zijn al de douche injectoren al vervangen maar dit maakt ook geen verschil.

 

De motor heeft verder altijd goed zijn onderhoud gehad, vorig jaar zijn ook de kleppen opnieuw gesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door de klacht te verifiëren, deze is bij 7000 toeren inderdaad duidelijk merkbaar. Omdat we denken dat de motor vloeistofslag heeft gemaakt zijn we begonnen de compressie te meten. Dit doen we met behulp van een drukmeting waarbij we de motor laten lopen. Daarbij valt de cilinder rechts voor op en in mindere maten ook de cilinder rechtsachter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ter referentie is de meting links voor. Deze is goed bevonden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De meting rechtsvoor. Deze heeft onder in een heel rommelig beeld. Dit is zijn stukje uitlaatslag. Hiermee tonen we aan dat de uitlaatgassen botsen en niet goed uit de cilinder komen. Dit kan komen doordat er een klep niet goed opent of beschadigd is. Hieronder staat de meting op cilinder RA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is natuurlijk een probleem waarnaar gekeken moet worden. Ons gevoel is wel dat het blok een vloeistofslag heeft gemaakt aangezien er op een cilinder ook een bar minder druk is. Dit verklaart echter niet de dip.

 

We zijn verder gaan kijken en zien dat de krukassensor kabel tegen de cilinderkop aanheeft geschuurd. De buitenmantel hiervan is stuk. Echter lijken de kabels goed. Het signaal blijft goed, ook bij 7000 toeren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er lijkt elders nog een probleem te zitten maar we moeten hier verder naar kijken. Wetende dat het blok al een defect heeft en we nu op 3 uur zitten. Vandaar even het contact.

 

Vervolg diagnose

We zijn verder gaan kijken in de motor. Er zitten nog wat temperatuur sensoren op. Deze blijven eigenlijk in orde. Hieronder de ETC-sensor weergegeven het signaal hiervan loopt terug zoals het moet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we de bekabeling gaan controleren door deze te bewegen kunnen we het probleem nergens oproepen. De motor blijft het perfect doen we zien wel wat kabels die vreemd lopen. Deze kabels hebben we zo neergelegd dat ze netter en beter lopen.

 

De volgende stap is de map sensoren te gaan controleren door zijn toeren heen. Het gemeten beeld is gedaan door de motor rustig op toeren laten komen, even boven in toeren vastgehouden en daarna het gas ineens losgelaten. Het beeld is netjes zoals we verwachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hiermee weten we dat de gasklep ook in orde is. We lopen op dit punt een beetje vast. Daarom hebben we de motor op de testbank gezet en zijn daar nog wat metingen gaan doen. Hierbij kwamen we tot de conclusie dat de inspuitvolgorde niet klopt. Het lijkt erop dat de douche injectoren rechtsvoor en rechtsachter omgewisseld zitten. We hebben de bedrading gecontroleerd met de werkplaatshandboeken en zien dat deze inderdaad verkeerd gemonteerd zitten. We hebben deze goed gemonteerd, de motor weer compleet opgebouwd en merken dat hij loopt zoals hij moet lopen. Een testrit op de bank geeft ook aan dat hij het nu doet zoals hij moet doen. 

 

 

 

Aprilia RSV4: Goed tot 7000 T/min