Ahorn AGR: Lege accu's 

Startsituatie

De auto heeft al verschillende keren nieuwe accu’s gekregen. Zowel de normale startaccu als de accessoire accu zijn vervangen echter is dit nooit tegelijk gebeurt. Daarom heeft de klant het idee dat er een lekstroom aanwezig is.

 

Daarnaast werkt de kabel niet waarmee je de camper op de camping aan kunt sluiten. Deze heeft normaal wel altijd gewerkt.

 

Start diagnose

We zijn de diagnose begonnen door beide accu’s volledig te laden dan krijgen we het meest eerlijke beeld omdat niet de ene accu de ander gelijk probeert te trekken. We hebben de auto binnengezet en zijn meteen gaan meten of er daadwerkelijk een lekstroom aanwezig is. Dus hebben we ons meetapparatuur aangesloten en alle deuren dicht gedaan zodat er niks actief is. We meten rond de 0mA lekstroom op de normale auto accu en 70 mA op de accessoire accu, dit is verder normaal. Dit trekt hij gemiddeld altijd het is zelfs erg laag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna hebben we ons meet apparatuur een hele tijd aangesloten gelaten, zo kunnen we zien of er tussendoor de lekstroom omhooggaat. Van de auto gaat niet omhoog maar van de accessoire accu zien we af en toe stijgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De lekstroom die af en toe stijgt en dan weer afzwakt.

 

We zijn gaan meten waardoor dit komt en zien dat het door de acculader komt. Deze is niet juist aangesloten. Na deze goed te hebben aangesloten is de lekstroom weg. Maar het laden via de camping stekker werkt nog altijd niet. We zijn het circuit gaan nameten en zien dat er bij de stopcontacten bij de ingang contacten los zitten. Dit lijkt eerder niet goed of verkeerd te zijn aangesloten. We hebben alles juist aangesloten waarna het hele systeem weer werkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder is de lekstroom achteraf gemeten te zien. Je ziet dat hij mooi afbouwt naar 0mA.